Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Colegios mayores of Peru: past and present

Abstract

Objective: To compare the characteristics of the colegios mayores from the period of Hispanic domination and the nineteenth century republic with their new version of the 21st century, in the context of the history and social processes of contemporary Peru in search of its integral development.

Originality/support: This study makes a significant contribution to the clarification of the historical process of the colegios mayores in Peru. For this purpose, the information was systematized, including relevant data such as their origin, importance and the roles played by their most outstanding graduates. 

Method: The research material has a dual approach. It comprises, on the one hand, ideas and achievements of the past, and on the other hand, it refers to current events. In both cases, a diachronic analysis is carried out. Both the research and the interpretation of the data are qualitative in nature.

Strategies/Data collection: The search for information was carried out in primary and secondary sources, as well as on websites. Some of the sources date back to the time when the colegios mayores were founded during the colonial period. All data were subjected to analysis and interpretation.

Conclusions: We can distinguish three moments of historical relevance. First, colegios mayores of the 16th to 18th centuries (San Pablo, San Martin, and San Felipe and San Marcos), then those that emerged in the 18th century and moved into the 19th century (Convictorio de San Carlos and Colegio de San Fernando), and the high performance ones (COAR -for the spelling in Spanish-) of the 21st century, an advantageous modality with respect to common secondary education. But there are other cases, of high schools, which at one point offered university level subjects. Among their students, notable figures in law, education, literature, economics, politics and science have emerged. The Peruvian educational system, accused of various shortcomings, has in the COARs the potential to project quality-oriented alternatives.

Keywords

Intermediate education, colegios mayores, high-performance schools

PDF (Español)

Author Biography

Elmer Robles Ortiz

Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Emérito Vitalicio de la Universidad Nacional de Trujillo. Grupo HISULA. Correo electrónico: ero_2502@hotmail.com. Investigador RENACYT P0001073


References

  1. Acosta, José de. “Carta Annua de 1576 al P. Everardo Mercuriano, Prepósito General de la Compañía de Jesús. Lima, 15 de febrero de 1577”. En Obras completas, edición y estudio preliminar del P. Francisco Mateos. Madrid: Biblioteca de Autores Españoles, Atlas, 1954.
  2. Acosta, José de. “Dos Memoriales al Consejo de Indias sobre la fundación del Colegio de San Martín de Lima”. En Obras completas, edición y estudio preliminar del P. Francisco Mateos. Madrid: Biblioteca de Autores Españoles, Atlas, 1954.
  3. Alcázar, Lorena y María Balarín. Evaluación del diseño e implementación de los colegios de alto rendimiento-COAR: Informe final. Lima: Unesco-Oficina Perú, Ministerio de Educación, GRADE, 2021.
  4. Centurión Vallejo, Héctor. Historia de la Universidad Nacional de Trujillo (1824-1876). Trujillo: Universidad Nacional de Trujillo, 1981.
  5. “Convictorio de San Carlos: Patria y libertad (1770-1825)”. Líneas de tiempo de la Independencia del Perú, Pontificia Universidad Católica del Perú-PUCP, 2024. investigacion-lineasdetiempo.pucp.edu.pe/2021/02/convictorio-de-san-carlos-entre-la-tradicion-y-la-innovacion-con-miras-a-la-independencia-1770-1825/ (10 de octubre, 2023).
  6. Eguiguren, Luis Antonio. La Universidad Nacional de San Marcos. IV Centenario de la fundación de la Universidad Real y Pontificia y de su vigorosa continuidad histórica. Lima: Imprenta Santa María, 1950.
  7. El Peruano. Resolución Suprema n.º 034-2009-ED, 10 de setiembre, 2009.
  8. Galdo Gutiérrez, Virgilio. Colegios de curacas: Frente a dos mundos. Ayacucho (Perú): Producciones Estratégicas de Edgar Hugo Cano, 2021.
  9. Gamarra Hernández, Aurelio M. Datos históricos acerca de los establecimientos de segunda enseñanza. Trujillo: Ministerio de Justicia, Culto, Instrucción y Beneficencia. Dirección General de Instrucción Pública. Anexo a la Memoria del Ministro, correspondiente al año 1919).
  10. González Carré, Enrique y Virgilio Galdo Gutiérrez. “Historia de la educación en el Perú”. En Historia del Perú. Tomo X. Procesos e instituciones, editado por Juan Mejía Baca. Lima: Editorial Juan Mejía Baca, 1981.
  11. Historia general de la Compañía de Jesús en la provincia del Perú. Crónica anónima de 1600. Tomo 1: Historia General y del Colegio de Lima, editado por el P. F. Mateos, S. J. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Inst. Gonzalo Fernández de Oviedo, 1944
  12. Martín, Luis, S. J. La conquista intelectual del Perú. El Colegio Jesuita de San Pablo 1568-1767. Barcelona: Editorial Casiopea, 2001.
  13. Rubio Fataccioli, Alberto. Sebastián Lorente y la educación en el Perú del siglo XIX. Lima: Editorial Allamada, 1990.
  14. Riva-Agüero, José de la. “Don José Baquíjano y Carrillo”. El Ateneo. Órgano del Ateneo de Lima VII, n.º 34 (1905).
  15. Riva-Agüero, José de la. “José Baquíjano y Carrillo”. En Precursores de la emancipación, editado por J. de la
  16. Riva-Agüero y R. Porras Barrenechea. Lima: Patronato del Libro Peruano, 1957.
  17. Robles Ortiz, Elmer. Educación y ciencias sociales en el pensamiento de José de Acosta. Trujillo (Perú): Editorial Libertad, CONCYTEC, 1990.
  18. Rodríguez, S. J., José Enrique, John W. O’Malley, Pedro M. Guibovich, Gauvin A. Bailey, Fernando H. Roca y Rafael Ramos. San Pedro de Lima. Iglesia del antiguo Colegio Máximo de San Pablo. Lima: Banco de Crédito del Perú, 2017. https://estudiosindianos.up.edu.pe/biblioteca-indiana/san-pedro-de-lima-antiguo-colegio-maximo-de-san-pablo/ (5 de octubre, 2023).
  19. Ruiz de Portillo, Jerónimo. “Cartas”, Monumenta Peruana, 8 vols. En Monumenta Historica Societatis Iesu, editado por Antonio de Egaña y Enrique Fernández. Roma: MHSI, 1954-1970.
  20. Vargas Ugarte, Rubén, S. J. Historia de la Compañía de Jesús en el Perú. Burgos: Imprenta Aldecoa, 1963.
  21. Zevallos Quiñones, Jorge. Los cacicazgos de Trujillo. Trujillo (Perú): Gráfica Cuatro, 1992.
  22. Sitios web
  23. http://arquitecturalimavirreinal.blogspot.com/2012/01/148.html (4 de octubre, 2023).
  24. https://www.dhial.org/diccionario/index.php/LIMA:_COLEGIO_DE_SAN_PABLO (4 de octubre, 2023).
  25. https://www.google.com/search?q=convictorio+de+san+carlos&sca_esv=572890011&tbm=isch&sxsrf=AM9HkKkPgtzzd6khZanciO4ZrjvBO15XXQ:1697130400239&source=l (4 de octubre, 2023).
  26. https://estudiosindianos.up.edu.pe/biblioteca-indiana/san-pedro-de-lima-antiguo-colegio-maximo-de-san-pablo/(5 de octubre, 2023).
  27. investigacion-lineasdetiempo.pucp.edu.pe/2021/02/convictorio-de-san-carlos-entre-la-tradicion-y-la-innovacion-con-miras-a-la-independencia-1770-1825/ (10 de octubre, 2023).
  28. https://www.minedu.gob.pe/colegios-de-alto-rendimiento/(1 de octubre,2023).
  29. https://andina.pe/agencia/noticia-suenos-hechos-realidad-exalumnos-del-coar-vuelan-alto-dentro-y-fuera-del-peru-656122.aspx#:~:text=Hace%20cinco%20a%C3%B1os%2C (15 de octubre, 2023).
  30. https://larepublica.pe/sociedad/2019/12/01/coar-pasaron-por-el-colegio-mayor-y-hoy-son-lideres-estudiantes-minedu-educacion (15 de octubre, 2023).

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.