Analysis of the behavior of informal tourism in the city of Cartagena de Indias, Colombia
Abstract
In this document, the behavior of the supply, demand and preferences of tourism of young backpackers, who visit the city of Cartagena de Indias, Colombia, are analyzed. The research is quantitative, descriptive and transversal in scope, where 196 visitors who used low-cost informal tourist services were surveyed during 2018. It was found that the majority of informal tourists are young people between 18 and 30 years old (68% ), professionals, who are looking for a different, low-cost experience, preferably to travel with a group of friends, spend little money and stay in cheap places. In 95% of the cases, they choose sites that offer breakfast service and internet connection, considered a priority, and prefer to stay in places located mainly in the historic center of the city, due to their bohemian and multicultural atmosphere. It stands out that 67% of those surveyed have a university level of training. It concludes with the need for tour operators to complement the services they offer, so that they meet the expectations of backpackers visiting Cartagena de Indias.
Keywords
informal tourism;, tourist services;, cultural heritage;, Cartagena de Indias
Author Biography
José Morelos-Gómez
Ingeniero Industrial, Doctor en Ciencias Sociales- Mención Gerencia
Diego Cardona-Arbeláez
Administrador de Empresas, Doctor en Administración
Harold Lora-Guzmán
Ingeniero de Productividad y Calidad, Doctor en Ciencias Sociales- Mención Gerencia
References
Abrahão, C. M. S., & Tomazzoni, E. L. (2018). Conflictos de poder y estrategias territoriales: un estudio de caso sobre las segundas residencias turísticas en Matinhos, Costa de Paraná - Brasil. Estudios y Perspectivas en Turismo, 27 (1), 01-11.
Acle-Mena, R. S., Santos-Díaz, J. Y., & Herrera-López, B. (2020). La gastronomía tradicional como atractivo turístico de la ciudad de puebla, México. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10 (2), 237-248. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10624
Aguirre, P., Martínez, L. & Banda, H. (2018). Eventos culturales y alojamiento de lujo: El caso de la ciudad de Guanajuato, México. Estudios y Perspectivas en Turismo, 27 (1), 43-64.
Ávila-Romero, A. (2015). Análisis del turismo alternativo en comunidades indígenas de Chiapas, México. Études Caribéennes, 1 (1), 31-32. doi: https://doi.org/10.4000/etudescaribeennes.7601
Barrera-Mesa, M., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos mediados por TIC para el desarrollo de competencias en estadística. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (2), 220-232. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/247
Benavides, G. F. (2019). Cadenas de valor y tendencias en innovación en actividades turísticas. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 15(29). doi: https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v15i29.2872
Bilen, M., Yilanci, V., & Eryüzlü, H. (2017). Tourism development and economic growth: a panel Granger causality analysis in the frequency domain. Current Issues in Tourism, 20 (1), 27-32. doi: https://doi.org/10.1080/13683500.2015.1073231
Cavalcanti-Zanforlin, S. (2016). Etnopaisajes en las metrópolis brasileñas: migración, comunicación y sentimiento de pertenencia. Editorial UOC.
Chajín-Flórez, M., Mendoza-Vega, L., & Mendoza-Ocasal, D. (2020). Representaciones de las potencialidades ecoturísticas del Volcán del Totumo, en Colombia, frente al TLC con Estados Unidos. Saber, Ciencia y Libertad, 15 (1), 192-205. doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6310
Corporación Turismo Cartagena de Indias (2019). Informe de gestión año 2019. Cartagena, Colombia.
De Madariaga, C. J. (2019). El turismo patrimonial: la cultura en venta. En: Hélices y anclas para el desarrollo local, 803-812. Universidad de Cartagena.
Del Río-Cortina, J., Cardona-Arbelaez, D., & Pérez-Olascuaga, S. (2018). Estrategias diferenciadoras y generadoras de valor en economías emergentes. Caso: manguicultores (Sucre - Colombia). Saber, Ciencia y Libertad, 13 (1), 133-144. doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2083
Fernández-Morales, A. (2012). Tamaños muestrales: Instrumentos interactivos on-line para la formación estadística en el sector turístico. Estadística III. Recuperado de: https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/5075
Fondo Monetario Internacional, FMI. (2020). World Economic Outlook. Recuperado de: https://www.imf.org/es/Publications/WEO
Garay, L. (2010). La Estructura del Turismo Genérico. Barcelona, España: UOC.
Gómez-Acevedo, K., Luna-Amador, J., & Escobar-Espinoza, A. (2016). La ciudad de Cartagena de Indias (Colombia) desde la perspectiva de una Matriz de Contabilidad Social (MCS). Saber, Ciencia y Libertad, 11 (2), 141-150. doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2016v11n2.552
Gómez-Jiménez, A. (2019). La economía informal y el turismo en Costa Rica: Estudio de caso en Guanacaste. Universidad en Diálogo: Revista de Extensión, 9(1), 11-30. doi: https://doi.org/10.15359/udre.9-1.1
Lescano, D. (2017). Perfil del Turista Mochilero que Visita la Provincia de Trujillo en el Año 2017. Universidad César Vallejo, Perú.
Lillo, F., & Taucare, H. (2018). El cambio de paradigma en el turismo sustentable: Las implicancias para su gestión. Estudios y Perspectivas en Turismo, 27 (1), 140-157.
Lima, S., Lima, D., Araujo, F. & Lucio, A. (2018). Materialismo, individualismo y consumo colaborativo en turismo. Estudios y Perspectivas en Turismo, 27(1), 24-42.
Londoño-Aldana, E., & Pérez-Ríos, W. (2020). Transición de zona residencial a microcentro comercial en barrios de estratos medios y bajos en Cartagena – Colombia, como consecuencia de la presencia de grandes superficies comerciales. Saber, Ciencia y Libertad, 15(1), 114-127. doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6294
Martín-Cabello, A. (2014). El turismo «backpacker» en Chile como expresión de una subcultura juvenil global. Cuadernos de Turismo, 34(1), 165-188. Recuperado de: https://revistas.um.es/turismo/article/view/203071
Menchero-Sánchez, M. (2017). Las fortificaciones de Cartagena de Indias y su función turística en el turismo cultural de la ciudad. Methaodos, Revista de Ciencias Sociales, 5(1), 100-118.
Morris, C. & Teye, V. (2010). Backpacker Motivations: A Travel Career Approach. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(1), 244–259. doi: https://doi.org/10.1080/19368621003591350
Moya-Espinosa, P. I., Cortés-Rodríguez, N. C., & Martínez-Cárdenas, A. G. (2019). Proceso de toma de decisiones en mipymes hoteleras de Boyacá, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2), 237-248. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n2.2019.9159
Nechar, M. (2018). Epistemología del turismo. Regiones y Desarrollo Sustentable, 1 (1), 133-155. Recuperado de: http://www.coltlax.edu.mx/openj/index.php/ReyDS/article/view/9
O’reilly, C. (2006). From drifter to gap year tourist. Mainstreaming Backpacker Travel. Annals of Tourism Research, 33(1), 998-1017. doi: https://doi.org/10.1016/j.annals.2006.04.002
Otzen, T. & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35 (1), 227-232. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Paramati, S. R., Alam, M. S., & Chen, C. F. (2017). The effects of tourism on economic growth and CO2 emissions: a comparison between developed and developing economies. Journal of Travel Research, 56(6), 712-724. doi: https://doi.org/10.1177/0047287516667848
Peralta-Petitjean, L. (2018). Turismo y crecimiento económico: un análisis empírico del impacto del turismo receptivo en la economía peruana en el periodo 2004-2015. Universidad de Lima. Recuperado de: http://repositorio.ulima.edu.pe/handle/ulima/6054
Pousada, R. (2018). España, un país turístico emergente, 1900-1939. Revista Pasado Abierto, 4(8), 27-51. Recuperado de: http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/pasadoabierto/article/view/2847
Ramírez-Albisu, E., & Moreno-Gobean, Y. (2019). Estudio del perfil del turista alemán en la zona sur de la isla de Tenerife: el turismo activo como un modelo alternativo (Trabajo fin de carrera). Universidad de La Laguna. Recuperado de: http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/16793
Reinoso, N. G., Chilán, Y. D., & Alfonso, R. A. (2019). Impacto territorial do terremoto ao setor turístico de cantón Bolívar, Equador. Turismo: Visão e Ação, 21(1), 42.
Rius-Ulldemolins, J., & Posso-Jiménez, L. (2016). Cultura, transformación urbana y empoderamiento ciudadano frente a la gentrificación: Comparación entre el caso de Getsemaní (Cartagena de Indias) y el Raval (Barcelona). EURE (Santiago), 42(126), 97-122. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0250-7161201600020000
Salazar-Fuentes, Z. (2016). Análisis sobre Cartagena como destino turístico por excelencia. Recuperado de: https://www.portafolio.co/opinion/zully-salazar-fuentes/analisis-cartagena-destino-turistico-excelencia-492977
Sánchez-Díaz, E., & Domínguez-González, D. (2017). Conflictividad en el desarrollo de un destino turístico emergente. Notas para el estudio de la gobernanza en Mompiche, Ecuador. El Turismo en el Mundo Rural, 18(1), 91-110.
Soler, A. (2014). ¿Es el turismo mochilero sostenible?: Consecuencias del turismo mochilero en Laos. Universitat Oberta de Catalunya. Recuperado de: http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/36961/6/asolerjetfg0614memoria.pdf
Torres-Colina, K., Ortiz-Montiel, N., & Arnedo-Redondo, B. L. A. (2019). Conocimiento y percepción del patrimonio histórico y cultural en docentes de instituciones públicas de la ciudad de Cartagena de indias (Tesis Doctoral). Universidad de Cartagena, Colombia.
Velázquez-Castro, J. A., Cruz-Coria, E., & Vargas-Martínez, E. E. (2018). Cooperación empresarial para el fomento de la innovación en la pyme turística. Revista de Ciencias Sociales, 24(3), 9-20.
Vergara-Schmalbach, J. C., Cortés-Cantero, M., & Martínez-Correa, M. F. (2019). Valoración de la calidad del servicio turístico de Cartagena de Indias, Colombia. Panorama Económico, 27(2), 544-558.