Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pascual Contursi's Lyrics in Tango’s Formal Definition

Abstract

Pascual Contursi (1888-1932) is considered the creator of tango-canción and the themes amuros and milonguitas, published in “Mi noche triste” and “Flor de fango” are also considered the foundation of this musical style. However, a stylistic and formal review of his tangos highlights Contursi's crucial contribution to the principles of contrastive symmetry and condensation that consolidated the structure of tango in all of its artistic manifestations. Formally, the strengthening of isometric verses coupled with rhyme on the last syllable, the tension between static description and dynamic narration, the minimalistic setting, the theatrical dialogue of the apostrophe, a counterpoint between the first and second person, as well as the systematic use of lunfardo whose adoption entails, by itself, a contrast against the standard variety of language. Such findings contribute to temper Contursi’s presumed image as a naive and schematic poet.

Keywords

Pascual Contursi, tango, style, lyrics, Mi noche triste

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Bruno Longoni Torti

Argentine professor. PhD candidate in linguistic, literary and cultural studies (University of Barcelona), lecturer at the Universidad Industrial de Santander, Colombia.


References

  • Conde, Oscar. Las poéticas del tango-canción: rupturas y continuidades. Buenos Aires, Biblos. 2014. Impreso.
  • Dalbosco, Dulce. “La construcción simbólica del arquetipo de la milonguera en las letras del tango”. Amaltea: revista de mitocrítica, núm. 2, 2010, pp. 29-45. Impreso.
  • ---. “Amurados: el tango y su poética del abandono”. Actas del Cuarto Congreso Interna-cional CELEHUIS de Literatura. Mar del Plata, 7-9 de noviembre de 2011, Univer-sidad Católica Argentina. pp. 1-6. Impreso.
  • Demare, Lucas (Director). Mi noche triste. Estudios Mapol. 1952. YouTube. Web. 7 de julio de 2021. https://www.youtube.com/watch?v=X_JfCOBBdig
  • Ferrer, Horacio. El tango: su historia y evolución. Buenos Aires, Continente. 1999. Impreso.
  • ---. El tango: arte y misterio. Buenos Aires, Losada. 2013. Impreso.
  • Flores, Rafael. El tango, desde el umbral hacia adentro. Madrid, Euroliceo. 1993. Impreso.
  • Gobello, José. Crónica general del tango. Buenos Aires, Fraterna. 1980. Impreso.
  • ---. Breve historia crítica del tango. Buenos Aires, Corregidor. 1999. Impreso.
  • Higa, Jorge. Poetas, malandras y otras yerbas. Buenos Aires, Corregidor. 2015. Impreso.
  • Kohan, Pablo. El ADN del tango. Estudios sobre los estilos compositivos del tango (1920-1935). Buenos Aires, Gourmet Musical. 2010. Impreso.
  • Lugones, Leopoldo. Romancero. Buenos Aires, Babel. 1924. Impreso.
  • Martini Real, Juan Carlos [editor]. “Los poetas (I)”. Historia del tango, vol. 17. Buenos Ai-res, Corregidor. 1980. Impreso.
  • Matamoro, Blas. La ciudad del tango. Buenos Aires, Galerna. 1982. Impreso.
  • Mina, Carlos. Tango, la mezcla milagrosa. Buenos Aires, Sudamericana. 2007. Impreso.
  • Piglia, Ricardo. “El tango y la tradición de la traición”. La Argentina en pedazos. Buenos Aires, Ediciones de la Urraca. 1993. pp. 78-80. Impreso.
  • Romano, Eduardo. Sobre poesía popular argentina. Buenos Aires, Centro Editor de Améri-ca Latina. 1983. Impreso.
  • Rossler, Osvaldo. Buenos Aires dos por cuatro. Buenos Aires, Losada. 1964. Impreso.
  • Salas, Horacio. El tango. Buenos Aires, Planeta. 1986. Impreso.
  • Ulla, Noemí. Tango, rebelión y nostalgia. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina. 1982. Impreso.
  • Vilariño, Idea. Las letras de tango. Buenos Aires, Schapire. 1965. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.