Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Son Jarocho’s Versadoras: cyberorality and Gender Subversion in Evelin Acosta’s Decimario (2021)

Abstract

In the last decades, a generation of young female decimistas, writers and improvisers of the poetic form of the décima, has emerged in Mexican tradition of son jarocho. This generation has found in electronic media a tool to make their voice heard and weave community ties in a context of increasing globalization. In this article, I show that the young Mexican poet and musician Evelin Acosta, in her book Decimario (2021), questions the male figure of the troubadour and the tropes of the romantic love associated with it. Her use of print and electronic media takes elements of oral culture and adapts them to contemporary global needs. I conclude that the dissemination of the décima in print and electronic media has become a valuable strategy to preserve and maintain the relevancy of the versada jarocha, as well as a method of interrogating the violence of patriarchal structures in the traditional son. 

Keywords

Son Jarocho, Décima, Women's poetry, Improvisation, Orality, Oraliterature

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Julia Piastro

Ciudad de Mexico, 1989. Poet, chronicler and translator. She holds a degree in French Language and Literature from the National Autonomous University of Mexico (UNAM) and a master's degree in Latin American Literature from the same institution. She is currently studying for a doctorate in Latin American Literature at the University of Cincinnati.


References

  • Abad, Mar. “Alexis Díaz-Pimienta: ‘La rima y yo somos hermanos gemelos’”. Yorokobu, 14 de junio de 2019. Web. 3 de agosto de 2022. https://www.yorokobu.es/alexis-diazpimienta/
  • Acosta, Evelin. Decimario. Huajuapan de León, Taller Artesanal “Titina”, 2021. Impreso.
  • ---. Entrevista personal 1. Grabación conducida por Julia Piastro, 2021.
  • ---. Entrevista personal 2. Grabación conducida por Julia Piastro, 2022.
  • Arranz Mínguez, Conrado. “‘Si de versos quieres trovar, hay que saber discutir’. Poesía de argumento o versos de argumento en el son jarocho”. La Palabra, núm. 41, 2021, pp. 1-32. Web. 6 de agosto de 2022. https://doi.org/10.19053/01218530.n41.2021.13769
  • Baeza, Ana María. “Mujeres decimistas. Estrategias de instalación en el campo cultural”. Taller de Letras, núm. 58, 2016, pp. 11-27. 1 de agosto de 2022. https://doi.org/10.7764/tl5811-27
  • Benítez Rojo, Antonio. La isla que se repite. Barcelona, Editorial Casiopea, 1998. Impreso.
  • Chávez, Alex. Sounds of Crossing: Music, Migration, and the Aural Poetis of Huapango Arribeño. Durham, Duke University Press, 2017. Impreso. https://doi.org/10.1215/9780822372202
  • Díaz-Pimienta, Alexis. Teoría de la improvisación. Primeras páginas para el estudio del repentismo. Oiartzun, Sendoa, 1998. Impreso.
  • Figueroa Hernández, Rafael (ed.). Las meras, meras, decimeras. Veracruz, Comosuena, 2004. CD.
  • ---. “Son jarocho and the process of extended orality: historical and contemporary approaches”. American Musicological Society (AMS), Society for Ethnomusicology (SEM) and Society For Music Theory (SMT) Joint Annual Meeting. Nueva Orleans, 2022. Ponencia inédita.
  • Frenk, Margit. Entre la voz y el silencio. Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 2013. Impreso.
  • García de León, Antonio. El mar de los deseos: El Caribe afroandaluz, historia y contrapunto. Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 2016. Impreso.
  • Gilroy, Paul. The Black Atlantic Modernity and Double-Consciousness. Londres y Nueva York, Verso, 1995. Impreso.
  • Godínez Rivas, Gloria Luz. Morenas de Veracruz. Fisuras de género y nación vistas desde la tarima. Xalapa, Universidad Veracruzana, 2019. Impreso.
  • Gómez, Jesús. “Cantos amebeos: de Garcilaso a Góngora”. Revista de Literatura, vol. LXXX, núm. 160, 2018, pp. 361-384. Web. 21 de julio de 2022. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2018.02.014
  • Green, Debra D. “African Mexicans in Spanish Slave Societies in America: A Critical Location of Sources». Journal of Black Studies, vol. 40, núm. 4, 2010, pp. 683-699. Web. 11 de agosto de 2022. https://doi.org/10.1177/0021934708318596
  • Hall, Stuart. Culture, Globalization, and the World-System: Contemporary Conditions for the Representation of Identity. Minneápolis, University of Minnesota Press, 1997. Impreso.
  • Hutchinson, Sydney. Tigers of a Different Stripe: Performing Gender in Dominican Music. Chicago, The University of Chicago Press, 2016. Impreso. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226405636.001.0001
  • Trapero, Maximiano (ed). La décima popular en la tradición hispánica. Las Palmas de Gran Canaria, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, 1994. Impreso.
  • López Valenzuela, Julia. “Fandango Feminista. Un espacio comunitario seguro y de respeto”. La Manta y La Raya, núm. 12, 2021. Web. 10 de agosto de 2022. https://www.lamantaylaraya.org/?tag=julia-lopez-valenzuela
  • López Vergara, Diego. La mujer en la décima. Tlacotalpan, Colección la décima, 2003. Impreso.
  • Loza, Steven. “From Veracruz to Los Angeles: The Reinterpretation of the ‘Son Jarocho’”. Latin American Music Review, vol. 13, núm. 2, 1992, pp. 179-194. Web. 17 de agosto de 2022. https://doi.org/10.2307/948082
  • Martín Villota, Beatriz. La crisis del amor romántico. Un análisis de las posibles alternativas. Madrid. Universidad Complutense de Madrid, 2019. Impreso.
  • Ochoa Gautier, Ana María. Aurality: Listening & Knowledge in Nineteenth-Century Colombia. Durham, Duke University Press, 2014. Impreso. https://doi.org/10.1215/9780822376262
  • Ong, Walter. Oralidad y escritura: Tecnologías de la palabra. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2006. Impreso.
  • Palafox Méndez, Ana Zarina. De sueños y esperanzas. Mujeres poetas al uso de la tradición. Ciudad de México, Secretaría de Cultura, 2019. Impreso.
  • ---. “La mujer y la décima: introspección, autoconocimiento y sororidad”. Primer congreso internacional “Poéticas de la Oralidad”, Homenaje a John Miles Foley, pp. 339-353. 2014. Web. 11 de agosto de 2022. https://lanmo.unam.mx/repositorio/LANMO/www/publicaciones/pdf/libros/8.%20Perspectivas%20sobre%20poeticas%20orales%20Provisional.pdf
  • Pascoe, Juan. Monogramas. Xalapa, Universidad Veracruzana, 2005. Impreso.
  • “Pie forzado”. Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.a ed. Web. 27 de noviembre de 2022. https://dle.rae.es
  • Tardone Concha, Débora Alfonsina. Canto campesino femenino: La cantora y la payadora. Estética de la tradición y la transgresión. Santiago de Chile, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2017. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.