Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Diary: Autobiographical Writing in its Sociocultural Dimension, Cognitive and Creative Possibilities

Abstract

Diary writing is immerse in the personal and social life of our culture as a tool for social analysis and a personal writing exercise. This reflection article presents and describes examples of diary writing in different contexts, ranging from artistic creation to educational processes, pointing out the potentialities of autobiographical writing for the subjective, cognitive and creative spaces of individuals.

Keywords

Diary, Autobiography, Subjectivity, Learning, Creation, Education

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Bayley, k. (1990). The use of diary studies in teacher education programs. En: Richards and Nunan (eds), Second Language Teachers Education. Cambridge: Cambridge. University Press.
  • Bonet, J & Caballé, A. (2001). Mi vida es mía. Madrid: Editorial Debolsillo
  • Caballé, A. (1995). Narcisos de tinta: Ensayos sobre la literatura autobiográfica en lengua castellana. Editorial Megazul: Madrid.
  • Caballé, A. (1991). Figuras de la autobiografía. Revista Antrophos, (125). Barcelona: Antrophos.
  • Díaz, J. (1997). El diario como instrumento de investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje de segundas lenguas. [en línea]. Instituto Cervantes. ASELE. Actas VIII. Madrid: Centro Virtual
  • Cervantes. (1997). Recuperado el 15 de enero 2015 en http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/08/08_0269.pdf
  • Hernández, F. (2008). Investigación basada en las artes. Revista Educativo Siglo (XXI) 26, 85-118
  • Hernández, A. (2016). El diario de un escritor en Encuentro en Saint-Nazaire de Ricardo Piglia. La Palabra. (28), 75-90 DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.4789
  • González Otero, A. (2016). Definiciones y aproximaciones teóricas al género de la literatura de viajes. La Palabra, (29), 65-78 DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5701
  • Guattari, F. (1995). Cartografías del deseo. La marca: España.
  • Juáres G, Grischpun A, Walton J, (productores). Di Tella A (director). (2015). 327 Cuadernos. (docuemental). Argentina: Gema Films.
  • Foucault, M. (2002). La hermenéutica del Sujeto. FCE: Buenos Aires.
  • Felìu i Samuel, J. (2007). Nuevas Formas literarias para las ciencias sociales: el caso de la autoetnografìa. Universidad autonoma de Barcelona: Revista Athenea digital, (12), 262-271
  • Nin, A. (1981). Diario IV(1944-1947). Barcelona: Bruguera libro amigo.
  • Latorre, A. (1996) "El Diario como Instrumento de Reflexión del Profesor Novel. Actas del III Congreso de E. F. de Facultades de Educación y XIV de Escuelas Universitarias de Magisterio. Guadalajara: Ed. Ferloprint.
  • Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios. Megazul Endymion: Madrid.
  • Smith, Sidonie (1991). Hacia una poética de la autobiografía de mujeres. En A. Loureiro (ed), La autobiografía y sus problemas teóricos. Barcelona: Suplementos Anthropos.
  • Luque A. (2016). El diario personal en literatura: Teoria del diario literario. Revista Estudios de Literatura. (7), 273-306.
  • Russotto, M. (2008). Vidas Malditas, vidas ingenuas, vidas artísticas.
  • Russotto, M. (2008). En Relatos autobiográficos y otras formas del Yo. Acosta E. Álzate, C. Bogotá: Siglo del hombre.
  • Ortiz, A. (1991). La autobiografía como fascinación de la otredad. Revista Antrophos, 125. Barcelona: Antrophos.
  • Pratt, M. (2011). Ojos imperiales. Mèxico: Fondo de cultura económica.
  • Piglia, R. (2014). Prisión perpetua. Barcelona: Anagrama.
  • Pinzón Manrique, H. (2014). La Literatura como InCorporación: El Cuerpo como Proceso. La Palabra (24), 91 – 97 DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2504
  • Ribeyro, J. (2014). La tentación del Fracaso.Barcelona: Seix Barral.
  • Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Madrid: McGraw-Hill.
  • Said, E. (2013). Orientalismo. Barcelona: Random House Mondadori.
  • Samuel J. (2007). Nuevas formas literarias para las ciencias sociales: el caso de la autoetnografía. Barcelona: Revista Athenea Digital (12), 262-271
  • Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. México: Fondo de Cultura económico.
  • Torres, A. (2003) El alma de hace de palabras. Cinco ensayos sobre escritura y Psicoanálisis. Caracas: Blanca Pantin.
  • Yourcenar, M. (2008). Con los ojos abiertos. Conversaciones con Matthieu Galey. Barcelona: Plataforma editorial.
  • Zabalza, M. (2004). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
  • Villa Matas, E. (2017). Mac y su contratiempo. Barcelona: Seix Barral.
  • Woolf, V. (1954) Diario de una escritora. Buenos Aires: Editorial Sur.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.