The war / peace dichotomy in the videos of the presidential reelection campaign of Juan Manuel Santos (Colombia). Analysis of legitimation strategies

La dicotomía guerra/paz en los videos de la campaña de reelección presidencial de Juan Manuel Santos (Colombia). Análisis de las estrategias de legitimación

Main Article Content

Alfredo Mendoza-Escalante

Abstract

The objective of this research was to analyze the videos of the presidential campaign
of Juan Manuel Santos, president reelected in Colombia for the period 2014-2018, to
determine and characterize the strategies of legitimation that allowed the adhesion of voters.
The present research is mixed, as techniques were used non-participant observation and
content analysis, respectively; and the instruments that each offers, such as notebooks and
a scheme of analysis that allows to determine the units and categories of analysis. The
analysis of the results shows that the legitimation strategies present in the videos delimit
the identity of one group (as opposed to another), associate moral values with each one, he
uses symbolic frames and rhetorical resources to support the representations that are made
of each actor (or group), appeal to arguments of authority and use a prescriptive form, to
influence public opinion.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography (SEE)

Alfredo Mendoza-Escalante, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Maestrando en Lingüística de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Integrante activo del grupo de investigación Lenguajes en Educación-LEEN (categoría D, según Publindex). Docente catedrático de la misma institución.

References (SEE)

Arrieta Arvilla, L.M. (2013). La construcción de los sujetos en el discurso del expresidente Uribe Vélez: un análisis desde las tonalidades valorativas y los actos de habla. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (21), 103-116. doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.1952

Bobbio, N. (1992). El problema de la guerra y las vías de la paz (2a ed.). Barcelona: Gedisa.

Charaudeau, P. (2013). Discurso propagandístico: entre seducción y manipulación. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=ZKCwGdDE0yY

Cruz Rubio, C.N. (2016). El enfoque de legitimación y dinámica política (LDP) como propuesta para el estudio de la estabilidad y el cambio de las políticas públicas. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Díaz Martínez, Á.M. (2011). La imagen metafórica publicitaria. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (18), 27-42. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/linguistica_hispanica/article/view/441

Eco, U. (2013). Construir al enemigo. En Construir al enemigo (pp. 13-39). España: Lumen.

Estrada Gallego, F. (2004). La máquina de los eufemismos. El uso estratégico de las metáforas. En Las metáforas de una guerra perpetua. Estudios sobre pragmática del discurso en el conflicto armado colombiano (pp. 71-94). Medellín: Fondo editorial Universidad EAFIT.

Fajardo Uribe, L.A. (2012). Aproximación a la incidencia de la metáfora en el discurso político metáfora en el discurso político –Discurso del poder–. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (19), 113-130.

Ferrer, E. (2002). Publicidad y comunicación. México: Fondo de Cultura Económica.

Gallardo Paúls, B. (2014). Paradoja interactiva: el discurso único frente a la naturaleza polifónica del discurso político. En Usos políticos del lenguaje. Un discurso paradójico (pp. 155-185). Barcelona: Anthropos.

Hernández Miranda, N. (2015). La construcción mediática de perdedores y vencedores en el campo político: Análisis de las metáforas, tópicos y lexicalización. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (25), 81-98. doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.3479

Lipset, S. M. (1981). Conflictos sociales, legitimidad y democracia. En J. Blondel et al. El gobierno: estudios comparados. Madrid: Alianza editorial.

Mouffe, C. (2011). En torno a lo político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E., & Villagómez, A. (2014). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis (4ª ed.). Bogotá: ediciones de la u.

Pardo, N. (2013). Cómo hacer análisis crítico del discurso. Una perspectiva latinoamericana. Santiago de Chile: Frasis.

Poblete, C. (2011). Estrategias de legitimación del discurso de los diputados en la Acusación Constitucional en contra de la Ministra de Educación de Chile. Revista Signos, 44(76), 168-182.

Riorda, M. (2015). Prólogo/entrevista. En O. Rincón & C. Uribe (Comps.). De Uribe, Santos y otras especies políticas. Comunicación de gobierno en Colombia, Argentina y Brasil. Bogotá: Universidad de Los Andes.

Rodríguez Camargo, D.P., & Velásquez Orjuela, A.M. (2011). Análisis crítico del discurso multimodal en la caricatura internacional del periódico The Washington Post. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (17), 39-52. Tunja: Uptc.

Van Dijk, T. (1994). Discurso, poder y cognición social. Cuadernos, (2). Recuperado de http://www.discursos.org/oldarticles/Discurso,%20poder%20y%20cognici%F3n%20social.pdf

Vásquez Ramírez, T. (2014). Estructura polémica del discurso político. La campaña presidencial de 2014 en Colombia. Nexus, (16), 40-53.

Vásquez Ramírez, T. (2015). Estructura polémica del discurso político: la campaña presidencial de 2014 en Colombia, un estudio de caso. En N. Pardo Abril & L. Ospina Raigosa (Comps.) Discursos Contemporáneos en América Latina. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Villoro, L. (2012). El poder y el valor. Fundamentos de una ética política (6ª. ed.). México: Fondo de Cultura Económica.

Citado por: