Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Use of Metacognitive Strategies to Enhance Reading Comprehension Skills

Abstract

This article presents the outcome of a research project whose main objective was to foster the implementation of metacognitive strategies, designed to enhance reading comprehension skills, especially regarding the inferential level of reading in expository texts. The pedagogical intervention for this research is supported in three fundamental moments: before, during and after reading. A pre-experimental methodology, with a pre test/post test design, and without a control group, was implemented for this project. According to a comparison of average scores using the Students ́ t-Test for independent samples, a 0,05 level of significance was found, proving that the use of metacognitive strategies had a positive influence in the reading process of high school students of the eighth grade in two public educational institutions from the municipalities of Nuevo Colón and Samacá (Boyacá, Colombia).

Keywords

Cognition, Metacognition, Reading, Reading Comprehension, Metacognitive Strategies, Inferences

PDF (Español) HTML (Español) XML (Español)

Author Biography

Ángela Elvinia Muñoz-Muñoz

Magíster en Lingüística y Directora del Departamento de Humanidades Fundación Universitaria Juan de Castellanos.

Myriam Ocaña de Castro

Magíster en Lingüística. Docente tutora programa “Todos aprenden” Monguí, Boyacá, Colombia.


References

  • Álvarez Angulo, T. (1996). El texto expositivo- explicativo: su superestructura y características textuales. Didáctica, Lenguaje Literatura, (8), 29. Doi: 10.5209/rev_DIDA.1996.v8.20824
  • Arrieta Arvilla, L.M. (2013). La construcción de los sujetos en el discurso del expresidente Uribe Vélez: un análisis desde las tonalidades valorativas y los actos de habla. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (21), 103-116. doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.1952 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.1952
  • Brown, A. L, Armbruster, B.B., & Baker, L. (1986). The role of metacognition in reading and studying. En J. Orasanu (Ed.). Reading comprehension: From research to practice. Hillsdale, NJ: L.E.A.
  • Chirilos, N.M. (2014). Estrategias metacognitivas en el proceso de investigación científica. (Tesis de Doctorado). Universidad de Córdoba, Venezuela. Recuperado de https://www.google.com.co/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=2014000000861
  • Cooper, J.D. (1998). Cómo mejorar la comprensión lectora. Madrid: Visor Fotocomposición. UPEL. Maracay. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Núcleo Biodiversidad.
  • Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906
  • Flavell, J., & Wellman, H. (1977). Metamemory. En R. Kail y J. Hagen (Eds.). Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale: LEA.
  • Galvis, A, Castillo, M., & Morales, D. (2007). Estrategias y enseñanza-aprendizaje de la lectura. Folios, 2(26), 27-38.
  • Heit, I. A. (2011). Estrategias metacognitivas de compresión lectora y eficacia en la Asignatura Lengua y Literatura [en línea]. Tesis de Licenciatura, Universidad Católica Argentina, Facultad Teresa de Ávila. Departamento de Humanidades. Recuperado de http://www.fisica.ru/dfmg/teacher/archivos/ESTRATEGIAS-METACOGNITIVAS-OSCAR-M-TRONCOSO.pdf
  • Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Teoría y práctica de la educación lingüística. Barcelona: Paidós.
  • Mendoza Fillola, A., & Briz Villanueva, E. (2003). Didáctica de la Lengua y la Literatura para la Primaria. Madrid: Pearson Educación.
  • Nieto Ruiz, L.F. (2011). El papel del lenguaje en las estrategias discursivas para fomentar la enseñanza-aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (18), 135-153. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/linguistica_hispanica/article/view/438
  • Ríos Cabrera, P. (1991). Metacognición y comprensión de la lectura. En A. Puente (Comp.). Comprensión de la lectura y acción docente. Madrid: Pirámide.
  • Patiño Vélez, J. P., & Restrepo Sánchez, P. A. (2013). Estrategias metacognitivas: Herramientas para mejorar la comprensión textual en estudiantes de básica primaria. Recuperado de: http://200.24.17.68:8080/jspui/handle/123456789/1573
  • Solé, I. (1994). Estrategias de lectura. Colección MIE. Barcelona: Graó.
  • Santiago Galvis, Á. W., Castillo, M.C., & Vega R. J. (2005). Lectura, metacognición y evaluación. Bogotá: Alejandría Libros.
  • Sanz, M. (2010). Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Tardif, J. (1997). La evaluación del saber- leer: un asunto más de competencia que de actuación. En E. Rodríguez & E. Lager (Coords.). La lectura. Cali: Universidad del Valle.
  • Torres Cruz, D.L., & Hurtado, L.M. (2016). Mecanismos de control que determinan la identidad a través del lenguaje en un contexto escolar: un estudio para la interacción social. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 19-40. doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4906 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.4906
  • Vásquez Cantillo, A. (2012). Modelos pedagógicos: medios, no fines de la educación. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (19), 157-168. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/linguistica_hispanica/article/view/457/457
  • Viramonte, M. (2000). Comprensión Lectora. Dificultades estratégicas en resolución de preguntas inferenciales. Buenos Aires: Colihue.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.