Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

An approach to the discourses and practices of the Active School in Colombia

Abstract

A theoretical-reflexive construction is presented as the state of the art of the Active School in Colombia, which is part of the project: Active School, an experience of transformative education. Its transformations, discourses and practices, are identified from the study of digital articles in Publindex. Five categories are defined: Theoretical configuration of the model, History of the New School in Colombia, Curriculum, Methodology and Applications and experiences, which emerge from a descriptive methodology, based on theoretical reflections and on the development of both a matrix for data analysis and subject sheets—the latter allowed to find other relevant categories and an interrelation between different subcategories. There is evidence of the historical appropriation of the model, its positive effects, flaws, tendencies, practices, and research gaps around the Active New School program in the country.

Keywords

educational theory, pedagogical practice, educational tendency, Active School, elementary education

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

Ávila, H., Jiménez, R., & Torres, J. (2018). Comprensión lectora en estudiantes de primero a
tercero de Escuela Nueva. Educación y Ciencia, (21), 93-107.

Barragán, B. (2008). María Montessori: Los límites de la escuela activa, una lectura
arqueológica. Nodos y Nudos, 3(25), 92-101.

Barrantes, R. (2001). Las innovaciones educativas: escenarios y discursos de una década en
Colombia. Magisterio, 1-38.

Barreto, M., Leguizamón, M., & Torres, J. (2015). La comprensión lectora a través de las
guías de aprendizaje en la Escuela Nueva. Educación y Ciencia, (19), 163-172.

Bernal-Pinzón, M. (2017). ¿Qué escriben los niños? Una mirada desde el modelo Escuela
Nueva. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7(2), 255-268.

Calvache, J. (2003). La Escuela Nueva y los conceptos básicos de la educación en el
pensamiento de John Dewey: Una aproximación teórica. Revista Historia de la Educación
Latinoamericana, 5, 107-126.

Cardoso, N. (2003). La Escuela Activa y el texto Alegría de leer en Colombia. Revista Historia
de la Educación Latinoamericana, 5, 127-138.

Colbert, V. (2006). Mejorar la calidad de la educación en escuelas de escasos recursos. El
caso de la Escuela Nueva en Colombia. Revista Colombiana de Educación, (51), 185-212.

Cuadros, J. (2015). Escuela Nueva: Una estrategia pedagógica en la Institución Educativa
Agropecuaria Santa Bárbara. Revista Historia de la Educación Colombiana, 18(18), 239-
262.

Decreto 1490 de 1990. Diario oficial número 39461, Bogotá, Colombia, 11 de julio de 1990.

Flórez, R. (1995). La dimensión pedagógica, formación y Escuela Nueva en Colombia.
Educación y pedagogía, (14-15), 197-219.

Fundación Escuela Nueva. (2019). Cooperative Learning in Escuela Nueva Activa.
Magisterio. https://www.magisterio.com.co/articulo/cooperative-learning-escuelanueva-
activa

Fundación Escuela Nueva. (2019). La educación para la paz que promueve la Fundación
Escuela Nueva Volvamos a la Gente.Magisterio. https://www.magisterio.com.co/articulo/
la-educacion-para-la-paz-que-promueve-la-fundacion-escuela-nueva-volvamos-lagente

García, N., & Rojas, S. (2015). La enseñanza de la lectura en Colombia: enfoques pedagógicos, métodos, políticas y textos escolares en las tres últimas décadas del siglo XX. Pedagogía y Saberes, (42), 43-60.

Gómez, V. (2010). Visión crítica sobre la Escuela Nueva en Colombia. Revista de Educación
y Pedagogía, 7(14-15), 280-306.

González, A., & Isaza, S. (2007). Escuela Activa Urbana. Plumilla Educativa, 4(1), 7-10.
https://doi.org/10.30554/plumillaedu.4.598.2007

González, A., Regalado, M., & Jiménez, A. (2015). La pedagogía activa con metodología
escuela nueva en Boyacá: el caso de dos municipios. Quaestiones Disputatae: temas en
debate, 8(16), 83-101.

Guerrero, A. (2011). Don Jorge Buendía, el impulsor de la Escuela Activa en el sur de
Colombia durante el siglo XX. Historia de la Educación Colombiana, (14), 147-168.

Imbachí, M. (2013). La Escuela Nueva y las competencias lectoras desarrolladas en el área
de lengua castellana. Revista Digital de Ciencias Aplicadas al Deporte, 5(11), 46-53.

Jiménez, Á. (2009). La escuela nueva y los espacios para educar. Educación y Pedagogía,
21(54), 103-125.

Jiménez, A. (2018). Primer congreso pedagógico nacional colombiano de 1917. Pedagogía
y Saberes, (48), 153-161.

León, G. (2002). Imposición de modelos pedagógicos en Colombia - Siglo XX. Estudios
latinoamericanos, (10-11), 21-32.

Londoño, C. (2002). El pragmatismo de Dewey y la escuela nueva en Colombia. Revista
Historia de la Educación Colombiana, 5(5), 143-169.

López, M. (2007). Aportes de la pedagogía activa a la educación. Plumilla Educativa, 4(1),
33-42. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.4.605.2007

Marcel, Á. (2003). Don Agustín Nieto Caballero andante de la educación. Revista Historia
de la Educación Latinoamericana, 5, 85-106.

Mejía, M. (2015). La educación popular en el siglo XXI. Una resistencia intercultural desde el
sur y desde abajo. Praxis & Saber, 6(12), 97-128. https://doi.org/10.19053/22160159.3765

Murcia, N. (2014). Comunidades de práctica: Huellas en el currículo de la Escuela Activa
Urbana en Manizales. Revista Criterios, 21(1), 15-40.

Pineda, N. (2014). Reflexiones sobre la labor docente en escuelas rurales que implementan
la metodología escuela nueva. Quaestiones Disputatae: Temas en Debate, 7(15), 33-50.

Psacharopoulos, G., Rojas, C., & Vélez, E. (1996). Evaluación de resultados en la Escuela
Nueva de Colombia ¿Es el multigrado la respuesta?. Revista Colombiana de Educación,
(32), 1-14.

Presidencia de la república - Colciencias. (1995). Colombia: Al filo de la oportunidad. Misiòn
Ciencia, Educaciòn y Desarrollo.Tomo 1. http://www.plandecenal.edu.
co/cms/media/herramientas/colombia_al_filo_de_la_oportunidad.pdf

Ramírez, C., Ardila, W., & Montaño, N. (2013). Tareas motrices. Apuesta comprensiva para
su diseño metodológico en Escuela Nueva. Impetus, 7(1), 1-6.

Ramírez, C., Portela, H., & Amador, L. (2010). Actitud y valores en la clase de educación
física. Un caso desde el modelo Escuela Nueva. Revista de Investigaciones, (16), 38-45.

Ramírez, O. (2008). The English Language Learning inside the Escuela Activa Urbana
Model in a public School a study of sixth Graders. Profile, 9(1), 47-62.

Ramos, D., & Romanowski, J. (2014). Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 165-189.

Redondo, K., Redondo, C., & Martínez, V. (2015). Aportes del proyecto ‘Escuela Nueva’ a la
educación universitaria en Colombia. Revista Ciencias Biomédicas, 6(2), 390-393.

Reimers, F. (2003). Aprender a leer y a convivir en las escuelas rurales de Colombia.
Pedagogía y Saberes, (18), 5-20.

Rico, F., & Spirko, J. (2008). Crónica sobre el Gimnansio Moderno. Revista Educación y
Humanismo, (14), 179-188.

Ríos, R. (2013). Escuela Nueva y saber pedagógico en Colombia: apropiación, modernidad
y métodos de enseñanza. Primera mitad del siglo XIX. Historia y sociedad, (24), 79-107.

Ríos, R., & Cerquera, M. (2013). La modernización de los contenidos y métodos de
enseñanza: Reflexiones sobre la Escuela Nueva en Colombia. Revista Historia de la
Educación Latinoamericana, 16(22), 157-172.

Rojas, Y. (2007). Escuela activa urbana. Un proyecto sostenible. Plumilla Educativa, 4(1),
23-26. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.4.602.2007

Ruiz, L., & Pineda, J. (2007). Hacia una fundamentación epistemológica del modelo
de pedagogía activa. Plumilla Educativa, 4(1), 48-51. https://doi.org/10.30554/
plumillaedu.4.607.2007

Runge, A., & Muñoz, D. (2011). Actividad vs. agitación en el pensamiento de Luis López de
Mesa: relaciones entre pedagogía y eugenesia en la Colombia de principios del siglo XX.
Revista Colombiana de Educación, (61), 21-51.

Sáenz, J. (1997). De lo biológico a lo social. Saber pedagógico y educación pública en
Colombia. Revista Educación y Ciudad, (4), 120-125.

Sánchez, V., Amado, Y., & Bolívar, A.(2016). Enseñanza de lectura literal en resolución de
problemas matemáticos en Escuela Nueva. Educación y Ciencia, (19), 23-37.

Schiefelbein, E. (1993). El modelo Escuela Nueva: Intentos de descripción. En En busca de
la escuela del siglo XXI ¿ Puede darnos la pista la Escuela Nueva en Colombia? (pp. 18-38): Unesco-Unicef.

Schiefelbein, E., Vera, R., Aranda, H., Vargas, Z., & Corco, V. (1996). En busca de la escuela
del siglo XXI ¿Puede darnos la pista la Escuela Nueva de Colombia?. Revista Colombiana
de Educación, (32), 1-46.

Suárez, D., Liz, A., & Parra, C. (2015). Construyendo tejido social desde la Escuela Nueva
en Colombia. Un estudio de caso. Revista Cientifica General José María Córdoba, 13(15),
195-229.

Torres, N. (2015). Agustín Nieto Caballero: Pensamiento Pedagógico y aportes a Escuela
Nueva. Revista Unimar, 33(1), 57-73.

Torres, N., & Rojas, M. (2017). Enseñanza de especies no carismáticas invertebradas en el
contexto de la Escuela Nueva: Un análisis desde los libros de texto. Bio-grafía, 10(19),
85-100.

Torres, R. (1996). Alternativas dentro de la educación formal: El programa Escuela Nueva en Colombia. Revista Colombiana de Educación, (32), 1-12.

Urrea, S. (2017). Las agencias internacionales, su papel en la creación y expansión del
modelo Escuela Nueva. Ágora USB., 17(1), 95-104.

Villar, R. (2010). El programa de Escuela Nueva en Colombia. Revista de Educación y
Pedagogía, (14-15 ), 357-382.

Villota, Ó. (2011). La vieja escuela nueva. Unimar, (58), 47-55.

Vivas, C., Murillo, Z., & Cristancho, J. (2016). Scratch. Estrategia didáctica para el aprendizaje
de las tablas de multiplicar en Escuela Nueva. Educación y Ciencia, (20), 43-58.

Zubiría de, J. (2019a). ¿Favorece la Escuela Nueva el desarrollo del interés por el
conocimiento? Magisterio, 12-15.

Zubiría de, J. (2019b). 4 aportes de la Escuela Nueva. Magisterio, 114-117.

Zubiría de, J. (2019c). Escuela Nueva: ¿Desarrolla el activismo la flexibilidad?. Magisterio,
129-132.

Downloads

Download data is not yet available.