Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Interpretative repertoires in environmental education of schoolteachers in the Pisba páramo

Abstract

The article analyzes environmental education in the Pisba páramo, first of all, based on some tools that could allow educators to consolidate a course of environmental education, such as teacher training, a broad conception of the environment, teaching from the local to the global, a critical position, their transformational role, a democratic-participatory aspect, transversality, and specificity. In addition, paradigmatic notions such as environmental law
and nature as a subject of rights are presented as axes that should guide the educational practice. Secondly, the methodology of discursive analysis was used, focused on the identification of interpretative repertoires on environmental education of some teachers and school administrators of municipalities in the jurisdiction of the Pisba páramo. To this end, we present the connection between repertoires and environmental education based on the conditions of educational institutions, teachers, students, and their families, in an area of natural wealth, resource exploitation, and environmental conflicts, all of which influences
the implementation of environmental education and the perspectives on the territory and environmental justice.

Keywords

education, environmental education, environment, teacher, interpretative repertoires

XML (Español) PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español)

References

Amador, L., & Esteban, M. (2011). Desde la educación social a la educación ambiental.
Hacia una intervención educativa socioambiental. Revista de Humanidades, 18, 147.
https://doi.org/10.5944/rdh.18.2011.12885

Antúnez-Sánchez, A., & Díaz-Ocampo, E. (2018). El pluralismo jurídico y los derechos a la
Pachamama. Dixi, (27). https://doi.org/10.16925/di.v20i27.2398

Avendaño, W. (2012). La educación ambiental (EA) como herramienta de la
responsabilidad social (RS). Revista Luna Azul, 35, 94-115. https://www.redalyc.org/
pdf/3217/321727349006.pdf

Bonilla-Maldonado, D. (2019). El constitucionalismo radical ambiental y la diversidad
cultural en América Latina. Los derechos de la naturaleza y el buen vivir en Ecuador
y Bolivia. Revista Derecho del Estado, (42), 3-23. https://doi.org/10.18601/01229893.
n42.01

Calixto, R. (2010). Educación popular ambiental. Trayectorias, 12(30), 24-39.

Carvalho, I. (1999). La cuestión ambiental y el surgimiento de un campo educativo y político
de acción social. Tópicos de Educación Ambiental, 1(1), 27-33.

Cideaboy. (2015). Plan departamental de educación ambiental de Boyacá 2015-2025.
http://sedboyaca.gov.co/wp-content/uploads/files/Plan Departamental de Educación
Ambiental 2016-2015%281%29.pdf

Congreso de la República de Colombia. (1993, 22 de diciembre). Ley 99. Por la cual se crea
el Ministerio del Medio Ambiente, se reordena el Sector Público encargado de la gestión y
conservación del medio ambiente y los recursos naturales renovables, se organiza el Sistema
Nacional Ambiental, SINA y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial 41146. http://
www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0099_1993.html

Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley 115. Por la cual se expide la
Ley General de Educación. Diario Oficial 41214. https://bit.ly/3237N87

Congreso de la República de Colombia. (2012, 5 de julio). Ley 1549. Por medio de la cual
se fortalece la institucionalización de la política nacional de educación ambiental y su
incorporación efectiva en el desarrollo territorial. Diario Oficial 48482. http://www.
secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1549_2012.html

Constitución Política de Colombia. (1991). Presidencia de la República de Colombia. http://
wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Documents/Constitucion-Politica-Colombia.pdf

Corte Constitucional, Sala Sexta (2016, 10 de noviembre) SSentencia T-622. Expediente
T-5.016.242. (J. I. Palacio Palacio, M. P.).

Corte Constitucional, Sala Plena (2000, 12 de abril) Sentencia C-431. Expediente D-2589.
(V. Naranjo Mesa, M. P.).

Cruz-Rodríguez, E. (2014). Del derecho ambiental a los derechos de la naturaleza: sobre la
necesidad del diálogo intercultural. Jurídicas, 11(1), 95-116.

Freire, P. (2007). La pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Gamba, G., Fuentes, H., & Contreras, L. (2012). Efectos de la inversión extranjera en la actividad
minera colombiana y de cuatro países de la región. Apuntes de CENES, 31(53), 51-79.

González-Muñoz, M. (1998). La educación ambiental y formación del profesorado. Revista
Iberoamericana de Educación, 16(16), 13-22. https://doi.org/10.35362/rie1601109

Gudynas, E. (2009). La dimensión ecológica del buen vivir: entre el fantasma de la
modernidad y el desafío biocéntrico. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, (4), 49-53.

Gudynas, E. (2010). La senda biocéntrica: valores intrínsecos, derechos de la naturaleza y
justicia ecológica. Tabula Rasa, 13, 45-71. https://doi.org/10.25058/20112742.404

López, O., Vargas, L., Covelli, C., Pérez, M., & Santamaría, L. (2015). Sindicalismo y trabajo:
la experiencia de los jóvenes bogotanos desde sus repertorios interpretativos. Universitas
Psychologica, 14(5), 1795-1808. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-5.hcva

Ministerio del Ambiente y Desarrollo Sostenible (2020, 18 de abril). Misión y visión. https://
www.minambiente.gov.co/index.php/ministerio/mision-y-vision.

Muñoz, E. (2020). El medio ambiente como bien jurídico protegido desde roma y derecho
humano de tercera generación [Conferencia]. III Congreso Virtual Internacional sobre
Economía Social y Desarrollo Local Sostenible. España.

Novo, M. (1998). La educación ambiental formal y no formal: dos sistemas complementarios.
Revista Iberoamericana de Educación, 11, 75-102.

Organización de las Naciones Unidas. (1972). Declaración de Estocolmo. http://www.upv.es/
contenidos/CAMUNISO/info/U0579218.pdf

Pérez-Rincón, M. (2016). Caracterizando las injusticias ambientales en Colombia: Estudio
para 115 casos de conflictos socio-ambientales. MA-CA, Univalle.

Pinto, I., Cerneiro, P., Silva da, S., & Maluf, F. (2018). La naturaleza como sujeto de derechos:
análisis bioético de las constituciones de Ecuador y Bolivia. Revista Latinoamericana de
Bioética, 18(1), 155-171. https://doi.org/10.18359/rlbi.3030

Potter, J., & Wetherell, M. (1996). El análisis de discurso y la identificación de los repertorios
interpretativos. En A. Gordo & J. Linaza (Eds.), Psicologías, discursos y poder (pp. 63-78).
Visor.

Rengifo, B., Quitiaquez, L., & Mora, F. (2002). La educación ambiental, una estrategia
pedagógica que contribuye a la solución de la problemática ambiental en Colombia. http://
www.ub.edu/geocrit/coloquio2012/actas/06-B-Rengifo.pdf

Constitución Política de Colombia. (1991). Presidencia de la República de Colombia. http://
wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Documents/Constitucion-Politica-Colombia.pdf

Riera, L., Sansevero, I., & Lúquez, P. (2009). La educación ambiental: un reto pedagógico y
científico del docente en la educación básica. Laurus, 15(30), 392-406.

Rodríguez, C., Rodríguez, D., & Durán, H. (2017). La paz ambiental: retos y propuestas para
el posacuerdo. Dejusticia.

Ruiz, J. (2002). Movimientos sociales y educación ambiental. Cooperación Educativa, 64,
13-29.

Sauvé, L. (1999). La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: en
busca de un marco de referencia educativo integrador. Tópicos en Educación Ambiental,
1(2), 7-26.

Sousa de, B. (2002). Hacia una concepción multicultural de los derechos humanos. El Otro
Derecho, 28, 58-83.

Sousa de, B. (2014). Derechos humanos, democracia y desarrollo. Centro de Estudios de
Derecho, Justicia y Sociedad.

Valbuena, J., & Reyes, G. (2012). Elementos de control, gestión y auditoría medioambiental.
Universidad Externado de Colombia.

Vallejo, S. (2019). La considerabilidad moral: fundamento ético del reconocimiento de la
naturaleza como sujeto de derecho. Letras Verdes. Revista Latinoamericana de Estudios
Socioambientales, (26), 11-34. https://doi.org/10.17141/letrasverdes.26.2019.3913

Vargas, J. (2006). Los nuevos movimientos sociales y el medio ambiente. Revista Venezolana
de Ciencias Sociales, 10(1), 37-54.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 

You may also start an advanced similarity search for this article.