Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Cinephilic practices in the Argentinean middle school: watching, talking and transmitting the discourse of cinema

Abstract

The paper intends to contribute to the study of the relationship between film and schooling. It starts from the hypothesis that the ways of pedagogical incorporation of fiction cinema in the contemporary Argentine middle school are related to the practices of teachers as spectators. With this interpretative horizon, the text reviews definitions and characterizations of cinephiles and introduces a concept of cinephilia understood as a way of watching and giving to watch films, of reflecting and talking about them and of transmitting the discourse of cinema. Selected the cases study as a methodological strategy and based on the testimonies obtained in in-depth interviews with two cinema-loving teachers, the work describes knowledges and analyzes pedagogical practices in which the relations between cinematographic culture and school culture seem to unfold. Finally, recovering the discussion about the potential of the artistic experience as an otherness of the school form, it thinks the studied cases as possible although uncertain encounters with cinema -and with cinephilia-.

Keywords

School, Teacher, Cinema, Spectator, Pedagogical practice

PDF (Español) HTML (Español) EPUB (Español) XML (Español)

References

Abramowski, A. (2015). La escuela y su hacer con las imágenes. Educación, Cine y Fotografía [Clase no publicada]. FLACSO/Argentina.

Arfuch, L. (1995). La entrevista, una invención dialógica. Paidós.

Benasayag, A. (2012). El cine de ficción en la escuela argentina. Revisión histórica, hipótesis de trabajo y nuevas interrogantes. Revue Ensemble, 8(4), 1-13.

Benasayag, A. (2017). La hipótesis de la cinefilia docente. El cine de ficción en la escuela media argentina. Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais, 10(2), 56-78. https://doi.org/10.5902/1983734827504.

Benasayag, A. (2020). Discusiones en torno a la relación entre cine y escuela. De omisiones, reduccionismos y posibilidades en la experiencia argentina ante el itinerario del sistema educativo francés. Saberes y Prácticas, 5(2). http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/4007.

Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine. Laertes.

Baecque de, A. & Frémaux, T. (1995). La cinéphilie ou l’invention d’une culture. Vingtième Siècle. Revue d’histoire, 46, 133-142. https://doi.org/10.2307/3771553.

Dussel, I. (2014). Usos del cine en la escuela: una experiencia atravesada por la visualidad. Estudos da Língua(gem), 12(1), 77-100. https://doi.org/10.22481/el.v12i1.1241.

Dussel, I., Ferrante, P., González, D., Benasayag, A., Montero, J., Laguzzi, G., Piracón, J., & Zampieri, D. (2011). Escuelas, jóvenes y saberes [Informe de investigación no publicado]. FLACSO/Argentina.

Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos. La cultura de la colaboración. Paidós.

Jullier, L., & Leveratto, J. (2012). Cinéfilos y cinefilias. La marca.

Paladino, D. (2006). Qué hacemos con el cine en el aula. En I. Dussel, & D. Gutiérrez (Eds.), Educar la mirada: políticas y pedagogías de la imagen (pp. 135-144). Manantial.

Real Academia Española. (s. f.). Pasión. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 20 de octubre de 2020, de https://dle.rae.es/pasión.

Robnik, D. (2005). Mass Memories of Movies. En M. de Valck, & M. Hagener, (Eds.) Cinephilia. Movies, love and memory (pp. 55-64). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.25969/mediarep/3685.

Serra, M. (2011). Cine, escuela y discurso pedagógico. Teseo.

Staiger, J. (2005). Media reception studies. New York University Press.

Valck de, M., & Hagener, M. (Eds.). (2005). Cinephilia. Movies, love and memory. Amsterdam University Press. https://doi.org/10.25969/mediarep/3685.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.