Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Literary text reading and conversation: beyond ethnomethodology boundaries

Abstract

This article leaves aside ethnomethodological approaches to conversation, and aims at opening the debate about the need of conceiving it under the light of pedagogical principles that position it as a propitious discursive gender to express the emotional, aesthetics, thoughtful, and intellectual meetings embodied while reading literary texts. Such interest arose from a research centered on finding the existing relationships between conversation and construction of aesthetical-literary experiences. The results show that students get a pleasant feeling when giving sense to what they read, and this encourages them to share with others their significant experiences when reading, allowing the internal process of meaning construction and the dialogic strengthening of the experiences to be connected.

Keywords

conversation, literary text reading, ethnomethodology, semidiscursive approach.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  1. Álvarez, T. (2001). 'El diálogo y la conversación en la enseñanza de la lengua'. Revista didáctica de la lengua y la literatura [13, 17-42].
  2. Bajtín, M. (1995). Estética de la creación verbal. BUBNOVA, T. [Trad.] México: Siglo XXI Editores.
  3. Calsamiglia, H. & Tusón, A. (2002). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. España: Ariel.
  4. Camps, A. (2006). [Coord.] Diálogo e investigación en las aulas: Investigaciones en didáctica de la lengua. España: Graó.
  5. Cárdenas, A. (1997). Hacia una pedagogía integral del lenguaje. Recuperado el 23 de mayo de 2013 de http://www.pedagogica.edu.co/storage/folios/articulos/fol07_06art.pdf
  6. Chambers, A. (2008). Conversaciones: escritos sobre la literatura y los niños. México: Fondo de Cultura Económica.
  7. Iser, W. (1989). 'El proceso de lectura. Una perspectiva fenomenológica'. WARNING, R. [Coord.] Estética de la recepción. Madrid: Visor.
  8. Jauss, H. (1986). Experiencia estética y hermenéutica literaria. Ensayos en el campo de la experiencia estética. España: Taurus Ediciones.
  9. Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Estudios sobre la literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica.
  10. Larrosa, J. (2008). 'Sobre la experiencia'. Revista Aloma, Filosofía de l'educacion [19, 87-112]. Barcelona.
  11. Mignolo, W. (1981). 'Diálogo y Conversación'. Diálogos hispánicos, semiótica del diálogo [6, 1-25]. Amsterdam: Editorial Rodopi.
  12. Núñez, P. (2001). Comunicación y expresión oral. Hablar, escuchar y leer en Secundaria. España: Narcea Ediciones.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.