Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Accounting research training: from statement to action

Abstract

Accounting research has been thought as the basis of political subject formation. Nevertheless, researching remains as a marginal activity in the field, which is interpreted as the result of the didactics applied to its teaching. This article aims at understanding the educational intentions expressed through descriptive programs of research training courses and teaching methodologies. A qualitative analysis of them is developed by contrasting them with Wolgfang Klafki’s didactics theory and the accounting research training backgrounds published in Colombia. It was found that, although from the theoretical formation areas the need of a critical formation is recognized, in the methodological formation areas this idea becomes diluted. Likewise, from the teaching resources viewpoint, no actions ensure the achievement of the stated objectives.

Keywords

research didactics, accounting education, accounting research.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  • APOSTOLOU, B.; HASSELL, J.; REBELE, J. & WATSON, S. (2010). 'Accounting education literature review (2006-2009)'. Journal of Accounting Education [28, 145-197].
  • https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2011.08.001
  • APOSTOLOU, B.; DORMINEY, J.; HASSELL, J. & WATSON, S. (2013). 'Accounting education literature review (2010–2012)'. Journal of Accounting Education [31, 107-161].
  • https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2013.03.001
  • CARLINO, P. (2005). 'La escritura en investigación'. Seminario de Investigación Permanente. [Cátedra de Maestría, Universidad de San Martín]. Recuperado el 3 de septiembre de 2013 de http://www.udesa.edu.ar/files/ESCEDU/DT/DT19-CARLINO.PDF.
  • CORTÉS J., J. H. (2009). 'Investigación y pensamiento crítico'. Memorias I Encuentro Nacional de Profesores de Contaduría Pública [565-584]. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  • CULLEN, J.; RICHARDSON & O`BRIEN R. (2004). 'Exploring the teaching potential of empirically-based case studies'. Accounting Education [13, 2, 251-266].
  • https://doi.org/10.1080/09639280420001676648
  • DÍAZ B., F. & HERNÁNDEZ R., G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México D. F.: Mc Graw-Hill.
  • GIRALDO G., G. A. (2009). 'La formación del estudiante de Contaduría Pública: la pertinencia de la actitud crítica e interpretativa'. Memorias I Encuentro Nacional de Profesores de Contaduría Pública [585-596]. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  • Gómez, V. M. (2003a). 'Algunos comentarios sobre la potencialidad de la investigación en contabilidad'. Revista Innovar [21, 139-144].
  • GÓMEZ, V. M. (2003b). 'Contabilidad: comentarios sobre el discurso científico y los determinantes morales'. Revista innovar [22, 109-120].
  • GRACIA L., E. (2002). 'Estado actual de la educación contable en Colombia'. QUIJANO, O.; GRACIA, E.; MARTÍNEZ, G.; ARIZA, E. & ROJAS, W. Del hacer al saber: realidades y perspectivas de la educación contable en Colombia [85-111]. Popayán: Universidad del Cauca.
  • JALBERT, T. (2008). 'Experiences in publishing peer-reviewed research with undergraduate accounting and finance students'. Journal of accounting education [26, 104-117].
  • https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2008.08.003
  • Klafki, W. (1986). 'Fundamentos de la didáctica Crítico Constructiva'. Revista de Educación [280, 37-79].
  • KLAFKI, W. (1991). 'Sobre la relación entre didáctica y metódica'. Revista Educación y pedagogía, [5, 83-108].
  • LOAIZA R., F. & RUEDA D., G. (2011). 'Importancia de la fundamentación teórica para los procesos de formación en investigación contable'. Memorias II Encuentro Nacional de Profesores de Contaduría Pública. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
  • LLOYD B., J. (2007). 'Using student-centered writing assignments to introduce students to accounting research and facilitate interaction with accounting practitioners'. Global Perspectives on Accounting Education [4, 61-68].
  • McLaren, P. (2005). La vida en las escuelas. México y Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
  • McPhail, K. (2005). 'Care in the Community: Professional Ethics and the Paradox of Pro Bono'. Accounting Education: an international journal [14, 2, 213-227].
  • https://doi.org/10.1080/06939280500073649
  • Mardones, J. M. (1991). 'Filosofía de las ciencias humanas y sociales: nota histórica de una polémica incesante'. Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Barcelona: Anthropos.
  • MARTÍNEZ P., G.L. (2006). 'Los desafíos de la educación contable: encrucijada de una formación monodisciplinaria en un entorno complejo e incierto'. Revista Porik-An [8, 11, 13-72].
  • MUÑOZ L., S. M. & SARMIENTO R., H. J. (2010). 'La formación del sujeto político en la educación contable: un reto para la universidad y una provocación para el pensamiento'. Revista Teuken Bidikay [1, 165-183].
  • OSPINA Z., C. M. (2005). 'Sobre la investigación en contabilidad: Algunos apuntes'. Revista Contaduría Universidad de Antioquia [46, 73-110].
  • PAISEY, C. & PAISEY, N. (2003). 'Developing research awareness in students: an action research project explored'. Accounting Education [12, 3, 283-302].
  • https://doi.org/10.1080/0963928032000138295
  • QUIJANO, O.; GRACIA, E.; MARTÍNEZ, G.; ARIZA, E. & ROJAS, W. (2002). Del hacer al saber: realidades y perspectivas de la educación contable en Colombia. Popayán: Universidad del Cauca.
  • Rojas R., W. (2002). 'La educación contable en Colombia 1960-2000: Al servicio de la afraternidad económica moderna'. Cuadernos de Administración [28, 16-47].
  • RUEDA D., G. & PINZÓN P., J. E. (2009). 'Retos y transformaciones en la investigación formativa contable. Una reflexión en la reciente experiencia en la Pontificia Universidad Javeriana'. Memorias I Encuentro Nacional de Profesores de Contaduría Pública. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  • RUNGE P., A.K. (2007). 'Aspectos fundamentales de la pedagogía crítico-constructiva y de la didáctica teórica-formativa de Wolfgang Klafki'. Ensayos sobre pedagogía alemana. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
  • Sánchez, W. (2011). 'La docencia en el lugar equivocado'. Revista Lúmina [12, 240-259].
  • Santos, L. A. (2005). 'Fundamentación conceptual de la crisis contable'. Revista Internacional de Legis Contabilidad y Auditoría [21, 151-192].
  • ST. PIERRE, K.; WILSON R., M. S.; RAVENSCROFT, S. P. & REBELE, J. E. (2009). 'The role of accounting education research in our discipline—An editorial'. Issues in Accounting Education[24, 2, 123-130].
  • https://doi.org/10.2308/iace.2009.24.2.123
  • Valdez, H. L. (2008). Reflexiones acerca de la calidad en la educación con un enfoque de sistemas. Revista Lúmina [9, 73-83].
  • VARGAS G., G. (2011). 'La formación como eje de las relaciones entre pedagogía y administración'. Revista electrónica Forum Doctoral [3, Pp. 126-145]. Recuperado el 10 de noviembre de 2013 de http://www.eafit.edu.co/revistas/forumdoctoral/Documents/ed3/Revista_forum_Doctoral_Edici%C3%B3n_especial_N.3_.pdf.
  • WATSON, S. F.; APOSTOLOU, B.; HASSELL, J. M &. WEBBER, S. A. (2007). 'Accounting Education Literature Review (2003–2005)'. Journal of Accounting Education[25, 1-58].
  • https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2007.01.001
  • ZUBIRÍA, de S. J. (2006). Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Editorial Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.