Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Curriculum guidelines, standards and skills in spanish language. from untamed industrial objectivity to student’s harmless subjectivity

Abstract

Competency Based Education is a curricular approach that, in addition to the controversy it arises, establishes practices and specific thoughts in schools: its origin from behavioral theories and their connection to the economic field disclose formation objectives that highlight the need of thinking about teaching practices and institutional curricula. These goals linked to projects such as work-oriented education and the propaedeutic cycles reveal the implicit intentions in the education system, where students’ specific characteristics yield to national economic imperatives. This reflection paper seeks to explore and define the ‘conceptual gap’ between an education based on the ideals of trade logic, and one directed to the aesthetic and socio-political formation of the subject, on the basis of legal documents as the Curricular Guidelines, Skill Standards for Spanish Language, Law 39 of 1903, General Law of Education and texts by various educational theorists such as Paulo Freire and Gimeno Sacristan.

Keywords

skills, curriculum guidelines, standards, Spanish Language.

PDF (Español) HTML (Español)

References

  1. Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia; el conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona: Gedisa.
  2. Bobbitt, F. (1918). The currículum. Illinois: The University of Illinois Library.
  3. CONGRESO DE COLOMBIA (1903). LEY 39 de 1903 . Recuperado el 5 de agosto de 2013 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-102524_archivo_pdf.pdf
  4. CONGRESO DE LA REPÚBLICA (2006). Diario Oficial 46341 de 2006, Ley 1064. Recuperado el 5 de agosto de 2013 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104704_archivo_pdf.pdf
  5. Eco, U. (1990). Semiótica y filosofía del lenguaje. Barcelona: Lumen.
  6. Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. Mexico: Siglo XXI Editores.
  7. Gimeno, J. (1982). 'El «culto a la eficiencia» y la pedagogía por objetivos: nacimiento de un estilo pedagógico'. La pedagogía por objetivos: Obsesión por la eficiencia (3-9). Madrid: Morata.
  8. Gimeno, J. (2008). Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
  9. Gimeno, J. (2010). '¿Qué significa el currículum?' GIMENO, J. [coord.] Saberes e incertidumbres sobre currículum (21-43). Madrid: Morata.
  10. Martínez, J. (2008). 'La ciudadanía se convierte en competencia: Avances y retrocesos'. SACRISTÁN, G. Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo? (103-142). Madrid: Morata.
  11. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (1994). Ley General de Educación 115 de 1994. Recuperado el 24 de junio de 2013 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
  12. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (1998). Lineamientos curriculares de lengua castellana. Recuperado el 15 de mayo de 2013 de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-89869_archivo_pdf8.pdf
  13. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2002). Normas Técnicas Curriculares [(12)]. Recuperado el 24 de junio de 2013 de Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87801.html
  14. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2003). Estándares básicos de competencias del lenguaje. Recuperado el 13 de junio de 2013 de http://www.eduteka.org/pdfdir/MENEstandaresLenguaje2003.pdf
  15. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2007). Decreto 2888 de 2007. Recuperado el 21 de junio de 2013 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-130244_archivo_pdf.pdf
  16. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2008). 'Sujetos competentes en el nuevo milenio'. Al tablero [(48)]. Recuperado el 25 de junio de 2013 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-183897.html

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.