Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Didactic strategy for the learning of biogeochemical cycles from transdiscipl inarity

Abstract

This research, of mixed methods, consisted in the implementation of student projects, where the general aim is to demonstrate that the production of projects by students is a more appropriated strategy to restructure preconceptions of the topic of composition of matter and its physicochemical transformation, than those traditional conductive schemes in high-school students. It is an example of daily praxis where education comes into view as an opportunity of finding interdisciplinary approach and a systemic thinking. The theme of the biogeochemical cycles, implemented as projects, is a precise methodological proposal to fructify this opportunity. As for the integration of the subject and the selection of the sample it was made between the so-called hard sciences like Chemistry, with soft disciplines like Biology. Finally, for the implementation, two groups of students of the same grade of secondary education were formed, but with different conditions each other; Then the measuring instrument was performed, pretest and posttest; Then some observations of the field work were recorded and a survey was applied to assess the satisfaction of the project.

Keywords

pedagogical innovation, biogeochemical cycles, restructuring preconceptions, projects

PDF (Español)

Author Biography

Alexandra Ruíz Martínez

Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM) Modelos y procesos innovadores en la enseñanza-aprendizaje Investigación e innovación en la enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Magister en Educación con acentuación en la Enseñanza de las Ciencias

 


References

  1. Álvarez, J. (2000). Didáctica, currículo y evaluación: ensayos sobre cuestiones didácticas. 2a ed. España: Ed. Mi-o y Dávila. Capítulo III. Recuperado de: http://0-web.ebscohost.com.millenium.itesm.mx/ehost/ebookviewer/ebook/nlebk_133683_AN?sid=372eca45-927f-4372-b3c2-e2543aeb59d2@sessionmgr110&vid=3&format=EB&rid=1
  2. Álvarez, J. (1987). Dos perspectivas contrapuestas sobre el currículo y su desarrollo. Madrid: Revista de Educación, 1987, n. 282 pp. 131-150. Recuperado de: http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/71415/00820073002912.pdf?sequence=1
  3. Amar, J. (2000). La función social de la educación. Investigación y desarrollo, 11, 74-85. Recuperado de: file:///C:/Users/jorge/Downloads/AMAR_JOSE_LA_FUNCION_SOCIAL_DE_LA_EDUCACION.pdf
  4. Armada nacional de la república de Colombia (2011). Base naval arc "Málaga" un propósito nacional. ISBN: 978-958-57104-0-5. Recuperado de: http://www.armada.mil.co/sites/default/files/llibrohistoricobasenavalarcmalagaunpropositonacional.pdf
  5. Capra, F. (2003). Las conexiones ocultas: Implicaciones sociales, medioambientales, económicas y biológicas de una nueva visión del mundo. Anagrama.
  6. Díaz-Barriga (2002). Estrategias Docentes para un aprendizaje significativo. Segunda edición. México, D.F.: McGraw-Hill.
  7. Elizalde, G. (2009). El suelo en la fase superficial del ciclo geológico. Geoense-anza Vol. p. 265-292 ISSN 1316-6077. Recuperado de:
  8. Estándares básicos de competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Guía No 7. Formar en ciencias: el desafío lo que necesitamos saber y saber hacer. Ministerio de educación nacional, república de Colombia. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-81033_archivo_pdf.pdf
  9. Furió C. (2000). Dificultades conceptuales y epistemológicas en el aprendizaje de los procesos químicos. Educación Química, revista de la facultad de química. Volumen 11, número 3. Pp. 300-308. Recuperado de: http://www.cad.unam.mx/cursos_diplomados/diplomados/medio_superior/ens_3/8_material_didactico/mat_didac_quimica/DIFICU_CONCEP_Y_EPISTEMOLOGICAS.pdf#page=14 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2000.3.66442
  10. Gaarder J. (1991). El mundo de Sofía. Oslo: Editorial SIRUELA,
  11. Liguori y Noste. (2013). Didáctica de las Ciencias Naturales: ense-ar Ciencias Naturales: enseñar a enseñar Ciencias Naturales. Argentina: Homo Sapiens Ediciones. Recuperado de: http://0site.ebrary.com.millenium.itesm.mx/lib/consorcioitesmsp/docDetail.action?docID=10721809&p00=ense%C3%B1anza%20ciencias%20liguori%20noste
  12. Martínez J. (2012). Desarrollo de competencias a través de aprendizaje basado en proyectos: proyecto de educación para la salud. Departamento de Enfermería y Fisioterapia, Facultad de Enfermería y Fisioterapia. Recuperado de: http://www.uca.es/recursos/doc/Unidades/Unidad_Innovacion/Innovacion_Docente/ARTICULOS_2011_2012/1497978732_310201211395.pdf o http://indoc.uca.es/memorias/PI1_12_042.pdf
  13. Mockus A., Hernández A., Granes J., Charum J., Castro M. (1996). Las fronteras de la escuela. Capítulo 3. Pedagogías ascéticas y pedagogías hedonistas. Cooperativa editorial Magisterio. Santafé de Bogotá, DC: Sociedad Colombiana de Pedagogía.
  14. Molina, V. (2006). Currículo, competencias y noción de enseñanza-aprendizaje. Necesidad de una reformulación de nuestras concepciones sobre educación. Revista PRELAC, 3, 50-63. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001516/151698s.pdf
  15. Ormrod, J.L. (2008). Aprendizaje humano. Madrid, España: Pearson/Pretince Hall.
  16. Pérez Tamayo, R. (2012). ¿Existe él método científico? Historia y realidad. Fondo de cultura económica.
  17. Piaget, J. (1970). Science of education and the psychology of the child. Trans. D. Coltman.
  18. Sagan, C. (1982). Cosmos. Sexta edición, Barcelona: Editorial Planeta.
  19. Valenzuela, J. R. y Flores, M (2012). Fundamentos de investigación educativa (eBook). Monterrey, México: Editorial Digital Tecnológico de Monterrey.
  20. Vygotsky, L. (1979). Zona de Desarrollo próximo: una nueva aproximación. Desarrollo del ni-o y aprendizaje escolar. Barcelona: Grijalbo.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.