Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Youth Subjectivities, Political Expressions and use of Digital Technologies

Abstract

The present article accounts for conclusions derived from a document review carried out with the objective of inquiring into the relation between youth subjectivities, political expressions, and use of digital technologies. Both national and international scopes (Europe and the United States) were taken into account when revising 150 research papers published between 2000 and 2014. One of the main findings is that modern digital technologies engage high-impact political practices since they result in passionate, multimodal and incidental communications which get to depart from a traditional and representative policy in order to revolve around the desires and drives of contemporary youth subjectivities. It is further stated that the use of technologies is integrated into counterhegemonic proposals where the hypertext language appropriation constitutes the disidentification with a dominant logic. In that regard, videos, images, music, animations, links and text messages become the construction of a syntax that contributes to translate with a greater conviction emotions, affections and unrests at the present time.

Keywords

youth subjectivities, digital technologies, political expressions, technology-governed languages and contemporary society

PDF (Español)

Author Biography

Mónica María Bermúdez Grajales

Magíster en Educación, Universidad de Antioquia, Colombia Grupo de Investigación: Educación y Cultura Política, en la línea de Cibercultura y Educación, de la Universidad Pedagógica Nacional


References

  1. Acosta, G., & Maya, C. (2012). Participación política en redes sociales: el caso de los grupos en Facebook. Medellín: Sello Editorial Universidad de Medellín.
  2. Agudelo-Ramírez, A., Murillo-Saá, L., Echeverry-Restrepo, L., & Patiño-López, J. A. (2013). Participación ciudadana y prácticas políticas de jóvenes en la cotidianidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 587-602. Manizalez: CINDE. https://doi.org/10.11600/1692715x.1129250612 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.1129250612
  3. Aguilera, O. (2010). Acción colectiva juvenil: de movidas y finalidades de adscripción. Nómadas, (32), 81-98. Bogotá: Universidad Central.
  4. Alvarado, S., Botero, P., & Ospina, H. (2010). Subjetividades políticas: sus emergencias, tramas y opacidades en el marco de la acción política. Mapeo de 61 experiencias con vinculación de jóvenes en Colombia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 15(50), 39-55. Venezuela: Universidad de Zulia.
  5. Anduiza, E., Gallego, A., Cantijoch, M., & San Martin, J. (2008). Online resources, political participation and equality. Paper presented at the Annual Meeting of the American Political Science Association. Boston, 28-31. August.
  6. Andrada, S., & López, E. (2011). La implicancia de la concepción de sujetos en la investigación e intervención con jóvenes. En A. Villa, J. Infantino, & G. Castro, (Comps.) Culturas juveniles. Disputas entre representaciones hegemónicas y prácticas (pp. 27-46). Argentina: Noveduc.
  7. Aranda, D., Sánchez, J., Tabernero, C. & Tubella, I. (2010). Los jóvenes del siglo XXI: prácticas comunicativas y consumo digital. II Congreso Internacional AE-IC. Comunicación y desarrollo en la era digital. Málaga.
  8. Arendt, H. (1997). ¿Qué es la política?. Madrid: Paidós.
  9. Arriagada, A., & Schuster, M. (2008). Consumo de medios y participación ciudadana de los jóvenes chilenos. Cuadernos de Información, (22), 34-46. Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile. DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.22.87
  10. Auškalnienė, L. (2012). Assessing Participation Online: Youth and Their Involvement in Social Media. Informacijos Mokslai, (59), 105-116. Recuperado de http://www.leidykla.eu/fileadmin/Informacijos_mokslai/2012-59/105-116.pdf DOI: https://doi.org/10.15388/Im.2012.0.3110
  11. Bakker, T., & Vresse de, C. (2011). Good News for the Future? Young People, Internet Use, and Political Participation. Communication Research published. Recuperado de http://crx.sagepub.com/content/early/2011/01/07/0093650210381738.
  12. https://doi.org/10.1177/0093650210381738 DOI: https://doi.org/10.1177/0093650210381738
  13. Balardini, S. (2000). Jóvenes e identidad en el ciberespacio. Nómadas, (13), 100-110. Bogotá: Universidad Central.
  14. Balardini, S. (2002). Jóvenes, tecnología, participación y consumo. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101023013657/balardini.pdf
  15. Benítez, S. (2011). Debates teóricos en torno al vínculo de los jóvenes con las tecnologías de la información y comunicación. En A. Villa, J. Infantino, & G. Castro (Comps.), Culturas juveniles. Disputas entre representaciones hegemónicas y prácticas (pp. 105-122). Argentina: Noveduc.
  16. Bennet, I. (2007). Changing Citizenship in the Digital Age. Recuperado de http://depts.washington.edu/ccce/civiceducation/Bennett.pdf DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7893.003.0002
  17. Bernete, F. (2009). El uso de las TIC, relaciones sociales y cambios en la socialización de las y los jóvenes. Estudios de juventud, (88), 97-114. España. Recuperado de http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-08.pdf
  18. Bonvillani, A. (2008). Construcción de ciudadanía ‘desde abajo’. Posibilidades y límites en la experiencia de un grupo de jóvenes pobres. Pensares, (5), 459-478. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
  19. Borelli, S., Cassia, R., Rangel, L., & Roca, R. (2012). Grupos juvenis, novas práticas políticas, ações culturais e comunicacionais em São Paulo. En S. Alvarado, S. Borelli, & P. Vommaro, (Eds.), Jóvenes, políticas y culturas: experiencias, acercamientos y diversidades (pp.161-200). Argentina: Clacso.
  20. Bruner, J. (2003). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona: Gedisa.
  21. Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente en la educación pública. Buenos Aires: Siglo XXI.
  22. Constain, C., Forero, N., & Benavides, J. (2012). Modos en que las TIC reconfiguran el ejercicio de la ciudadanía: análisis comparativo de la relación entre las TIC y la ciudadanía en Bogotá y Popayán. Revista Educación y desarrollo social, 6(1), 91-106. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.
  23. Cortés, P. (2008). Participación política de los jóvenes españoles vía Internet. Recuperado de http://www.aecpa.es/uploads/files/congresos/congreso_09/grupos-trabajo/area03/GT04/06.pdf
  24. Cortés, P. (2012). Participación política de los jóvenes a través de la red. Internet y redes sociales on-line. Alemania: Editorial Académica Española.
  25. Daza, A. (2011). Visualidades discursivas: la cuestión de la imagen en dos grupos juveniles de Bogotá. Nómadas, (34), 229-240. Bogotá: Universidad Central.
  26. De Certeau, M. (1980) La invención de lo cotidiano. I. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana.
  27. Díez, A. (2006). De molinos que son gigantes. Herramientas políticas o simples instrumentos tecnológicos en manos de gente joven. Estudios de Juventud, (75), 171-193. España.
  28. Echeverría, M. (2011). ¿Apatía o desencuentro? patrones de consumo y recepción de información política y gubernamental en jóvenes. Global Media Journal, 8 (15), 42-65. México: Tecnológico de Monterrey.
  29. Erazo, E., & Muñoz, G. (2007). Las mediaciones tecnológicas en los procesos de subjetivación juvenil: interacciones en Pereira y Dosquebradas, Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y juventud, 5(2), 723-754. Manizales: CINDE.
  30. Espinar, E., & López, C. (2009). Jóvenes adolescentes ante las nuevas tecnologías: percepción de riesgos. Athenea Digital, (16), 1-20. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
  31. Espinar, E., & Ruiz, M. (2008). Jóvenes conectados. Las experiencias de los jóvenes con las nuevas tecnologías. Recuperado de www.fes-web.org/uploads-private/res/files/res-09/06.pdf
  32. Feixa, C. (2002). La ciudad invisible. Territorios de las culturas juveniles. En H. Cubides (Ed.), Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades (pp. 129-150). Bogotá: Universidad Central, Siglo Del Hombre Editores.
  33. Fernández, C. (enero-junio, 2012). Ciudadanía juvenil y nuevas formas de participación a través de la conectividad. Culturales, 8, 113-134. México: Universidad Autónoma de Baja California.
  34. Ferrer, M. (2006). Jóvenes, participación y actitudes políticas en España, ¿son realmente tan diferentes?. Estudios de Juventud, (75), 195-206. España.
  35. Finquelievich, S. (febrero, 2002). La informática y los jóvenes: redes sociales de inserción, acción y contención. Simposio Latinoamericano y del Caribe: La Educación, la Ciencia y la Cultura en la Sociedad de la Información. La Habana, Cuba.
  36. Fonseca, A. (2013). La Cápsula y el Niuton: de los paisajes tecnológicos a las experimentaciones tecnosociales. En R. Rueda, A. Fonseca, & L. Ramírez (Eds.) Ciberciudadanías, cultura política y creatividad social. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
  37. Formicheli, M. (2011). Paradojas de la juventud posmoderna. De las categorías teóricas a la realidad. En A. Villa, & J. Infantino (Comps.). Culturas Juveniles. Disputas entre representaciones hegemónicas y prácticas (pp. 47-66). Buenos Aires: Noveduc.
  38. Francisco, A. (2010). Construyendo ciudadanía participativa en la sociedad de la información. Medios y Educación, (37), 135-146. España: Universidad de Sevilla.
  39. Funes, M. (2006). Socialización política y participación ciudadana. Jóvenes en dictadura y jóvenes en democracia. Recuperado de http://www.cabuenes.org/06/documentacion/3.3/5-Socializacion.pdf
  40. Gaiser, W., & Derijke, J. (2010). Youth and political participation- empirical results for Germany within a European context. Sage Journals, 18(4), 427-450. Recuperado de http://you.sagepub.com/content/18/4/427.short.
  41. https://doi.org/10.1177/110330881001800404 DOI: https://doi.org/10.1177/110330881001800404
  42. Galindo, L. (2012). Política, juventud e Internet: transformaciones y perspectivas de comprensión en América Latina. Utopía y Praxis Latinoamericana, (17), 11-30. Venezuela: Universidad de Zulia.
  43. Galindo, L., Cubides, J. & Acosta, F. (2010). Política y juventud en la vida universitaria: un estudio de caso. Utopía y Praxis Latinoamericana, (50), 71 – 90.
  44. Galindo, L., & Acosta, F. (2011). Política en trance: jóvenes, tiempo y subjetividad. En M. Gutiérrez (Coord.), Jóvenes con dis…cursos. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  45. Garcés, Á. (2011). Juventud y comunicación. Reflexiones sobre prácticas comunicativas de resistencia en la cultura hip hop de Medellín. Signo y Pensamiento, 30(58), 108-128. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  46. García, F. (2012). Conductas sociocomunicativas de los nativos digitales y los jóvenes en la web 2.0. Comunicación y Sociedad, 25(1), 15-38. España: Universidad de Navarra.
  47. García, M., & Hoyo del, M. (2013). Redes sociales, un medio para la movilización juvenil. Zer, 18(34), 111-125. España: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea.
  48. García, V. (2008). Tribus urbanas en Internet: sociabilidad, identidad y difusión de género. En M. Urresti, Ciberculturas juveniles: los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de internet (pp. 297-317). Buenos Aires: La Crujía.
  49. Garrido, N. (2012). Cibermilitancia 2.0. La juventud kirchnerista en la Argentina de hoy. Sociedad y Equidad, 0(4). Chile: Universidad de Chile. https://doi.org/10.5354/0718-9990.2012.20942 DOI: https://doi.org/10.5354/0718-9990.2012.20942
  50. Gómez, R. (2010). Procurarse sentido en la ciudad contemporánea: jóvenes y nuevos repertorios tecnológicos (Tesis inédita de doctorado, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia).
  51. Gómez, R., & González, J. (2008). Tecnología y malestar urbano entre jóvenes: la celebración de lo inútil y la emergencia del trabajo liberado. Nómadas, (28), 82-92. Bogotá: Universidad Central.
  52. Gómez, M., Roses, S., & Farias, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunica, 19(38), 131-138. Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento. DOI: https://doi.org/10.3916/C38-2012-03-04
  53. González, R., & Barranco, O. (2007). Construyendo alternativas frente a la globalización neoliberal. Resistencias juveniles en Catalunya. Estudios de Juventud, (76), 267-285. España.
  54. Gordo, A., & Megías, I. (2006). Jóvenes y cultura Messenger. Tecnologías de la información y la comunicación en la sociedad interactiva. Madrid: FAD, INJUVE.
  55. Henao, J., & Pinilla, V. (2009). Jóvenes y ciudadanías en Colombia: entre la politización social y la participación institucional. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 1405-1437. Manizales: CINDE.
  56. Hernández, E., Robles, C., & Martínez, J. (2013). Jóvenes interactivos y culturas cívicas: sentido educativo, mediático y político del 15M. Comunicar, (40), 59-67. España: Granada. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-06 DOI: https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-06
  57. Herrera, M., & Muñoz, D. (2008). ¿Qué es la ciudadanía juvenil?. Acciones e Investigaciones sociales, 26, 189-206. Recuperado de http://www.unizar.es/centros/eues/html/archivos/temporales/26_AIS/AIS_26_08.pdf DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.200826339
  58. Hine, C. (2002). Etnografía virtual. Barcelona: Editorial UOC.
  59. Jiménez, M. (2006). El movimiento de justicia global. Una indagación sobre las aportaciones de una nueva generación contestataria. Estudios de Juventud, (75), 29-41. España.
  60. Kotilainen, S. (2009). Participación cívica y producción mediática de los jóvenes: ‘Voz de la Juventud. Comunicar, 16(32), 181-192. España: Granada. https://doi.org/10.3916/c32-2009-02-016 DOI: https://doi.org/10.3916/c32-2009-02-016
  61. León, G. (2012). Comunicación y migración juvenil: un imaginario de futuro en Tijuana. Recuperado de http://ccdoc.iteso.mx/cat.aspx?cmn=download&ID=5262&N=1.
  62. López, S. (2010). Jóvenes, Internet y Movimiento Antiglobalización: usos activistas de las Nuevas Tecnologías. Estudios de Juventud, (76), 183-199. España.
  63. Lozano, M. (2008). Los procesos de subjetividad y participación política de estudiantes de psicología de Bogotá. Diversitas, 4(2), 345-357. Bogotá: Universidad Santo Tomás.
  64. Marcus, G. (2001). Etnografía en/del sistema mundo. El surgimiento de la etnografía multilocal. Alteridades, 11(22), 111-127.
  65. Martínez, J. (2008). Participación política juvenil como políticas del acontecimiento. Revista Argentina de Sociología, (11), 148-168. Argentina: Universidad Nacional de Lanús.
  66. Martínez, M., Tucho, F., & García, J. (2005). Democracia digital: nuevos medios y participación ciudadana. Experiencias en la red de la población inmigrante en España. Portularia, 5(2), 21-34. España: Universidad de Huelva.
  67. Merino, L. (2011). Jóvenes en redes sociales: significados y prácticas de una sociabilidad digital. Estudios de Juventud, (95), 31-43. España.
  68. Moreno, M., & Ramírez, J. (2011). Conocimiento y uso de las tecnologías de la información y la comunicación desde la perspectiva de los estudiantes universitarios y factores que inciden en ellos. Trabajo presentado en el XI Congreso Nacional de Investigación Educativa/7. Entornos Virtuales de Aprendizaje, México.
  69. Moscoloni, N., & Castro, S. (2010). Consumos de dispositivos tecnológicos: uso de pantallas en ingresantes a la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Signo y Pensamiento, 29(57), 430-445. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  70. Maldonado, L., Muñiz, C., & López, R. (2011). Efectos de las prácticas comunicativas sobre las actitudes políticas de los jóvenes. El caso de Monterrey, México. Recuperado de http://www.waporbh.ufmg.br/papers/Carlos_Muniz_Muriel.pdf
  71. Muñoz, A. (2007). Tácticas de comunicación juvenil: intervenciones estéticas. Estudios de Juventud, (78), 11-23. España.
  72. Muñoz-González, G. (2007). La comunicación en los mundos de vida juveniles. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 5(1), 1-18. Manizales: CINDE.
  73. Muñoz-González, G. (2010). Las redes sociales ¿fórmula mediática contra la soledad y el aburrimiento? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1) separata, 51-64. Manizales: CINDE.
  74. Muñoz-López, S. M., & Alvarado, S. V. (2011). Autonomía en movimiento: reflexión desde las prácticas políticas alternativas de jóvenes en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(9), 115-128. Manizales: CINDE.
  75. Ocampo, A. (2012). Sentidos subjetivos del Estado en jóvenes de Colombia. En S. Alvarado, S. Borelli, & P. Vommaro, (Eds.), Jóvenes, políticas y culturas: experiencias, acercamientos y diversidades (pp. 139-160). Argentina: Clacso.
  76. Olaya, V., & Herrera, M. (2010). Intervenciones urbanas y expresiones juveniles Mefistófeles: entre la colectividad y la individualidad. Encuentro Internacional de Investigadores. Red Educación, Cultura y Política en América Latina, México, Puebla.
  77. Ortiz, M., & Vargas, Y. (2011). Escenarios culturales de los jóvenes y participación ciudadana. Culturales, 7(14), 125-158. México: Universidad Autónoma de Baja California.
  78. Padilla, M. (2011). Geografías Ciudadanas y Mediáticas. Recuperado de http://confibercom.org/anais2011/pdf/280.pdf.
  79. Padilla, R., & Flores, D. (2011). El estudio de las prácticas políticas en Internet. Nueva época, (15), 101-122. México: Universidad de Guadalajara.
  80. Picotto, D., & Vommaro, P. (2010). Jóvenes y política: las agrupaciones estudiantiles independientes de la Universidad de Buenos Aires. Nómadas, (32), 149-162. Bogotá: Universidad Central.
  81. Piscitelli, A. (2009). Facebook. Esa reiterada tensión entre la sobre promesa y la invención de nuevos mundos. Cultural digital y prácticas creativas en educación. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6(1). UOC, UNESCO.
  82. Poliszuk, S. (2013). Búsquedas identitarias juveniles en torno a la política. En R. Borobia, & P. Nuñez, (Comps). Juventud y participación política. Más allá de la sorpresa (pp. 47-71). Buenos Aires-México: Noveduc.
  83. Ponce-Lara, C. (2013). La socialización política en el aula: Comparación entre las movilizaciones de Francia y Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(2), 603-615. Manizales: CINDE. https://doi.org/10.11600/1692715x.11210210113 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.11210210113
  84. Rancière, J. (2006). Política, policía y democracia. Santiago de Chile: Lom.
  85. Reguillo, R. (2012). Navegaciones errantes. De músicas, jóvenes y redes: de Facebook a Youtube y viceversa. Nueva época, (18), 135-171. México: Universidad de Guadalajara. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i18.194
  86. Remondino, G. (2011). Jóvenes noticiables y jóvenes vedados. El discurso de La Voz del interior sobre los jóvenes. En Villa, A., Infantino, J. & Castro, G. (Comps.) Culturas juveniles. Disputas entre representaciones hegemónicas y prácticas. (pp. 89-102) Argentina: Noveduc.
  87. Restrepo, J., Monteoliva, A., & Muñoz, P. (2011). Prácticas innovadoras en participación política y ciudadana. Una mirada a las prácticas democráticas de jóvenes en Colombia. En M. Gutiérrez-Bonilla (Ed.), Nuevas expresiones políticas. Nociones y acción colectiva de los jóvenes en Colombia (pp. 79-88). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
  88. Reyero, D. (2005). Medios de comunicación, participación y juventud. Estudios de Juventud, (68), 33-43. España.
  89. Robles, J. (2006). Los jóvenes y las nuevas formas de participación política a través de internet. Estudios de Juventud, (75), 155- 169. España.
  90. Rodríguez, H, Chávez, D, & Ortega, I. (2010). Medios de comunicación y opacidad del conflicto de la Universidad del Cauca. Signo y Pensamiento, 29, 372-383. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  91. Rodríguez, X. (2013). Bloqueo mediático, redes sociales y malestar ciudadano. Para entender el movimiento español del 15-M. Palabra Clave, (16), 45-68. Bogotá: Universidad de la Sabana. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2013.16.1.2
  92. Roig, G. (2007). Hacktivismo: Hackers y Redes Sociales. Estudios de Juventud, (76), 201-223. España.
  93. Rueda, R. (2010). Ciudadanías, política y tecnologías: lo (im)posible de otras formas de lo común. Comunicación y Ciudadanía, (3), 6-19. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
  94. Rueda, R. (2011). De los nuevos entramados tecnosociales: emergencias políticas y educativas. Folios, (33), 7-22. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. https://doi.org/10.17227/01234870.33folios7.23 DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.33folios7.23
  95. Sherman, A., & Arriagada, A. (2010). ¿Ciudadanía digital, participación tradicional? Jóvenes, participación política y consumo de medios en Chile. Artículo preparado para el III Congreso Latinoamericano de Opinión Pública, en Queretano, México. Recuperado de http://www.waporlatinoamerica.org/descargas/documentos/Scherman_Arriagada.pdf
  96. Scherman, A., Arriagada, A., & Valenzuela, S. (2010). IV Congreso Latinoamericano de Opinión Pública de WAPOR Belo Horizonte, Brasil.
  97. Spannring, R. (2008). Votamos y después sufrimos. Opiniones de la gente joven sobre participación: resultados de una encuesta. Estudios de Juventud, (81), 44-56. España.
  98. Urresti, M. (2011). Ciberculturas juveniles: vida cotidiana, subjetividad y pertenencia entre los jóvenes ante el impacto de las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. Buenos Aires: La Crujía.
  99. Valderrama, L. B. (2013). Jóvenes, Ciudadanía y Tecnologías de Información y Comunicación. El movimiento estudiantil chileno. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 123-135. Manizales: CINDE.
  100. Vargas, N. (2011). Formación política y ciudadana en ambientes virtuales: reflexiones a partir de una sistematización de experiencia en educación popular en la Escuela de Formación Ciudadana de la Facultad de Derecho de la Universidad Santo Tomás, Medellín. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (32), 1-17. Barranquilla: Universidad Católica del Norte.
  101. Vega, M., & Escalante, K. (2007). Organizaciones juveniles: ¿espacios de formación ciudadana? Signo y Pensamiento, 26, 150-159. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
  102. Winocur, R. (2006). Internet en la vida cotidiana de los jóvenes. Revista Mexicana de Sociología, 68(3), 551-580. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
  103. Wörsching, M. (2008). ¿Desafección y uniformidad? participación política juvenil en el Reino Unido. Revista de Estudios de Juventud, (81), 95-112. España.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.