Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Andragogy: Successes and Failures in Teacher Training in Ict

Abstract

This research covers an interpretation of the successes and failures of the adult learning theory (andragogy) in teacher training in the use of ICT’s for developing technological skills. A case study was made using participant observation as the main method for data collection. Likewise, a parallel between andragogy and the reality studied was made evidencing the fact that qualifications fall far short of teacher learning needs, the low motivation generated in this spaces and the distance between the interests of the entities seeking to qualify the teachers and the people qualified.

Keywords

andragogy, technological skill, teacher training

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Olga Sofía Morales Pacavita

Egresada Maestría en Educación

Myriam Cecilia Leguizamón González

Docente


References

  1. Area, M. (2002). Análisis de un proyecto institucional para la integración de internet en el ámbito de la educación de adultos. Revista Fuentes, 4, 45-56. Recuperado dehttp://institucional.us.es/fuentes/gestor/apartados_revista/pdf/numeros_anteriores/enhqgrxc.pdf.
  2. Bautista, A. (mayo-agosto de 2007). Alfabetización tecnológica multimodal e intercultural. Revista de Educación, 343, 589-600. Recuperado de http://www.oei.es/tic/re343_24.pdf.
  3. Bola-os, D., & Ordó-ez, P. (2007). Alfabetización digital, estrategias educativas para el desarrollo de competencias básicas en el uso de herramientas informáticas desde la perspectiva de la andragogía (Monografía). Recuperado de http://biblioteca.udenar.edu.co:8085/atenea/biblioteca/73188.pdf.
  4. Buitrago, R., & Caraballo, R. (2011). La andragogía en la educación superior en el marco de las tecnologías de la información y la comunicación (Tesis doctoral, Universidad Central de Venezuela). Recuperado de http://saber.ucv.
  5. Cardona, A. (2014). Formación docente: creencias, aptitudes y competencias para el uso de TIC. Lenguaje, 42(1), 173-208. Recuperado de http://biblio.uptc.edu.co:2063/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=d7c9fa9aa037-415d-998e-50564fa413bc@sessionmgr115&hid=126.
  6. Cázares, Y. (2012). Aprendizaje autodirigido en adultos: un modelo para su desarrollo. México: Trillas.
  7. Chacón, A. (enero-abril de 2012). La Andragogía como disciplina propulsora de la Educación Superior. Revista Electrónica Educare, 16(1), 15-26. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1941/194124281003.pdf. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.16-1.2
  8. Egizii, R. (2014). Self-directed learning, andragogy and the role of alumni as members of Professional learning communities in the post-secondary environment. Procedia Social and Behavioral Sciencies, 174, 1740-1749. doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.832. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.832
  9. Gandarillas, J. (noviembre de 2012). Plan de Negocios para la Apertura de un Centro de Andragogía en Tecnología de Información. Perspectivas, (30), 167-220. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/pdf/rp/n30/n30a06.pdf.
  10. García, N., & Martínez, L. (2015). Incidencia del abordaje de una cuestión socio-científica en la alfabetización científica y tecnológica de jóvenes y adultos. Praxis & Saber, 6(11), 87-114. doi:https://doi.org/10.19053/22160159.3576. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.3576
  11. González, M. (2004). El Che y la Andragogía en la Capacitación de los Cuadros (2da Parte) (Spanish). Folletos Gerenciales, 8(3), 4-19. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=9bf78358-a2df-4a71-bf12-6a8ff736a075%40sessionmgr4003&vid=5&hid=4102.
  12. Hernández, C., Arévalo, M., & Gamboa, A. (2016). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente en educación básica. Praxis & Saber, 7(14), 41- 69. doi:https://doi.org/10.19053/22160159.5217. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.5217
  13. Herrera, L. (2013). Matricular las emociones en la escuela, una necesidad educativa y social. Praxis & Saber, 4(8), 87-108. doi:https://doi.org/10.19053/22160159.2653. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.2653
  14. Hynes, J. (mayo de 2005). The role of andragogy and selft-directed learning in the draft horse industry. Recuperado de http://citeseer.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.133.6114&rep=rep1&type=pdf.
  15. Jarquín, M. (s.f.). La Andragogía y el Uso de las TIC en la Educación Superior a Distancia. III Congreso Nacional de Educación UNAM Managua. Recuperado de https://www.unan.edu.ni/feduci/III%20CONGRESO/FORMACION%20DE%20LOS%20FORMADORES/LA%20ANDRAGOGIA%20Y%20EL%20USO%20DE%20LAS%20TICS.pdf.
  16. Knowles, M. (2001). Andragogía: El aprendizaje de los adultos. México: Editorial Mexicana.
  17. Laurian, R. (agosto de 2013). Humanización del aprendizaje en la era de la información: una arista andragógica. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-18. Recuperado de http://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v13n3/a23v13n3.pdf. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v13i3.12029
  18. Lifshitz, A. (mayo-junio de 2004). Andragogía y aprendizaje de adultos. Medicina Interna de México, 20(3), 153-156. Recuperado de http://biblio.uptc.edu.co:2096/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=9bf78358-a2df-4a71-bf12-6a8ff736a075@sessionmgr4003&hid=4102.
  19. Ministerio de Educación Nacional. (2006). Plan Decenal de Educación 2006-2016. Recuperado de http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/articles-166057_compendio_general.pdf.
  20. Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias Tic para el desarrollo profesional docente. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/MEN-Competencias-TIC-desarrollo-profesional-docente-2013.pdf.
  21. Morales-Pacavita, O. (2015). El sentido de la andragogía en la formación docente en TIC (Tesis de maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Colombia).
  22. Prada, L. (junio de 2010). Modelo andragógico basado en competencias TIC para docentes universitarios, un preámbulo a la ciberidaxia (Tesis doctoral en Educación). Universidad Iteramericana de Educación a Distancia de Panamá, Panamá. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/262852543/Modelo-Andragogico.
  23. Saleti Lock Vogt, M. (julio-diciembre de 2005). Revisão teórica sobre a educação de adultos para uma aproximação com a andragogía. Educação. Revista do Centro de Educacao [en linea], 30(2), 195-213. Recuperado de http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=117120356013.
  24. Secretaría de Educación de Boyacá. (2014) Plan territorial de formación docente 2013-015.Tunja.
  25. Torres, M. (julio-agosto de 2000). La Horizontalidad y Participación en la Andragogía. Revista Venezolana de Educación, (10), 25-33. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/19444/1/articulo 4-10-3.pdf.
  26. Zambrano, A. (2016). Pedagogía y didáctica: esbozo de las diferencias, tensiones y relaciones de dos campos. Praxis & Saber, 7(13), 4561. doi:https://doi.org/10.19053/22160159.4159. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.4159

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.