Emotional learning for developing emotional skills in children and adolescents
Abstract
On the basis of the conviction that education must prepare people for life, during the last years a movement for promotion, dissemination, and development of emotional learning as a psycho-pedagogical innovation has been generated. Its starting point is curricula in all stages with a life cycle approach. This article provides guidelines for its implementation as well as for program creation in educational centers at any level. A proposal is made regarding the most appropriate curricular content and objectives for the 3-16 age group. The article also reflects on the skills to be developed, the appropriate methodologies or didactical strategies, and the criteria to take into consideration for the creation of emotional learning programs.
Keywords
emotional intelligence, psycho-pedagogical innovation, curriculum
References
American Psychological Association. (2007). Stress: a major health problem in the U.S, warns APA. Recuperado de http://www.apa.org/news/press/releases/2007/10/stress.aspx
Bandura, A. (1987). Teoría del Aprendizaje Social. Madrid: Espasa-Calpe.
Bar-On, R., & Parker, J. (Eds.). (2000). The Handbook of Emotional Intelligence. Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and in the Workplace. San Francisco, Ca: Jossey-Bass.
Bimbela, J. (2008). Gimnasia Emocional. Pasamos la acción. Sevilla: Escuela Andaluza de Salud Pública.
Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 19(3), 95-114.
Bisquerra, R. (2009a). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.
Bisquerra, R. (2009b). Orientació psicopedagògica, educació emocional i ciutadania. Aloma: Revista de
Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 23-24, 119-128.
Bisquerra, R. (2016). 10 ideas clave Educación Emocional. Barcelona: Graó.
Bisquerra, R. (Coord.). (2011). Educación Emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Bisquerra, R., & García, E. (2018). La educación emocional requiere formación del profesorado. Revista del Consejo Escolar del Distrito, 5(8), 13-28.
Bisquerra, R., & Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82.
Bisquerra, R., & Pérez-Escoda, N. (2009). El saber hacer emocional, destreza ineludible. Cuadernos de Pedagogía, 389, 54-56.
Bisquerra, R., Pérez, N., Cuadrado, M., López, E., Filella, G., & Obiols, M. (2009). Actividades para el desarrollo de la inteligencia emocional en los niños. Barcelona: Parramón.
Bisquerra, R., Pérez-González, J., & García, E. (2015). Inteligencia emocional en la educación. Madrid: Síntesis.
Cherniss, C. (2000). Social and emotional competence in the workplace. En R. Bar-On & J. Parker, The handbook
of emotional intelligence. Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace (pp. 433-459). San Francisco, Ca: Jossey-Bass.
Clouder, C. (2011). Una nueva mirada. En Fundación Botín, Educación emocional y social. Análisis internacional, 2011. (pp. 1-278) Santander: Fundación Botín.
Cohen, J. (Ed.). (1999). Educating minds and hearts. Social emotional learning and the passage into adolescence (pp. 3-23). Nueva York: Teachers College, Columbia University.
Cooper, R., & Sawaf, A. (1997). Estrategia emocional para ejecutivos. Barcelona: Martínez Roca.
Dulewicz, V., & Higgs, M. (1999). Can emotional intelligence be measured and developed? Leadership & Organization Development Journal, 20, 242-252. http://dx.doi.org/10.1108/01437739910287117
Elias, M., Zins, J., Weissberg, R., Frey, K., Greenberg, M., Haynes, N... Shriver, T. (1997). Promoting social and emotional learning. Guidelines for Educators. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
Elias, M., Tobias, S., & Friedlander, B. (1999). Educar con inteligencia emocional. Barcelona: Plaza Janés.
Elias, M., Tobias, S., & Friedlander, B. (2001). Educar adolescentes con inteligencia emocional. Barcelona: Plaza Janés.
Fundación Botín. (2011). Educación emocional y social. Análisis internacional, 2011. Santander: Fundación Botín.
Fundación Botín. (2013). Educación emocional y social. Análisis internacional. Informe Fundación Botín 2013. Santander: Fundación Botín.
Fundación Botín. (2015). Educación emocional y social. Análisis internacional. Informe Fundación Botín 2015. Santander: Fundación Botín.
Fundación Marcelino Botín. (2008). Educación emocional y social. Análisis internacional. Informe Fundación Botín 2008. Santander: Fundación Marcelino Botín.
Gagné, R. (1965). The conditions of learning. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
Garaigordobil, M. (2018). La educación emocional en la infancia y la adolescencia. Participación Educativa, 5(8), 105-128
Gardner, H. (1983). Frames of mind. The theory of multiple intelligences. Nueva York: Basic Books.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Nueva York: Basic Books.
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional (15ª ed.). Barcelona: Kairós (Reimpreso de Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. 1995. Nueva York: Bantam Books).
Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Illinois State Board of Education. (2014). Standards for Social/Emotional Learning (SEL). meets traditional standards for an intelligence. Recuperado de https://casel.org/in-the-district/standards/
López, E. (2011). Educar las emociones en la infancia (de 0 a 6 años): reflexiones y propuestas prácticas. Madrid: Wolters Kluwer.
López-Goñi, I., & Goñi, J. (2012). La competencia emocional en los currículos de formación inicial de los docentes. Un estudio comparativo. Revista de Educación, 357, 205-206.
Marina, J. (2005). Precisiones sobre la educación emocional. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 3(19), 27-43.
Martín, A. (2016). Gimnasios Emocionales. En Bisquerra, R. (Coord.), Gimnasia emocional y coaching. Barcelona: Horsori Editorial S.L.
Mayer, J., & Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional intelligence. Intelligence, 17, 433-442.
Mayer, J., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence?. En P. Salovey & D. Sluyter, Emotional development and emotional intelligence (pp. 3-31). Nueva York: Basic Books.
Mayer, J., & Salovey, P. (2007). ¿Qué es inteligencia emocional?. En J. Mestre & P. Fernández (coords.), Manual de inteligencia emocional (pp. 25-45). Madrid: Pirámide.
Mayer, J., Caruso, D., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27, 267-298. http://dx.doi.org/10.1016/S0160-2896(99)00016-1
Mayer, J., Caruso, D., & Salovey, P. (2001). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 29, 6.
Mayer, J., Salovey, P., Caruso, D., & Sitarenios, G. (2003). Measuring emotional intelligence with the MSCEIT V.2.0. Emotion, 3, 97-105.
Mayer, J., Salovey, P., & Caruso, D. (2000): Emotional Intelligence. En R. Sternberg (2000), Handbook of
Intelligence (pp. 396-421). Nueva York: Cambridge University Press.
McCrae, R. (2000). Emotional intelligence from the perspective of the five-factor model of personality. En R. Bar-On & J. Parker, The handbook of emotional intelligence. Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace (pp. 263-277). San Francisco, Ca: Jossey-Bass.
Mestre, J., Comunian, A., & Comunian, M. (2007). Inteligencia emocional: una revisión a sus primeros quince años y un acercamiento conceptual desde los procesos psicológicos. En J. Mestre & P. Fernández (Coords.), Manual de inteligencia emocional (pp. 47-68). Madrid: Pirámide.
Pérez-Escoda, N., Berlanga, V., & Alegre, A. (2019). Desarrollo de competencias socioemocionales en educación superior: evaluación del posgrado en educación emocional. Bordón, 71(1), 97-113. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.64128
Petrides, K., & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European journal of personality, 15(6), 425-448.
Ribes, R., Bisquerra, R., Agulló, M., Filella, G., & Soldevila, A. (2005). Una propuesta de currículum emocional en educación infantil (3-6 años). Cultura y educación, 17(1), 5-17.
Rose-Krasnor, L. (1997). The nature of social competence: a theoretical review. Social development, 6, 111-135. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.1997.tb00097.x
Saarni, C. (2000). Emotional competence. A developmental perspective. En R. Bar-On & J. Parker (Eds.), The handbook of emotional intelligence. Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace (pp. 68-91). San Francisco, Ca: Jossey-Bass.
Salovey, P., & Mayer, J. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.
Salovey, P., & Sluyter, D. (Eds.). (1997). Emotional development and emotional intelligence. Educational implications. Nueva York: Basic Books.
Sandoval, C., & López, O. (2017). Educación, psicología y coaching: un entramado positivo. Educatio Siglo XXI, 35(1), 145-164. https://doi.org/10.6018/j/286261
Soldevila, A., Filella, G., Ribes, R., & Agulló, M. (2007). Una propuesta de contenidos para desarrollar la conciencia y la regulación emocional en la Educación Primaria. Cultura y Educación, 19(1), 47-59.
Sternberg, R. (1990). Metaphors of mind: Conceptions of the nature of intelligence. New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R. (2000). Handbook of Intelligence. Nueva York: Cambridge University Press.
Topping, K., Bremmer, W., & Holmes, E. (2000). Social competence: the social construction of the concept. En R. Bar-On & J. Parker. The handbook of emotional intelligence. Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace (pp. 28-39). San Francisco, Ca: Jossey-Bass.
Torrabadella, P. (2006). Gimnasia Emocional. Barcelona: Obelisco.
Torrijos, P., Hernández, J., & Rodríguez, M. (2016). Desarrollo de competencias emocionales en los futuros docentes de Educación Secundaria: resultados de la aplicación de un programa formativo. Revista Educativa Hekademos, 2(1), 35-43.
Unesco. (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? París: Unesco.
Weisinger, A. (1998). La inteligencia emocional en el trabajo. Buenos Aires: Javier Vergara.
Zirkel, S. (2000). Social intelligence: the development and maintenance of purposive behavior. En R. Bar-On & J.
Parker. The handbook of emotional intelligence. Theory, development,assessment, and application at home, school, and in the workplace (pp. 3-27). SanFrancisco, Ca: Jossey-Bass.