Strengthening teaching practice with Learning Analytics: a case study
Abstract
This article shows the analysis and evaluation of a case study about the implementation of the CloudLabs classroom management software, conducted in an educational institution in Bogotá, in the area of natural sciences in sixth to eleventh grades. The objective was to develop the analytical competence in the teachers through a mixed learning environment, InnovalacTIC, for their appropriation of knowledge and skills in the personalization of learning on the basis of the data. From a qualitative methodology, focused on a research-action design, it was possible to recognize the contribution of the Learning Analytics tools and of the CloudLabs virtual laboratory in the personalization of learning and in the formative evaluation. Moreover, the implemented learning environment allowed to define the required teaching competences and, in general, the difficulties that must be overcome for the use of data as a tool for transformation in classrooms.
Keywords
data analysis, learning, teacher competence, formative evaluation, information management
References
Amo, D., y Rondríguez, S. (2017). Learning Analytics. La narración del aprendizaje a través de los datos. Barcelona: UOC.
Badia, A., Chumpitaz, L., Vargas, J., & Suárez, G. (2016). La percepción de la utilidad de la tecnología conforma su uso para enseñar y aprender. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(3), 95-105. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/155/15547471007.pdf
Betancourt, V. (2004). La Cumbre Mundial Sobre la Sociedad de la Información: proceso y tema debatido. Asociación para el Progreso de las Comunicaciones. Recuperado de https://www.apc.org/sites/
default/files/wsis_process_ES.pdf:
Blikstein, P., & Worsley, M. (2016). Multimodal Learning Analytics and Education Data Mining: using computational technologies to measure complex learning tasks. Journal of Learning Analytics, 3(2), 220-238. http://dx.doi.org/10.18608/jla.2016.32.1
Chiappe, A., & Cuesta, C. (2013). Fortalecimiento de las habilidades emocionales de los educadores: interacción en los ambientes virtuales. Educación y Educadores, 16(3), 503-524. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83429830006
Chiappe, A., & Rodríguez, L. (2017). Learning Analytics in 21st century education: a review. Ensaio: aval. pol. públ. Educ, 25(97), 971-999. https://doi.org/10.1590/S0104-403620170025012
Concari, S. (2014). Tecnologías emergentes ¿cuáles usamos? Lat. Am. J. Phys. Educ., 8(3), 494-503.
Congreso de Colombia. (2012). Ley estatutaria 1581 por la cual se dictan disposiciones generales para la protección de datos personales. Bogotá: Defensoría del pueblo. Recuperado de http://www.
defensoria.gov.co/public/Normograma%202013_html/Normas/ Ley_1581_2012.pdf
Díaz, F., & Hernández, G.. (2002). Estrategias docentes par aun aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. Ciudad de México: McGraw Hill.
Esteve-Mon, F., Gisbert, M., & Lázaro, J. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, 55(2). Obtenido de http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/412/207
García, H. (2016). Uso de los laboratorios virtuales para la enseñanza-aprendizaje del concepto materia y sus propiedades en estudiantes de grado noveno . Manizales: Universidad Nacional de Colombia.
Gauthier, J., Miner, N., Wilson, M., Le, H., Kao, G., Melander, D., & Vander Meer Jr, R. (2015). Quantitative adaptation analytics for assessing dynamic systems of systems. United States: LDRD final report.
Hernandez, R., Fernández, C., & Baptista, C. (2006). Metodología de la investigación . Ciudad de México: McGraw-Hill.
Hung, E. (20 de 12 de 2015). El uso del Learning Analytics para la mejora de la calidad de los ambientes de aprendizaje. Obtenido de Compartir Palabra Maestra: https://compartirpalabramaestra.org/actualidad/columnas/el-uso-del-learning-analytics-para-la-mejora-de-la-calidad-de-los-ambientes-de-aprendizaje
ISTE. (2017). Estándares ISTE para doncentes. Eduteka. Obtenido de http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/iste-estandares-docentes-2017.pdf
ISTE. (2019). Estándares ISTE para los docentes. ISTE. Recuperado de https://www.iste.org/es/standards/for-educators
Lugo, C., & González, L. (2018). La competencia analítica como herramienta para transformar el aula. Santillana, 127-132.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Fundamentos conceptuales. Bogotá: MEN. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/fo-article-299611.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Bogotá: MEN.
Niño, M., & Ariza, J. (2015). Herramienta de Learning Analytics para el proceso de aprendizaje en un aula virtual. Bogotá: Fundación Universitaria Los Libertadores.
Secretaría de Educación de Bogotá. (2017).Resolución 1944 Por medio de la cual se adopta la Política de Seguridad de la Información de la Secretaría de Educación del Distrito. Bogotá: SED. Recuperado
de https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=68201&dt=S
Secretaría de Educación de Bogotá. (2018a). Guía metodológica para el fortalecimiento de la alianza familia-escuela. Bogotá: SED. Recuperado de https://www.educacionbogota.edu.co/archivos/NOTICIAS/2018-/PW_Libro_Alianza_Familia_Escuela.pdf
Secretaría de Educación de Bogotá. (2018b). Saber Digital. Recuperado de
https://www.redacademica.edu.co/estrategias/saber-digital
Secretaría de Educación de Bogotá. (2018c). Resolución 1379 Por la cual se adopta la Política de Tratamiento de Datos Personales de la Secretaría de Educación del Distrito. Bogotá: SED. Recuperado de alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=81759&dt=S
Shute, V., & Rahimi, S. (2017). Review of computer‐based assessment for learning in elementary and secondary education. Journal ComputerAssites Learning, 33(1), 19.https://doi:10.1111/jcal.12172
Siemens, G., & Long, P. (2011). Penetrating the fog: Analytics in learning and education. Educause review,, 46(5), 31-40. Obtenido de https://er.educause.edu/~/media/files/article-downloads/erm1151.pdf%20
Unesco. (2013). Enfoque estratégico sobre las TIC en educación en América y el Caribe. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO. . Santiago de Chile: Oreal y Unesco.
Unesco. (2017). Aprendizaje personalizado. Ginebra: Unesco.
Wong, J., Baars, M., Koning de, B., Van der Zee, T., Davis, D., Khalil, M...& Paas, F. (2019). Educational Theories and Learning Analytics: From Data to Knowledge. En D. Ifenthaler, D. Mah., & J. Yau (Eds.), Utilizing Learning Analytics to Support Study Success (pp. 3-25). Suiza: Springer.