Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

How to understand the rural in rural education? A documentary approach

Abstract

This article explores the conceptions of rural and rurality in rural education. The text focuses on the publications of the 2010 to 2020 years of the journal Praxis y Saber. At the same time, some theoretical references were used in order to broaden the instruments of understanding and inquiry. Thus, rurality was explored in a sociological context that compares development and education concerns; while rurality was approached as a broader and differentiated environment according to the experiences in different territories.
The survey shows as categories issues such as the lack of relevance and investment in the rural sector and therefore in education -problems identified in the work of Fals Borda-; the differentiation that territories have in terms of culture and ways of life, which have not been sufficiently explored; and the existence of individual research projects concerned with providing alternatives, which, however, in their development are insufficient.

Keywords

rural, rurality, rural education, rerritory, environment

PDF (Español)

References

  1. Acosta, L. M., & Deaza, L. S. (2019). Liderazgo Escolar: experiencias de directivos y profesores para la justicia social en la escuela rural [Tesis de maestría, Universidad de La Sabana]. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/38384
  2. Arias, J. M., Perdomo, L., Silva, G., & Parra, F. (2008). Caminos para crear un nuevo mundo rural. Al tablero, (45). http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-168266.html
  3. Buitrago-Bonilla, R. E. (2018). Transformaciones sociales educativas desde procesos investigativos [Editorial]. Praxis & Saber, 9(21), 9-20. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8922
  4. Caicedo, S. L., & Espinel, O. (2018). Educación indígena Kamëntzá. Crianza, pensamiento, escucha. Praxis & Saber, 9(20), 15-40. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n20.2018.8294
  5. Espinel, O. (2015a). El régimen de los derechos humanos. Diseños globales, subordinación y colonialidad. En H. Vásquez & L. Siri (comp.), Representaciones discursivas de la violencia, la otredad y el conflicto social en Latinoamérica (pp.13-28). Universidad de Buenos Aires.
  6. Espinel, O (2015b). Educación para el ¿desarrollo? El sofisma de la modernización y el desarrollo. Espacios en Blanco. Revista de Educación, (25), 333-349. http://digital.cic.gba.gob.ar/handle/11746/10296
  7. Echeverri, R., & Ribero, M. (2002). Nueva ruralidad. Visión del territorio en América Latina y el Caribe IICA; CIDER; Corporación Latinoamericana Misión Rural.
  8. Fals Borda, O. (1957). El hombre y la tierra en Boyacá. Ediciones documentos colombianos.
  9. Figueroa, D., & García, L. (2019). Comprensión de las acciones comunitarias en educación ambiental en Chiquinquirá, Boyacá. Praxis & Saber, 10(23), 293-314. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n23.2019.9735
  10. Herrera, L., & Buitrago, R.(2015). Educación rural en Boyacá, fortalezas y debilidades desde la perspectiva del profesorado. Praxis & Saber, 6(12), 169-190. https://doi.org/10.19053/22160159.3768
  11. García, S., & Furman, M. G. (2014). Categorización de preguntas formuladas antes y después de la enseñanza por indagación. Praxis & Saber, 5(10), 75-91. https://doi.org/10.19053/22160159.3023
  12. Gobernación de Boyacá. (2018). Ordenamiento territorial departamental de Boyacá. https://www.dapboyaca.gov.co/wp-content/uploads/2018/09/DIN%C3%81MICAS-DE-OCUPACI%C3%93N-DE-SUELO-CON-RELACI%C3%93N-A-LOS-ASENTAMIENTOS-HUMANOS.pdf
  13. Gobernación de Boyacá. (2020). Plan de desarrollo 2020-2023. https://www.boyaca.gov.co/wp-content/uploads/2020/04/pddBoyaca2v.pdf
  14. Lara, P. A., & Pulido, O. (2020). Escritura como práctica de sí y escuela rural. Praxis & Saber, 11(25), 23-47. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.10480
  15. Mejía, M. R. (2015). La educación popular en el siglo XXI. Una resistencia intercultural desde el sur y desde abajo. Praxis & Saber, 6(12), 97-128. https://doi.org/10.19053/22160159.3765
  16. Molina, L. E., & Mesa, F. Y. (2019). Las TIC en escuelas rurales: realidades y proyección para la integración. Praxis & Saber, 9(21), 75-98. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8924
  17. Morales, L., & Pulido, O. (2018). Ambientes filosóficos para la lectura en la escuela rural. Praxis & Saber, 9(21), 99-124. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8925
  18. Ortiz, L. M., & Betancourt, C. (2020). Evaluación del Programa de Aceleración del Aprendizaje: una apreciación estratégica hacia la educación inclusiva en el posconflicto. Praxis & Saber, 11(25), 97-110. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.8207
  19. Pitta, M. J., & Acevedo, Á. (2019). Contribuciones de la agroecología escolar a la soberanía alimentaria: caso Fundación Viracocha. Praxis & Saber, 10(22), 195-221. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.8839
  20. Plata, M. E. (2016). Formación en investigación en el departamento de Boyacá: aportes del programa Ondas - Colciencias. Praxis & Saber, 7(15), 103-125. https://doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5725
  21. Pulido, O. (2018). ¡Hay que defender la escuela![Editorial]. Praxis & Saber, 9(20). 9-14. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n20.2018.8426
  22. Soto, D. E. (2013). La ruralidad en la cotidianidad escolar colombiana. Historia de vida de la maestra rural boyacense 1948-1974. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(18), 211-243. https://doi.org/10.19053/01227238.1621
  23. Torres, D. L., Fonseca, W. P., & Pineda, B. N. (2017). Las vivencias como estrategia de fortalecimiento del pensamiento crítico en educación rural. Praxis & Saber, 8(17), 201. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7207
  24. Zamora, L. F., & Mendoza, A. P. (2019). La formación de educadores para el trabajo rural: el reto planteado por la escuela rural multigrado en Colombia. Nodos y Nudos, 6(45), 74-87.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.