Attitudes of fourth and fifth grade students, towards the learning of mathematics
Abstract
This article is the result of an investigation that is carried out with fourth and fifth students of primary basic education, to identify causes that generate negative attitudes towards the learning of mathematics causing low academic performance, reflected in results of the Synthetic Index of Educational Quality (ISCE, 2015) by increasing the levels of insufficiency and decreasing the levels of advanced. The state of the art and the analysis of theoretical contributions related to attitudes are presented; positive and negative attitudes and attitudes towards mathematics and didactic strategies. The methodological process within the Research Action is described with a qualitative approach; using as instruments the questionnaires, narratives and participant observation. Among the initial results are aspects such as the need for greater dialogue between the teacher and their students and parents, to improve the discipline to avoid interference, to use manipulative materials and to carry out more non-traditional activities to improve the classroom environment.
Keywords
attitudes, learning, mathematics, didactics, pedagogical practice.
References
Alsina, Á., & Planas, N. (2008). MATEMÁTICA INCLUSIVA. Propuesta para una
educación matemática accesible. Madrid, España: Narcea S. A.
Blández, J. (2000). La investigación acción un reto para el profesorado. Barcelona: INDE
publicaciones.
D’Amore, B. (2006). Didáctica de la Matemática. Bogotá: Magisterio.
De la Torre, S., & Barrios, O. (2000). Estrategias Didácticas Innovadoras. Barcelona:
Octaedro.
Dienes, Z. (1977). Las seis etapas del aprendizaje en matemáticas. Barcelona, España:
Teide.
Elliott, J. (2005). El camino educativo desde la investigación-acción. Madrid: Ediciones
Morata.
Font, V. (1994). Motivación y dificultades de aprendizaje en Matemáticas. Suma,
10-16.
Gasco, J., & Villarroel, J. D. (2014). La motivación para las matemáticas en
la ESO. Un estudio sobre las diferencias en función del curso y del sexo.
NÚMEROS revista de didáctica de las matemáticas, 86, 39-50.
Gómez, M. F. (2012). Elementos problemáticos en los procesos de aprendizaje de las
Matemáticas. Palmira: Universidad Nacional de Colombia.
Jiménez Espinosa, A., Limas Berrío, L. J., & Alarcón González, J. E. (2016).
Prácticas pedagógicas matemáticas de profesores de una institución educativa
de enseñanza básica y media. Praxis & Saber, 7 (13), 127-152.
Jiménez Espinosa, A. (2010). La naturaleza de la matemática, sus concepciones y su
influencia en el salón de clase. Educación y Ciencia, (13), 135-150.
Jiménez Espinosa, A., & Moreno Bello, A. C. (2011). Motivación y desarrollo del
pensamiento matemático. Revista de Educao PUC-Campinas, Campinas, 16 (1)
103-107.
Jiménez Espinosa, A., & Pineda Bohórquez, L. (2013). Comunicación y
argumentación en clase de Matemáticas. Educación y Ciencia, (16), 101-116.
Jiménez Espinosa, A., Suárez Ávila, N. Y., & Galindo Mendoza, S. M. (2010). La
comunicación eje en la clase de matemáticas. Praxis & Saber, 2 (2), 175-189.
Jiménez Espinosa., A. (2005). Formacion de profesores de matematica: aprendizajes recíprocos
escuela-universidad. Tunja: Búhos editores.
Jiménez, E. A. (2002). Quando profesores de Matemática da escola e da univeridaddse
encontram. Säo Pablo, Brasil: UNICAMP.
Jonson, D. W., & Jonson, R. T. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona:
Paidós SAICF.
Lamelas, N. (2012). Trabajo en grupos: Una importante herramienta para el
desempeño de las clases prácticas y las interactivas. Innovación Educativa, (22),
75-85.
Martínez, P. O. (2005). Dominio afectivo en educación matemática. Paradigma,
24 (2), 7-34.
Martínez Padrón, O. (2014). Sistema de creencias acerca de la matemática.
Actualidad Investigativa en Educación, 14 (3), 1-28.
Martínez, P. O. (2008). Discusión Pedagógica. Actitudes hacia las Matemáticas.
Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, (1), 237-256.
Mato, M., & De la Torre, E. (2010). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas
y el rendimiento académico. Sociedad española de investigación en educación
matemática, SEIEM (pp. 197-208). SEIEM.
Mato, M., Espiñeira, E., & Chao, R. (2014). Dimensión afectiva hacia la
matemática, resultados de un análisis en educación primaria. Revista de
Investigación Educativa, 32 (1), 57-72.
Núñez, J. C., Da silva, E. E., Rosario, P., & González, J. (2005). Las actitudes
hacia las matemáticas: perspectiva evolutiva. In Actas do VIII congreso Galaicoportugués
de Psicopedagoxia (pp. 2389-2396).
Romero, L., Utrilla, A., & Utrilla, V. (2014). Las Actitudes positivas y negativas
de los estudiantes en el aprendizaje de las matemáticas, su impacto en la
reprobación y la eficiencia terminal. Ra Ximhai, 10 (5), 291-319.
Samacá, J. V. (2014). Creencias y actitudes hacia las matemáticas de estudiantes
de ingeniería. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación,
1-20. Buenos Aires.
Sánchez, J., & Ursini, S. (2010). Actitudes hacia las matemáticas y matemáticas
con tecnología: estudios de género con estudiantes de secundaria. Revista
Latinoamericana de investigación en matemática educativa, 13 (4), 303-318.
Thoumi, S. (2003). Tomo 2. En S. Thoumi, El éxito de la motivación en la educación (pp.
10-23). Colombia: Ediciones Gamma.
Vasco, C. E. (2008). Reflexiones sobre la Didáctica Escolar. (L. M. Sierra Fajardo,
Entrevistador)