Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Remote education during the COVID-19 emergency. Analysis of the experience of university students

Abstract

Objective: To analyze the experience of students from Bogotá's public universities to the emergency remote education model, implemented as a result of the suspension of classes due to the Covid-19 pandemic.

Originality/contribution: Its approach, focused on the experiences of the students, provides a wealth of information on the central actors of the educational process, evidencing some gaps between the discourse and the reality of remote education.

Method: mixed, as it integrates qualitative and quantitative information. The closed questions were statistically processed, and their results were contrasted with the information obtained in the open questions and with the literature on the subject.

Strategies/information collection: A virtual survey on the conditions of connectivity and the experience of the students under this model was used as a basic instrument for the collection of information.

Conclusions: The main findings are: in the first place, it is confirmed that the need to access a computer permanently, with a quality internet connection, constitutes an obstacle that is difficult to solve for students, which generates frustration and demotivation. Second, it is evidenced that, for students, the Internet connection and the home environment are perceived as a source of distraction that prevents them from concentrating on their studies. Third, as a consequence of the previous two, the majority of students consider that the quality of education has decreased and believe that this will negatively impact their professional future.

Keywords

University students, remote education, virtual education, pandemic, quality of education

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Luz Angela Nuñez Espinel

Doctora en Historia de la Universidad de los Andes (Bogotá, Colombia). Profesora Asistente de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca (Bogotá, Colombia). Miembro del grupo de investigación Simbología & Contextos. Correo electrónico:

lanunez@unicolmayor.edu.co

.


References

  1. Aillaud, Andrea y Estanislao Antelo. Los gajes del oficio. Enseñanza, pedagogía y formación. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2009.
  2. Álvarez M., Juan. “Universidades: el reto de las clases no presenciales”. La República, Lima, 12 de abril, 2020, edición digital. https://larepublica.pe/sociedad/2020/04/12/universidades-el-reto-de-las-clases-no-presenciales-ante-la-pandemia-del-coronavirus/
  3. Arias Ortiz, Helena y Julián Cristia. “El BID y la tecnología para mejorar el aprendizaje: ¿Cómo promover programas efectivos?”. Banco Interamericano de Desarrollo, Nota técnica n.o IDB-TN-670, julio de 2014. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/El-BID-y-la-tecnolog%C3%ADa-para-mejorar-el-aprendizaje-%C2%BFC%C3%B3mo-promover-programas-efectivos.pdf
  4. Bedoya Dorado, Cristian, Guillermo Murillo Vargas y Carlos Hernán González Campo. “Gestión universitaria en tiempos de pandemia por COVID-19: análisis del sector de la educación superior en Colombia”. Estudios Gerenciales 37, n.o 159 (2021): 251-264. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.159.4409 DOI: https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.159.4409
  5. Castells, Manuel. “La apropiación de las tecnologías. La cultura juvenil en la era digital”. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, n.o 81 (2009): 111-113.
  6. DANE. “Encuesta Pulso Social. Resultados séptima ronda (enero de 2021)”, febrero 25 de 2021. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/presentacion-pulso-social-enero-2021.pdf
  7. Gagliardi, Victoria. “Desafíos educativos en tiempos de pandemia”. Question/Cuestión 1, n.o de mayo (2020). https://doi.org/10.24215/16696581e312. DOI: https://doi.org/10.24215/16696581e312
  8. García González, Andrea y Danilo Rodríguez Zapata. “Del salón al aula virtual: Las dificultades tecnológicas, económicas y de salud mental que afrontan los universitarios para el desarrollo de la educación remota en el marco de la pandemia COVID-19”. Cultura Educación y Sociedad 12, n.o 2 (2021): 205-222. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.12 DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.12
  9. Gómez Velasco, Nubia Yaneth, José Rubens Lima Jardilino y Diana Marcela Pedraza Díaz. “Publicaciones científicas sobre educación en pandemia por COVID-19 y lineamientos de políticas educativas internacionales”. Revista historia de la educación latinoamericana 23, n.o 37 (2021): 185-205. https://doi.org/10.19053/01227238.12670 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.12670
  10. González-Jaimes, Norma Lilia, Adrián Alejandro Tejeda-Alcántara, Claudia Magali Espinosa-Méndez y Zeus Omar Ontiveros-Hernández. “Impacto sicológico en estudiantes universitarios mexicanos por confinamiento durante la pandemia por Covid-19”. Scielo preprints, junio (2020). https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.756 DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.756
  11. Hodges, Charles, Stephanie Moore, Barb Lockee, Torrey Trust y Aaron Bond. “The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning”. Educause Review, 27 de marzo (2020).https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  12. Hoyos Turbay, María Carolina. La era de los nativos digitales. https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-Prensa/Blogs/1854:La-era-de-los-Nativos-Digitales
  13. Hui Toh, Siao, Pieter Coenen, Erin K. Howie y Leon M. Straker. “The associations of mobile touch screen device use with musculoskeletal symptoms and exposures: A systematic review”. PLoS One 12, n.o 8 (2017). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0181220 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0181220
  14. Laboratorio de Economía de la Educación (LEE). “Programas virtuales en pregrado”. Informe de Análisis Estadístico LEE, n.o 009 (18 de junio de 2020). http://economiadelaeducacion.org/docs/
  15. Laboratorio de Economía de la Educación (LEE). “Proyecciones de matrícula en Educación Superior”. Informe de Análisis Estadístico LEE, n.o 16 (31 de julio de 2020). https:// http://economiadelaeducacion.org/docs/
  16. Lovón Cueva, Marco Antonio y Sandra Amelia Cisneros Terrones. “Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de cuarentena por COVID-19: el caso de la PUCP”. Propósitos y representaciones 8, n.o especial (2020). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588
  17. Llanga Vargas, Edgar, Mercy Guacho-Tixi, Carlos E. Andrade y Myriam Guacho-Tixi. “Dificultades de aprendizaje en modalidad virtual”. Polo del Conocimiento 6, n.o 8 (2021): 789-804. Doi: 10.23857/pc.v6i8.2979.
  18. Melo Becerra, Ligia Alba, Jorge Leonardo Rodríguez Arenas, Jorge Enrique Ramos Forero y Héctor M. Zárate Solano. “Efecto de la pandemia sobre el sistema educativo: el caso de Colombia”. Borradores de Economía, n.o 1179 (2021): 1-56. https://doi.org/10.32468/be.1179. DOI: https://doi.org/10.32468/be.1179
  19. Miguel Román, José Antonio. “La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos L, n.o especial (2020): 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
  20. Ministerio de Educación Nacional. Gobierno Nacional realiza nuevas recomendaciones de flexibilidad académica para instituciones de Educación Superior frente a la propagación del COVID-19. Comunicado del 15 de marzo de 2020. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/393946:Gobierno-
  21. Nacional-realiza-nuevas-recomendaciones-de-flexibilidad-academica-para-Instituciones-de-Educacion-Superior-frente-a-la-propagacion-del-COVID-19
  22. Ministerio de Educación Nacional. “Estadísticas de deserción en educación superior 2010 – 2020”. SPADIES 3.0, 2021. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasinfo/spadies/Informacion-Institucional/357549:Estadisticas-de-Desercion
  23. Ministerio de Salud y Protección Social (Minsalud). “Riesgo de coronavirus en Colombia pasó de moderado a alto”, Boletín de prensa n.o 039 de 2020. Bogotá, 2 de marzo de 2020. https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Riesgo-de-coronavirus-en-Colombia-paso-de-moderado-a-alto.aspx
  24. Minsalud. “Minsalud y Mineducación emiten recomendaciones para entornos educativos”, Boletín de prensa n.o 054 de 2020, Bogotá, 9 de marzo de 2020. https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Minsalud-y-Mineducaci%C3%B3n-emiten-recomendaciones-para-entornos-educativos.aspx
  25. Minsalud. “Presidente Duque declara Emergencia Sanitaria frente a COVID-19”, Boletín de prensa n.o 61 de 2020. Bogotá, 12 de marzo de 2020. https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Presidente-Duque-declara-Emergencia-
  26. Sanitaria-frente-a-COVID-19.aspx https://doi.org/10.35292/ropj.v12i14.265 DOI: https://doi.org/10.35292/ropj.v12i14.265
  27. Minsalud. “Por COVID-19, se limitan eventos masivos a 50 personas”, Boletín de prensa n.o 74 de 2020. Bogotá, 16 de marzo de 2020. https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Por-COVID-19-se-limitan-eventos-masivos-a-50-personas.aspx
  28. OMS. Alocución de apertura del director general de la OMS en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada el 11 de marzo de 2020. https://www.who.int/es/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
  29. Picón, María Laura. “¿Es posible la enseñanza virtual?”, Foro Educacional, n.o 34 (2020): 11-34. https://doi.org/10.29344/07180772.34.2357 DOI: https://doi.org/10.29344/07180772.34.2357
  30. Prensky Marc. “Digital natives, digital immigrants”. On the Horizon 9, n.o 5 (2001). https://doi.org/10.1108/10748120110424816 DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  31. Prensky, Marc. “Digital natives, digital immigrants. Part two: Do they really think differently?”. On the Horizon 9, n.o 6 (2001). https://doi.org/10.1108/10748120110424843 DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424843
  32. Ramírez Restrepo, Luis Miguel. “Alteraciones orgánicas y funcionales ocasionadas por el uso excesivo de pantallas de visualización de datos”. Archivos de Medicina 15, n.o 2 (2015): 326-342. https://doi.org/10.30554/archmed.15.2.673.2015 DOI: https://doi.org/10.30554/archmed.15.2.673.2015
  33. Ramos Torres, Débora. “Coronateaching ¿síndrome o nueva oportunidad para la reflexión?”. Boletín Proyecciones UNESCO-IESALC, julio (2020). https://www.iesalc.unesco.org/2020/07/02/coronateaching-sindrome-o-nueva-oportunidad-para-la-reflexion-i-ii/
  34. SNIES-MEN. Información Nacional 2010-2019. Educación Superior. Documento electrónico, Bogotá, 2020. https://snies.mineducacion.gov.co/portal/
  35. Santacoloma, Guillermo y Manuel Barbosa. “Inmersión de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación superior”. En La experiencia: requisito para la visibilidad, la divulgación y el impacto de la investigación – Tomo 1, editado por Juan Alberto Blanco. Bogotá: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca, 2018, 40-55.
  36. Valdivieso, Margoth, Víctor Burbano y Ángela Burbano. “Percepción de estudiantes universitarios colombianos sobre el efecto del confinamiento por coronavirus, y su rendimiento académico”. Revista Espacios 41, n.o 42 (2020): 269-281. DOI: 10.48082/espacios-a20v41n42p23 DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p23

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.