Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Pedagogical Press of the 19th Century in Argentina and Colombia: A Comparative Documentary Analysis

Abstract

Abstract

Objective: This study presents a historical, documentary, and comparative analysis of two 19th-century newspapers published in Argentina and Colombia, focusing on three units of analysis: the role of women in public education, pedagogical and didactic renewal, and curricular organization.

Originality/Contribution: This research recognizes two 19th-century newspapers published in Argentina and Colombia as a fundamental corpus for historical-documentary-comparative analysis. While these newspapers have been consulted in various studies, no comparative analysis of them has been conducted until now.

Method: This study is a historical-documentary-comparative investigation in which volumes of the newspapers "El Monitor de la Educación Común" (Argentina) and "La Escuela Normal. Periódico Oficial de Instrucción Pública" (Colombia) were analyzed and compared. Three units of analysis were defined for the comparison (the role of women in public education, pedagogical and didactic renewal, and curricular organization), which guided the organization of sources (doxography), their analysis, and subsequent understanding (historical synthesis).

Strategies/Data Collection: For the search, selection, and organization of sources, units of analysis were determined to facilitate the comparison of the two newspapers. Databases from the Biblioteca Nacional de Maestros in Argentina (online), the Biblioteca Luis Ángel Arango, and the repository of the Universidad del Atlántico (online) were reviewed. Additionally, reflection and research articles, as well as master's and doctoral theses related to the three units of analysis, were examined.

Conclusions: "El Monitor de la Educación Común" and "La Escuela Normal. Periódico Oficial de Instrucción Pública" sought to establish their position in the educational field as a strategy for strengthening both the pedagogical (teacher training, instruction, and professional development) and administrative aspects of public education.

Keywords

El Monitor de la Educación Común, La Escuela Normal, public instruction, pedagogical and didactic renewal, curricular organization, comparative analysis

PDF (Español)

Author Biography

Marlén Rátiva Velandia

Estancia posdoctoral Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Posdoctorado en Educación de la Universidad Federal de Ouro Preto. Doctora en Ciencias de la Educación, magíster en Investigación Social Interdisciplinaria, especialista en Lenguaje y Pedagogía de Proyectos, y licenciada en Filología e Idiomas. Docente investigadora Secretaría de Educación de Bogotá. Integrante Grupo de Investigación HISULA-UPTC. Coordinadora Red Internacional Formación de Educadores en Escuelas Normales.

José Rubens Lima Jardilino

Posdoctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Laval y UPTC. Doctor en Ciencias Sociales. Docente invitado del Doctorado en Ciencias de la Educación UPTC- RUDECOLOMBIA. Investigador del Grupo Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana HISULA. Miembro del Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico CNPq Brasil.

jrjardilino@gmail.com


References

  1. Báez Osorio, Miryam. “Las Escuelas Normales y el cambio educativo en los Estados Unidos de Colombia en el periodo radical, 1870-1886”. Tesis de Doctorado, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia-RUDECOLOMBIA, 2002.
  2. Báez Osorio, Miryam, "Las Escuelas Normales de varones del siglo XIX en Colombia". Revista Historia de la Educación Latinoamericana n.° 6 (2004): 179-208. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2379
  3. Báez Osorio, Miryam. Las Escuelas Normales y el cambio educativo en los Estados Unidos de Colombia en el período radical, 1870-1886. Tunja: Editorial Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2004.
  4. Báez Osorio, Miryam, "Las Escuelas Normales colombianas y la formación de maestros en el siglo XIX". Revista EccoS 7, n.° 2 (2005): 427.
  5. Biblioteca Luis Ángel Arango (BLAA). La Escuela Normal (LEN), tomo II, n.° 41. Bogotá: BLAA, 14 de octubre de 1871.
  6. Biblioteca Nacional de Maestros (BNM). El Monitor de la Educación Común (EMEC), 1, n.° 1 (septiembre 1881). http://www.bnm.me.gov.ar/ebooks/reader/reader.php?mon=1&vt=n&dir=90900003&num_img=1&num_fin=5
  7. Biblioteca Nacional de Maestros (BNM). El Monitor de la Educación Común (EMEC), 1, n.° 2 (noviembre 1881).
  8. Biblioteca Nacional de Maestros (BNM). El Monitor de la Educación Común (EMEC), 1 n.° 3 (diciembre 1881).
  9. Biblioteca Nacional de Maestros (BNM). El Monitor de la Educación Común (EMEC), 1 n.° 5 (febrero 1882).
  10. Biblioteca Nacional de Maestros (BNM). El Monitor de la Educación Común (EMEC), 1 n.° 6. (marzo 1882). http://www.bnm.me.gov.ar/ebooks/reader/reader.php?dir=90900003&num_img=90900003_0173-00&mon=1&vn=s&vi=s&vt=n&vp=s&vv=s&vh=s&c=&zoom=250&modo=
  11. Biblioteca Nacional de Maestros (BNM). El Monitor de la Educación Común (EMEC) 1, n.° 8 (1882): 225. http://www.bnm.me.gov.ar/ebooks/reader/reader.php?dir=90900003&num_img=90900003_0225-00&mon=1&vn=s&vi=s&vt=n&vp=s&vv=s&vh=s&c=&zoom=150&modo=
  12. Biblioteca Nacional de Maestros (BNM). El Monitor de la Educación Común (EMEC), 1, n.° 9 (1882). http://www.bnm.me.gov.ar/ebooks/reader/reader.php?dir=90900003&num_img=90900003_0255-00&mon=1&vn=s&vi=s&vt=n&vp=s&vv=s&vh=s&c=&zoom=150&modo=
  13. Biblioteca Nacional de Maestros (BNM). El Monitor de la Educación Común (EMEC), 1, n.° 11 (1882): 331. http://www.bnm.me.gov.ar/ebooks/reader/reader.php?dir=90900003&num_img=90900003_0331-00&mon=1&vn=s&vi=s&vt=n&vp=s&vv=s&vh=s&c=&zoom=175&modo=
  14. Biblioteca Nacional de Maestros (BNM). El Monitor de la Educación Común (EMEC), 1, n.° 12 (1882): 366. http://www.bnm.me.gov.ar/ebooks/reader/reader.php?dir=90900003&num_img=90900003_0366-00&mon=1&vn=s&vi=s&vt=n&vp=s&vv=s&vh=s&c=&zoom=175&modo=
  15. Calkins, Norman A. Manual de enseñanza objetiva ó instrucción elemental para los padres de familia y maestros de escuelas primarias. México: Librería de “La Enseñanza”, 1880. https://beceneslp.edu.mx/pagina/sites/default/files/Manual%20de%20ense%C3%B1anza%20objetiva%20%C3%B3%20instrucci%C3%B3n%20elemental%20para%20los%20padres%20de%20familia%20y%20maestros%20de%20escuelas%20primarias.pdf
  16. Figueroa, Claudia. “La Escuela Normal de Colombia y los Institutos Anexos (1936-1951)”. Tesis de Doctorado, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2012.
  17. Figueroa, Claudia. “La Escuela Normal Superior y los institutos anexos. Aportes pedagógicos, investigativos y de patrimonio histórico cultural en Colombia (1936-1951)”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 18, n.° 26 (2016): 157-181.
  18. La Escuela Normal (LEN). Tomo I, n.° 1, 7 de enero de 1871. https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=umn.31951000971501h&view=1up&page=root&size=100&seq=9&num=1
  19. La Escuela Normal (LEN). Tomo I, n.° 2, 14 de enero de 1871. https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=umn.31951000971501h&view=1up&page=root&size=100&seq=25&num=1
  20. La Escuela Normal (LEN). Tomo I, n.° 3, 21 de enero de 1871. https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=umn.31951000971501h&view=1up&page=root&size=100&seq=41&num=1
  21. La Escuela Normal (LEN). Tomo II, n.° 37, 16 de septiembre de 1871, 590. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/187/ESCUELA%20NORMAL.%20Bogota%20Septiembre%2016%20%20de%201871.pdf?sequence=22&isAllowed=y
  22. La Escuela Normal (LEN). Tomo II, n.° 39, 30 de septiembre de 1871, 618. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/187/ESCUELA%20NORMAL.%20Bogota%20Septiembre%2030%20%20de%201871.pdf?sequence=24&isAllowed=y
  23. La Escuela Normal (LEN). Tomo II, n.° 40, 7 de octubre de 1871. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/187/ESCUELA%20NORMAL.%20Bogota%20Octubre%207%20de%201871.pdf?sequence=16&isAllowed= y
  24. La Escuela Normal (LEN). Tomo III, n.° 53, 6 de enero de 1872. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/188/La%20Escuela%20Normal.%20Bogota%20enero%206%20de%201872.pdf?sequence=2&isAllowed=y
  25. La Escuela Normal (LEN). Tomo II, n.° 42, 21 de octubre de 1871. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/187/ESCUELA%20NORMAL.%20Bogota%20Octubre%2021%20de%201871.pdf?sequence=18&isAllowed=y
  26. La Escuela Normal (LEN). Tomo II, n.° 43, 28 de octubre de 1871. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/187/ESCUELA%20NORMAL.%20Bogota%20Octubre%2028%20de%201871.pdf?sequence=19&isAllowed=y
  27. La Escuela Normal (LEN). Tomo II, n.° 45, 11 de noviembre de 1871. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/187/ESCUELA%20NORMAL.%20Bogota%20Noviembre%2011%20de%201871.pdf?sequence=13&isAllowed=y
  28. La Escuela Normal (LEN). Tomo II, n.° 49-50, 16 de diciembre de 1871. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/handle/20.500.12834/187
  29. La Escuela Normal (LEN). Tomo V, n.° 158, 10 de enero de 1874. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/handle/20.500.12834/187
  30. La Escuela Normal (LEN). Tomo V, n.° 159, 17 de enero de 1874. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/189/ESCUELA%20NORMAL.%20Bogota%20Enero%2017%20de%201874.pdf?sequence=3&isAllowed=y
  31. La Escuela Normal (LEN). Tomo VII, n.° 267, 20 de mayo de 1876. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/191/ESCUELA%20NORMAL.%20Bogota%20Mayo%2020%20%20de%201876.pdf?sequence=7&isAllowed=y
  32. Lima-Jardilino, José Rubens. “Formação de professores na América: notas sobre história comparada da educação no século XX”. Formação Focente. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, 2, n.° 2 (2010): 54-67. https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/13
  33. Loaiza Cano, Gilberto. El lenguaje político de la república. Aproximación a una historia comparada de la prensa y la opinión pública en la América española, 1767-1830. Medellín: Makina Editorial, 2020.
  34. Pestalozzi, Johann E. “Las veladas de un hermitaño”. En Sobre educación, editado por Emmanuel Kant, Johann E. Pestalozzi y Johann Wolfgang von Goethe. Madrid: Daniel Jorno Editor, 1911.
  35. Quintero Cordero, Yolvi Javier. "Modelo pedagógico de desarrollo de los modos de Actuación pedagógicos profesionales en el plano de Contraste del programa nacional de formación de Educadores". Tesis de Doctorado, Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, 2011.
  36. Rabazas Romero, Teresa. "Formación pedagógica del profesorado de las Escuelas Normales en España: origen, evolución y textos (1857-1901)". Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid, 1995.
  37. Rabazas Romero, Teresa. “El pensamiento pedagógico normalista durante la Primera Restauración Borbónica”. Historia Educativa n.° 17 (1998): 251-288.
  38. Rátiva Velandia, Marlén. “La formación de maestros en la Escuela Normal Superior de Cartagena de Indias de 2002 a 2010”. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores 11 n.° 22 (2019): 111-124. https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/285/221
  39. Rátiva Velandia, Marlén, Diana Elvira Soto Arango y Sandra Liliana Bernal Villate. “Formación de educadoras en la Escuela Normal Nacional de Institutoras. 1900 a 1930”. En Culturas políticas y resiliencia en la educación, compilado por Diana Elvira Soto Arango, Marlén Rátiva Velandia y José Pascual Mora García, 21-44. Tunja: Editorial UPTC, 2022. https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/download/185/224/4328?inline=1
  40. Rátiva Velandia, Marlén. “La Escuela Normal Superior de Cartagena de Indias, una historia en construcción. Mirada a la práctica pedagógica de 1998 a 2010”. Tesis de Doctorado, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017.
  41. Rátiva Velandia, Marlén y José Rubens Lima Jardilino. “Universitarización de la formación docente en la Escuela Normal colombiana”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 24 n.° 38, 2022. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/13570
  42. Rátiva Velandia, Marlén, José Rubens Lima Jardilino y Diana Elvira Soto Arango. “Formación docente en perspectiva decolonial: narrativa de educadores normalistas”. Revista Iberoamericana de Educación Superior XIII n.° 37 (2022). https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/1311
  43. Biblioteca Nacional de Maestros. Reseña, El Monitor de la Educación Común. Buenos Aires: BNM, s.f. http://www.bnm.me.gov.ar/proyectos/medar/publicaciones_educativas/fondos_historicos/monitor/revista_elmonitor.pdf
  44. Rousseau, Jean Jacques. El Emilio o de la educación. Madrid: Alianza, 1998.
  45. Saviani, Dermeval. “História comparada da Educação algumas aproximações”. História da Educação 5 n.° 10 (2001): 5-16. https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30500
  46. Scanlon, Geraldine. “La mujer y la instrucción pública: de la ley Moyano a la II República”. Historia de la Educación 6 (1987): 193-207. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/79441/La_mujer_y_la_instruccion_publica_de_la_.pdf?sequence=1
  47. Soto Arango, Diana Elvira, Marlén Rátiva Velandia y José Pascual Mora García (comp). Culturas políticas y resiliencia en la educación. Tunja: Editorial UPTC, 2022. https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/download/185/224/4328?inline=1
  48. Soto Arango, Diana Elvira. “Legislación e imaginarios sociales en el escalafón y los salarios de los educadores de primaria en Colombia. 1952-1994”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 15, n.° 21 (2013). https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2472/2336
  49. Triana Ramírez, Alba Nidia. "Formación de maestros rurales colombianos 1946-1994". Tesis de Doctorado, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2012.
  50. Triana Ramírez, Alba Nidia. “Formación de maestros rurales colombianos 1946-1994.”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 14, n.° 18 (2012): 93-118. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1619
  51. Tonon, Graciela. “La utilización del método comparativo en estudios cualitativos en ciencia política y ciencias sociales: diseño y desarrollo de una tesis doctoral”. Kairos. Revista de Temas Sociales 15, n.° 27 (2011): 1-12. https://revistakairos.org/la-utilizacion-del-metodo-comparativo-en-estudios-cualitativos-en-ciencia-politica-y-ciencias-sociales-diseno-y-desarrollo-de-una-tesis-doctoral/
  52. Valencia Calvo, Carlos Hernando. “Las Escuelas Normales de Manizales y la formación del magisterio. Primera mitad del Siglo XX”. Tesis de Doctorado, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2004.
  53. Valencia Calvo, Carlos Hernando. Las Escuelas Normales y la formación del magisterio. Primera mitad del siglo XX. Manizales: Universidad de Caldas, 2006.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.