Social representations of primary school children’s families about Aprende en Casa strategy during the Pandemic

Representaciones sociales sobre la estrategia Aprende en Casa de familias con niños escolarizados en educación básica primaria durante la pandemia

Main Article Content

Diana L. Roncancio
Erika A. Acosta
Liliana Reyes Gómez

Abstract

Objective: The objective of this research exercise is to understand the social representations (SR) of families in the city of Bogota about the Learn at Home Strategy.


Originality: This research exercise seeks to contribute to the field of Educational Sciences and pedagogical practices in contexts of crisis and change, describing the relationship between psychological, social and educational processes during the "mandatory preventive isolation" as a consequence of the declaration of the pandemic by COVID-19.       


Method: This research is framed in the historical-hermeneutic approach, using qualitative construction and analysis tools in four moments: 1) Research approach, 2) Construction of the information, 3) Systematization and organization of the data and 4) Analysis of the social representations.


Strategies / information gathering: Autobiographical reports constructed from the everyday accounts of the researchers and participants, containing condensed, expanded, theoretical and methodological notes. The reports were analyzed by means of matrices of categories and subcategories with which the core-periphery diagram of the SRs was subsequently constructed, taking into account the frequency of appearance of texts associated with the subcategories.


Conclusions: The 7 categories and 23 subcategories constructed show the families' understanding of the purpose of the strategies designed by the educational institutions to give continuity to the processes, however, they show the difficulties experienced at home due to the confusion between time and study/leisure activities, maintaining the children's attention, parental availability, among others, which lead to conflicts, unmanaged emotions and even school dropout.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Diana L. Roncancio, Universidad Católica de Colombia - Colombia

Tecnóloga en Gestión del Talento Humano, estudiante de 8° semestre de Psicología de la Universidad Católica de Colombia e investigadora independiente, correo electronico: eaacosta11@ucatolica.edu.co

 

Erika A. Acosta, Universidad Católica de Colombia - Colombia

Estudiante de 8° semestre de Psicología de la Universidad Católica de Colombia, correo electronico: dlroncancio87@ucatolica.edu.co

Liliana Reyes Gómez, Investigadora Independiente - Colombia

Doctoranda en Ciencias de la Educación de la UPTC- RUDECOLOMBIA, Antropóloga de la Universidad Nacional de Colombia, Psicóloga de la Universidad Católica de Colombia. Docente investigadora en los campos de Psicología Social y Comunitaria y Educación. Investigadora del Grupo Construyendo Comunidad Educativa.

References (SEE)

Cabero, Julio “Los retos de la integración de las TICs en los procesos educativos.

Límites y posibilidades”. Perspectiva Educacional 49, No 1 (2011): 32-61.

https://bit.ly/33pb1Wf

Chávez Plazas, Yuri Alicia y María Lucero Ramírez Mahecha. “Representaciones sociales

sobre el territorio, desde los acuerdos de la Habana, en un grupo de mujeres rurales del

municipio de Viotá, Cundinamarca”. Tabula Rasa No. 29 (2018): 295-314.

Doi: https://doi.org/10.25058/20112742.n29.14

Gértrudix Barrio, Felipe y Verónica Ballesteros Ávila. “El Uso De Herramientas 2.0 Como

Recursos Innovadores En El Aprendizaje De Niños Y Niñas En Educación Infantil.Un

Estudio De Caso De Investigación-acción”. Revista Electrónica De Tecnología

Educativa, No. 48 (2014). https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.60

Herrera-Pavo, Miguel, Griselda Amuchástegui y Jorge Balladares-Burgos. “La Educación

Superior Ante La Pandemia”. Revista Andina de Educación. 3, No. 2 (2020): 2-4.

https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.2.0

Ministerio de Educación Nacional, (MEN). Educación virtual o educación en línea, 2017.

https://bit.ly/3rppqtK

Rodríguez, Tania. “El Debate de las Representaciones Sociales”. Revista Relaciones Estudios

de Historia y Sociedad, No. 93 (2003) 49-80. https://bit.ly/3A4H9dQ

Rubira García, Rainer y Belén Puebla-Martínez. “Representaciones sociales y comunicación:

apuntes teóricos para un diálogo interdisciplinar inconcluso.", Convergencia Revista

de Ciencias Sociales. No. 76 (2018): 147-167.

https://doi.org/10.29101/crcs.v25i76.4590

Secretaria de Educación del Distrito, (SED). Circular No. 12 de 2020. https://bit.ly/3qwx5He

Strauss, Anselm y Juliet Corbin, Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y

procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial

Universidad de Antioquia, 2012.

Suárez, Natalia, Estrella Fernández, Rebeca Cerezo, Celestino Rodríguez, Pedro Rosário y

José Núñez. “Tareas para casa, implicación familiar y rendimiento académico”. Aula

Abierta 40 No.1 (2012): 73-84 https://bit.ly/33nda4U

Valles, Miguel. Técnicas cualitativas de investigación social. 1ra edición. España. Síntesis

Editorial. (1999).

Citado por: