The tutor in the virtual campus as a new educational model based on education and information technologies at the Universidad Andina del Cusco
Abstract
Objective: Identify and analyze the technological and academic needs of the undergraduate students of the Universidad Andina del Cusco (UAC) for the proposal of new educational models based on Information Communications Technology (ICT)and the performance of the tutor in virtual environments. Learning.
Originality/contribution: The analysis argues the importance and versatility of the virtual environment for the teaching-learning process as well as the challenges of remote immersion in a high Andean town to virtual learning environments (AVA).
Method: Methodological triangulation was used to identify the academic and technological needs of undergraduate students with a total of 6194 students from the central headquarters and the three affiliates of the university, through the survey technique for data collection and documentary analysis. of the proposal for the creation of the virtual campus.
Strategies/information collection: The survey of academic and technological needs carried out by the Department of Academic Development in the period 2020-2021, period of implementation of distance education due to global health emergency, was taken as a basis.
Conclusions: The importance of identifying the technological and academic needs of undergraduate students has allowed reducing the academic-technological gaps based on the proposal of a platform with digitally created pedagogical spaces such as the campus and virtual classroom, which helped increase quality. of distance training processes.
Keywords
Distance education, technological and academic needs, virtual campus
Author Biography
Crayla Alfaro Aucca
Doctora en Ciencias de la Educación. Docente investigadora en el Instituto Científico de la Universidad Andina del Cusco, Perú. Ha realizado investigaciones sobre la cultura andina y la educación.
Jessika Corahua Ordóñez
Maestra en docencia universitaria. Docente del Departamento Académico de Matemáticas, Física, Química y Estadística de la Universidad Andina de Cusco, Perú.
Rocío Liney Pezúa Vásquez
Doctora en Ciencias de la Educación. Docente del Departamento Académico de Psicología de la Universidad Andina del Cusco y especialista en Gestión de la investigación.
Josmel Roy Pacheco-Mendoza
Máster en Ciencias Humanas y Sociales, con finalidad profesional, mención información y comunicación, especialidad en gestión de la información y del conocimiento “documenta”. Docente universitario.
References
- Alfonso Sánchez, Ileana. “La educación a distancia”. Revista Cubana de Información de Ciencias de la Salud 11, n.o 1(2003).
- Banco Interamericano de Desarrollo (BID). La educación superior en tiempos de COVID-19. Aportes de la segunda reunión del diálogo virtual con rectores de universidades líderes de América Latina. Nueva York: BID, 2020.
- Benavides, Daniela, Verónica Madrigal y Angélica Quiroz. “La enseñanza situada como herramienta para el logro de un aprendizaje significativo”. Centro de Documentación sobre Educación / Iteso, 2009. https://fronteraseducativas.academia.iteso.mx/#
- Cabero, Julio. “La función tutorial en la teleformación”. En Nuevas tecnologías y educación, coordinado por Francisco Martínez y María Paz Prendes. Madrid: Pearson Educación, 2004.
- Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Panorama social de América Latina. Santiago de Chile: Publicación de las Naciones Unidas, 2018.
- Dirección de Desarrollo Académico. “Tutor en ambientes virtuales de aprendizaje”. Cusco: Coordinación de Educación Virtual y a Distancia (2021).
- Dirección de Desarrollo Académico (DDA). “Encuesta de diagnóstico de las necesidades académicas, personales y/o familiares de los estudiantes de la Universidad Andina del Cusco, 2021-I – COVID-19”. Cusco, Perú, 2021.
- Dunn, Thomas y Mark Kennedy. “Technology Enhanced Learning in Higher Education, Motivations, Engagement and Academic Achievement. Computers & Education 137, n.o 104 (2019). https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.04.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.04.004
- García Martínez, Verónica y Angélica Fabila Echauri. “Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje en la educación a distancia”. Apertura 3, n.o 2 (2011).
- García-Peñalvo, Francisco J., Alfredo Corell, Víctor Abella-García y Mario Grande. “La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19”. Education in the Knowledge Society (EKS), 21 (2020): 1-12. https://doi.org/10.14201/eks.23086 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.23086
- Guardia, Sara Beatriz. “Educación y pandemia. El reto de una formación humanística y ética”. En Educación y pandemia. Una visión desde la universidad, coordinado por Sara B. Guardia. Lima: Cátedra Unesco / Universidad San Martín de Porres, 2020.
- Lamas, Héctor. “Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico”. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, n.o 14 (2008): 15-20.
- López-Meneses, Eloy, José Gómez-Galán, César Bernal-Bravo y Esteban Vásquez-Cano. “Fortalezas y debilidades de los cursos masivos abiertos en línea (MOOC) frente a otros modelos de enseñanza en contextos socio-educativos”. Formación Universitaria 13, n.o 6 (2020): 77-84. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600077 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600077
- Medina Zúñiga, M.a Guadalupe. “La educación virtual como herramienta en la orientación educativa”. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo 3, n.o 5 (2012): 48-55. https://doi.org/10.23913/ride.v3i5.59 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v3i5.59
- Moreira-Segura, Cristian y Brenda Delgadillo-Espinoza. “La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación”. Tecnología en marcha 28, n.o 1 (2015): 121-129. https://doi.org/10.18845/tm.v28i1.2196 DOI: https://doi.org/10.18845/tm.v28i1.2196
- Nieto Göller, Rafael. “Educación virtual o virtualidad de la educación”. Revista historia de la educación latinoamericana 14, n.o 9 (2012): 137-150. https://doi.org/10.9757/Rhela.19.06 DOI: https://doi.org/10.9757/Rhela.19.06
- Rama, Claudio. La nueva educación hibrida. Ciudad de México: Unión de Universidades de América Latina y el Caribe, 2021.
- Robles, Carlos y Lubis Zambrano. “Prácticas académicas basadas en las nuevas tecnologías para el desarrollo de ambientes creativos de aprendizaje”. ReHuSo. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales 5, n.o 2 (2020): 50-61. https://doi.org/10.33936/rehuso.v5i2.2376 DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v5i2.2376
- Sánchez, Lisette, José E. Sánchez, Gabriela Palomino e Irma Verges. “Desafíos de la educación universitaria ante la virtualidad en tiempos de la pandemia”. Revista de Ciencias Sociales 27, n.o extra 4 (2021): 32-48.
- Superintendencia Nacional de Educación (SUNEDU). “Disposiciones para la prestación del servicio educativo superior universitario bajo las modalidades semipresencial y a distancia”. Resolución n.o 105-2020-SUNEDU/CD, Lima, Perú, 24 de agosto de 2020.
- Vera Muñoz, María Isabel. “La enseñanza-aprendizaje virtual: principios para un nuevo paradigma de instrucción y aprendizaje”. En Formación de la ciudadanía. Las TIC y los nuevos problemas, coordinado por David Pérez. Alicante: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales, 2004.
- Woolfolk, Anita. Psicología educativa. México, D. F.: Pearson, 2010.