Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Student Discourse Competence in Academic Argumentative Text Production: The Case of the Universidad Nacional Autónoma de Honduras-UNAH

Abstract

Objective: This study aims to unveil the competence in the production of argumentative written texts among first-year students at the Universidad Nacional Autónoma de Honduras-UNAH during the first academic term of 2018.

Originality/Contribution: The relevance of this article lies in the need to develop a strategic program that promotes academic literacy from the early stages of Higher Education, enabling students to autonomously continue their qualification process. Additionally, this research seeks to contribute to improving the quality of Higher Education, initially focusing on the learning spaces within the Department of Letters and, in the long run, extending to other academic areas.

Method: This study adopts an interpretive paradigm with a qualitative approach and employs intentional sampling. To achieve the objectives, the analysis and interpretation of the microstructure, superstructure, and macrostructure of the participants' textual production were conducted.

Data Collection Strategies: Applied Design: action research, through which a corpus of 150 argumentative essays written by fifty students was compiled. From this corpus, 30 relevant essays were selected. Discourse analysis served as the technique for analyzing and interpreting the written texts.

Conclusion: Students do not demonstrate competence in producing academic argumentative texts. Their writings exhibit limitations, although they also demonstrate significant potential.

Keywords

Discursive competence, macrostructure, microstructure, superstructure, academic text

PDF (Español)

Author Biography

Janeth Mondragón Hernández

Doctora en Educación por la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (UPNFM); Tegucigalpa,  Honduras. Profesora invetigadora de la Univesidad Nacional Autónoma de Honduras-UNAH. 


References

  1. Abarca Cea, Claudia. “Operadores discursivo-pragmáticos en consultas cartománticas”. Revista de Humanidades, n.º 26 (2012): 143-158. http://revistahumanidades.unab.cl/wp-content/uploads/2013/01/A7.ABARCA.pdf
  2. Anula Rebollo, Alberto. El abecé de la psicolingüística. Madrid: Arco/Libros, S. L, 1998.
  3. Aristóteles. Retórica. Introducción, traducción y notas de Alberto Bernabé. Madrid: Alianza Editorial, 2012.
  4. Behar Rivero, Daniel Salomón. “Dilema entre los paradigmas cualitativo y cuantitativo de la investigación. Necesidad de una visión distinta”. MEDISAN 15, n.o 1 (2011): 145-149.
  5. Benveniste, Emile. Problemas de lingüística general I y II. México: Siglo XXI editores, 1974.
  6. Calsamiglia Blancafort, Helena y Amparo Tusón Valls. Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel, 2004.
  7. FundéuRAE. Fundación del Español Urgente. https://www.fundeu.es/consulta/hoy-en-dia-568/
  8. Gilbert, Michael A. “¿Qué es un argumento emocional?, o ¿por qué los teóricos de la argumentación disputan con sus parejas?”. En Introducción a la teoría de la argumentación, coordinado por Fernando Leal C., Carlos Ramírez G. y Víctor Favila V. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2010.
  9. Latorre, Antonio. La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó, 2005.
  10. Lozano, Jorge, Cristina Peña-Marín y Gonzalo Abril. Análisis del discurso. Hacia una semiótica de la interacción textual. Madrid: Ediciones Cátedra, 1982.
  11. Martí Sánchez, Manuel y José M. Hernández Blázquez. “Los conectores”. En Indagaciones sobre conectores, Córdoba (España): Ediciones Duque, 1999. http://dspace.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/6862/Conectores.pdf?sequence=1
  12. Melero Aguilar, Noelia. “El paradigma crítico y los aportes de la investigación acción participativa en la transformación de la realidad social: un análisis desde las ciencias sociales”. Cuestiones pedagógicas, n.o 21 (2011/2012): 339-355. https://institucional.us.es/revistas/cuestiones/21/art_14.pdf
  13. Monzón Laurencio, Luis Antonio. “Argumentación: objeto olvidado para la investigación en México”. Revista Electrónica de Investigación Educativa 13, n.o 2 (2011): 41-54.
  14. Perelman, Chaim y Lucie Olbrechts-Tyteca. Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Madrid: Editorial Gredos, 2000.
  15. Reeder, Harry P. Argumentando con cuidado. Dialéctica para una sociedad democrática. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional / Sociedad de San Pablo, 2007.
  16. Sayago, Sebastián. “El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales”. Cinta de Moebio, n.o 49 (2014): 1-10. www.moebio.uchile.cl/49/sayago.html
  17. Van Dijk, Teun A. Estructuras y funciones del discurso. México: Siglo XXI editores, 1986.
  18. Van Dijk, Teun A. La ciencia del texto. Un enfoque interdisciplinario. Buenos Aires: Paidós, 1992.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.