Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The tardocolonial Latin America University: The case of Santafé in la Nueva Granada. 1800-1810

Abstract

At the end of the colonial period it was clear that the creole initiatives in the higher education replaced the metropolis ones. These initiatives preceded those of the illustrated group in other fields as the economy and especially in politics. These changes took place before the Declaration of Independence. These changes showed that neogranadinos teachers did not continue a program determined for the learning of enlighten contents into the classrooms. Then, these teachers had roles during the independence. At the same time, the Spanish authorities were provided with the criterion of the Creoles for the adoption of study plans, especially, in relation with the centers of education of the towns.

Keywords

Journal History of the Latin-American Education, enlightenment, higher education, tudy plans, Creoles, independence, slow colonial period.

PDF (Español)

Author Biography

Jorge Tomás Uribe Ángel

Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, RUDECOLOMBIA, Magíster en
investigación interdisciplinaria en Ciencias Sociales de la Universidad Distrital, Abogado de la Universidad Javeriana. Líneas de
investigación: Historia de la Educación. Miembro correspondiente de la Academia Colombiana de Historia, integrante del grupo
de investigación Ilustración en América Colonial -ILAC, adscrito a la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.


References

  1. Cuervo, Nicolás. “El canónigo doctor Nicolás Cuervo, Rector del Colegio de San Bartolomé, opina sobre las constituciones y el Plan de Estudios del Colegio de Mompós”, en Documentos para la Historia de la Educación en Colombia. (1985).
  2. Cuervo, Nicolás y Custodio Garcia Rovira, “Informe sobre el plan deestudios seguido en Colegio de San Bartolomé. 1808”, en Documentos para la Historia de la Educación en Colombia. Volumen VI (1985).
  3. Lertora, Celina. “Notas sobre la filosofía académica preilustrada en Nueva Granada”, en Archivos y documentos para la historia de la educación colombiana compilado por Olmedo Vargas. Tunja: Rudecolombia, 2000.
  4. Pacheco, Juan Manuel S. J. Sobre la Ilustración. Caracas: Universidad Católica Andrés Bello.
  5. Quintero Esquivel, Jorge Eliécer P. “La huella de Christian Wolf en la Educación Neogranadina” en Revista Historia de la Educación Colombiana No 2 (1999).
  6. Quevedo Vélez, Emilio. “José Celestino Mutis y la medicina”. En Mutis y la Real Expedición Botánica del Nuevo Reyno de Granada. Real Jardín Botánico. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1992.
  7. Quevedo Vélez, Emilio. “La medicina en el Nuevo Reino de Granada”. En Historia Social de la Ciencia en Colombia. Volumen VII. Bogotá: Colciencias, 1993.
  8. De Restrepo, José Félix. “Para el ingreso a los estudios de filosofía”. En Papel Periódico. T. 1. No. 45 (1791)
  9. Restrepo, José Manuel. “El doctor José Manuel Restrepo, en nombre del cabildo de la Villa de Medellín, manifiesta la opinión que a los regidores ha merecido el Plan de Estudios del Padre de la Serna”. En Documentos para la Historia de la Educación en Colombia. Volumen VII. Tunja: RUDECOLOMBIA, 1985.
  10. Restrepo Posada, José. “Rectores del Colegio Seminario de San Bartolomé”. En Revista Javeriana No. 187. Vol. 38 (1952)
  11. Torres, Camilo. “El doctor Camilo Torres, catedrático del Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario, por encargo del claustro de doctores de la Universidad Tomística, analiza el plan de estudios para el Colegio de Medellín. Va firmado por el rector y claustro de la Universidad”. En Documentos para la Historia de la Educación en Colombia. Tunja: RUDECOLOMBIA.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.