Ethno-education in rural communities: School San José de Ure, in Córdoba, Colombia. A case study

La Etnoeducación en comunidades rurales: Caso Escuela San José de Uré, Córdoba, Colombia

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Rubby Cecilia Castro Puche
María Alejandra Taborda Caro
María Yovadis Londoño Agudelo

Abstract

In this research, we aim to study the complexity of the ethno-education model from the following perspectives: the rural education, the new version of rurality, the actors, and the ethno-educative institution located in the rural context of the Córdoba department, in Colombia. This research work was carried out in order to analyze the reality that underlies the implementation of differential education achievement, which is the right of the Colombian ethnic groups, in the context of a hegemonic education represented by the rural education and the program known as New School, in the case of the educative institution named “San José de Uré”. The ethnographic approach was applied and this revealed the dynamic of an ethno-educative institution where converges both realities: rural and ethnic-Afro. As a consequence of this complex scenario, we found epistemological challenges and several questions which highlight the incongruence of rural education with regards to ethno-education. From this perspective, we identify some problems that make complex both processes. As a corollary, we present the discussion of findings and reflections.

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Author Biographies (SEE)

Rubby Cecilia Castro Puche, Universidad de Córdoba (Colombia)

MSc Docencia de la Universidad La Salle; docente titular de la Universidad de Córdoba, adscrita al departamento de Ciencias Sociales. Coordinadora de Etnoeducación. Investigadora Asociada. Grupo de investigación Democracia, Desarrollo y Educación. Línea investigación pedagogía y didáctica de las Ciencias Sociales.

María Alejandra Taborda Caro, Universidad de Córdoba

Doctora en Educación, Docente Universidad de Córdoba, Coordinadora Comité de Posgrados, Facultad de Educación y Ciencias Humanas. Grupo de investigación Sociedad, Imaginarios y Comunicación. Línea investigación pedagogía y didáctica de las Ciencias Sociales.

María Yovadis Londoño Agudelo, Institución Educativa “San José de Uré, Mpio. San José de Uré”

Especialista en Ciencias Religiosas y Ética. Docente etnoeducadora adscrita a la Institución Educativa “San José de Uré, Mpio. San José de Uré

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