Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Historiography on the imaginary meanings of childhood in the western culture

Supporting Agencies
Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Abstract

This article gives an account of a research commitment developed in the doctoral thesis "Imaginaries about childhood, public policies and pedagogical practices", presented to opt for the title of PhD in Pedagogy-UNAM-2013, which shows how, from the theory of social imaginaries, it is possible to explain the constitution of society and the emergence of social and cultural proposals that question and rethink the social dynamics instituted, as well as the interactions between subjects and culture. With the analysis and interpretation carried out from a qualitative - interpretative historical research approach, the intention is to reveal how imaginaries are forms of legitimation of the social order, a process that occurs between continuities, ruptures, discontinuities; in the key of historical time, each culture has configured that magma of imaginary meanings about childhood present in our western culture, childhood has been shaped in each era, in each society, the living conditions, the treatment, the adult- child and the childhood experience at different times of the development of the West. Methodologically historiography assumed the dynamics of construction of social imaginaries that occurs between the obvious and the opacity, so that, to interpret, unveil and unravel, took -as a documentary source- books, files and articles that allowed to understand how Childhood and children have been investigated and conceptualized at different times in the culture of the West, with which a historiography is made that reveals the permanence or the transformations that have taken place in the form of meaning childhood.

Keywords

childhood; imaginary meanings; historiography; the Instituting and the Instituted.

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

Cecilia Rincón Verdugo

Doctora en Pedagogía de la Universidad Nacional Autónoma de México, decana de la Facultad de Ciencias y Educación de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, docente-investigadora de la maestría en Infancia y Cultura udfjc, directora del grupo de investigación infancias-udfjc, 


References

FUENTES

Ariès, Philippe. El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Madrid: Editorial Taurus, 1987.

Castoriadis, Cornelius. La institución imaginaria de la sociedad. Francia: Editorial Senil, 1975.Dolto, Françoise. Las etapas de la infancia: nacimiento, alimentación juego, escuela Barcelona: Paidós, 2002.

Duby, Georges. “La vida privada de los notables toscanos en el umbral del Renacimiento”. En Historia de la vida privada: De la Europa feudal al Renacimiento, dirección de Philippe Ariès y Georges Duby, tomo II. Madrid: Taurus, 1991.

Febvre, Lucien. Combates por la historia. Barcelona: Editorial Ariel, 1982.

Freud, Sigmund. Obras completas. Buenos Aires: Amorrortu, 1982.

Foucault, Michel. Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI, 1976.

Gélis, Jacques. “La individualización del niño”. En Historia de la vida privada: Del Renacimiento a la Ilustración, dirección de Philippe Ariès y Georges Duby, tomo III. Madrid: Editorial Taurus, 1991.

Helg, Aline. La educación en Colombia, 1918-1957: una historia social, económica y política. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional/Plaza & Janés Colombia, 2001.

Rabello de Castro, Lucía, Infancia y adolescencia en la cultura del consumo. Argentina: Lumen, 2001.

Piaget, Jean. “El desarrollo mental del niño”. En Seis estudios de psicología. Barcelona: Editorial Seix Barral, S. A., 1991

REFERENCIAS

Agamben, Georgio. Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo Editora, 2010.

Alzate, María Victoria. “El descubrimiento de la infancia: historia de un sentimiento”. Revista Electrónica de Educación y Psicología, año 1, n.° 1 (2004).

Anzaldúa Arce, Raúl E. “Lo imaginario como significación y sentido”. En Imaginario social: creación de sentido, coordinado por Raúl Anzaldúa. México: Universidad Pedagógica Nacional, 2010.

Berger, Peter y Thomas Luckmann. La construcción social de la realidad. Argentina: Amorrortu editores, 2003.

Borras, José María. “Presentación del dosier: ‘Historia de la Infancia’”. Cuadernos de Historia Contemporánea, vol. 24 (2002): 147-149.

Buckingham, David. Crecer en la era de los medios electrónicos: Tras la muerte de la infancia. España: Ediciones Morata, 2002.

Casas, Ferran. Infancia: perspectivas psicosociales. Barcelona: Paidós, 1998.

Diker, Gabriela. ¿Qué hay de nuevo en las nuevas infancias? Buenos Aires: Biblioteca Nacional/Universidad Nacional de General Sarmiento, 2008.

Herrera, Martha Cecilia y Yeimy Cárdenas P. “Tendencias analíticas en la historiografía de la infancia en América Latina”. Anuario Colombiano de Historia Social y de Cultura, 40, n.° 2 (2013): 279-311.

Jiménez, Absalón. “Pensamiento pedagógico colombiano: Martín Restrepo Mejía. Una mirada a sus conceptos de pedagogía, infancia, maestro y escuela”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19, n.° 29 (2017): 254-269.
https://doi.org/10.19053/01227238.7578

Korsunsky, Betty. En Los niños del psicoanálisis, compilado por Ada Rosmaryn. Buenos Aires: Asociación Escuela Argentina de Psicoterapia para Graduados, 2005.

Larrosa, Jorge. “El enigma de la infancia”. En Imágenes del otro, compilado por Jorge Larrosa y Nuria Pérez de Lara. Barcelona: Virus, 1997.

Lyotard, Jean-François. Lo inhumano. Charlas sobre el tiempo. Argentina: Manantial, 1998.

Navarrete Cazales, Zaira “Formación de Profesores en las Escuelas Normales de México. Siglo XX”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 17 n.° 25, (2015):17-34.
https://doi.org/10.19053/01227238.3805.

Quiceno, Humberto. “Sujeto del saber en el grupo de historia de las prácticas”. Documento inédito, 2010.

Sáenz Obregón, Javier, Óscar Saldarriaga y Armando Ospina. Mirar la Infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 1997.

Sosenski, Susana y Elena Jackson (coords.). “Nuevas interpretaciones de la historia de la infancia en América Latina: entre prácticas y representaciones”. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea de México, n.° 46 (2012).

Tonucci, Francesco. La ciudad de los niños. Barcelona: Graó, 1996.

Downloads

Download data is not yet available.