Indigenous movements and education in the 20th century in the southern Andean region of Puno, Peru
Abstract
This research examines the events that occurred in in the Andean state of Puno in southern Peru with the many indigenous movements of the twentieth century, whose intention was to recover their lands and confront gamonalism. To this purpose, they met in assemblies and organized protests and marches. Because gamonales and political and religious authorities did not allow schools in the Andean areas, the indigenous population was clandestinely educated in hidden schools run by Quechua and Aymara-speaking indigenous teachers who, among others, intensified the teaching of Spanish despite the prohibition of books in this language. Indigenous education became the only instrument of liberation available against the abusive and exploitative system of semi-feudal servitude of gamonalism. The central aim of this study was to identify these indigenous movements and their struggle for education. The method was qualitative with historical design and was based on the identification of primary and secondary sources for subsequent interpretation. It was possible to conclude that, as a result of the worldwide demand of wool during the 20th century, the gamonales decided to establish themselves in extensive ranches that they obtained after despoiling the indigenous people of the southern Peruvian Andean region of their lands and cattle. This system allowed them to consolidate their political, economic and ecclesiastical control. Several rebellions broke out against them in different sectors, some of the most outstanding uprisings were those of Juan Bustamante, Teodomiro Gutiérrez Cueva, and Wancho Lima. The decision to create clandestine rural schools by the indigenous peoples was not only a way of emancipation but also the road to the recognition of their fundamental rights and their introduction to the international market.
Keywords
school; teaching; indigenous peoples; rebellion; gamonalism
Author Biography
David Ruelas Vargas
Doctor en Educación, magíster en Didáctica de las Ciencias Sociales, docente de la Facultad de Educación, Comunicación y Humanidades de la Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann, Tacna (Perú)
References
FUENTES
“Indígenas puneños apresados”, Diario El Comercio, Lima, 13 de abril de 1914, 1.
REFERENCIAS
Aliaga Rodríguez, Gustavo. “El Rijcharismo en el Altiplano peruano como una experiencia pionera de salud intercultural en América”. Revista Cubana de Salud Pública 41, no. 3 (2015): 497-509.
Arroyo Reyes, Carlos. Nuestros años diez. La Asociación Pro-Indígena, el levantamiento de Rumi Maqui y el incaísmo modernista. Buenos Aires: LibrosEnRed, www.librosenred.com, 2005. Acceso el 28 de marzo de 2019. https://books.google.com.pe/books?id=UC_yhTR3WksC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Arroyo Hernández, C. Hugo. “Runa soncco: Manuel Núñez Butrón y su proyecto de educación sanitaria”. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública 30, no. 2 (2013): 326-339.
https://doi.org/10.17843/rpmesp.2013.302.215
Bertram, Geoff. “La industria lanera en el sur peruano 1919 - 1930”. Apuntes 3, nº. 6, (1977): 4-35.
https://doi.org/10.21678/apuntes.6.116
Burga, Manuel y Wilson Reátegui. Lanas y capital mercantil en el sur. La casa Ricketts, 1895-1935. Lima: Instituto de Estudios Peruanos IEP, 1981.
Bustamante Otero, Luis Humberto. “Mito y realidad: Teodomiro Gutiérrez Cuevas o Rumi Maqui en el marco de la sublevación campesina de Azángaro (1915-1916)”. Tesis para optar por el grado de Bachiller en Historia. Pontificia Universidad Católica del Perú, 1987.
Calsín Anco, René. Escuela de Perfección. Puno, Perú: Talleres René Impresores, 2003.
Ccahuana Córdova, Jorge Alberto. “Según la capacidad intelectual de cada uno’: élites, Estado y educación indígena a inicios del siglo XX”. Tesis para optar por la licenciatura en Historia. Pontificia Universidad Católica del Perú, 2013.
Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe. Contra viento y marea: iniciativas gubernamentales que forjaron lectores en América Latina. Bogotá: CERLALC, 1998.
Citarella, Luca. La educación indígena en América Latina. Tomo II. Quito: Ediciones ABYA - YALA, 1990.
Contreras Gutiérrez, Alejandra. “La enseñanza jesuita en Chile colonial: sus colegios, universidades y una aproximación a sus métodos y contenidos”. Revista historia de la educación latinoamericana 16, no. 22 (2014): 35-50.
https://doi.org/10.9757/Rhela.22/02
Cuño Bonito, Justo. “Reforma y contrarreforma de la enseñanza primaria durante la II República Española y el ascenso del fascismo (1932-1943)”. Revista historia de la educación latinoamericana 16, no. 22 (2014): 89-106.
https://doi.org/10.9757/Rhela.21.03
Daros, William Roberto. “Incidencias del proceso histórico en el proceso educativo argentino”. Revista historia de la educación latinoamericana 16, no. 22 (2014): 51-84.
https://doi.org/10.9757/Rhela.22/03
Davies Jr., Thomas M. Indian Integration in Peru: A Half Century of Experience, 1900-1948. Lincoln: University of Nebraska Press, 1974.
Encinas, José Antonio. Un ensayo de Escuela Nueva en el Perú. Puno, Perú: FCEDUC, Universidad Nacional del Altiplano, 2009.
Espezúa Salmón, Renán. Pesquisas de 51 puneños ilustres que todo puneño y puñenista debería conocer. Puno, Perú: Impresores Ñaupa’s, 2006.
Flores Galindo, Alberto. Arequipa y el sur andino. Siglos XVIII-XX. Lima: Editorial Horizonte, 1977.
Flores Galindo, Alberto. Obras completas II: Apogeo y crisis de la República Aristocrática. Lima: Fundación Andina, 1994.
Frisancho Macedo, José. Algunas visitas fiscales concernientes al problema indígena, del agente fiscal de Azángaro. Lima: Impresión y fotograbados. C. F. Southwell, 1916.
Hinostroza Ayala, Aquiles. “Enfoque filosófico de la pedagogía”. Tesis para optar el Grado Académico de Docente en Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga-Perú, 2007.
Ibarra, Hernán. “Gamonalismo y dominación en los Andes”. Íconos. Revista de Ciencias Sociales 14, no. 14 (2002): 137-147.
https://doi.org/10.17141/iconos.14.2002.602
Jancsó, Katalin. “Indigenismo político temprano en el Perú y la Asociación Pro-Indígena”. Tesis doctoral en Historia. Universidad de Szeged, 2009.
Jacobsen, Nils. Ilusiones de transición. El altiplano peruano, 1780-1930. Lima: Instituto de Estudios Peruanos-BCRP, 2013.
Kapsoli Escudero, Wilfredo. Los movimientos campesinos en el Perú, 1879-1965. Lima: Delva Editores, 1977.
Kuon Arce, Elizabeth, Rodrigo Gutiérrez Viñuales, Ramón Gutiérrez & Graciela María Viñuales. Cuzco-Buenos Aires: ruta de intelectualidad americana (1900-1950). Lima: Fondo Editorial Universidad de San Martín de Porres, 2008.
Klaren, Peter F. Los orígenes del Perú moderno 1880-1930. Barcelona: Leslie Bethell, 1992.
Lenin, Vladimir. “Proyecto de discurso sobre el problema agrario en la segunda Duma del Estado (1907)”. Obras completas. Buenos Aires: Editorial Cartago, 1969.
López, Luis Enrique, ed. “La escuela en Puno y el problema de la lengua: excurso histórico (1900-70)” en Pesquisas en lingüística andina. Sicuani, Cusco: Instituto de Pastoral Andina, 1988.
Málaga Sabogal, Ximena. “La educación racializada: políticas educativas para indígenas a inicios del siglo XX. El caso de Puno”. Tesis de maestría en Historia. Pontificia Universidad católica del Perú, 2014.
Martínez, Miguel. “La Investigación Cualitativa (Síntesis Conceptual)”. Revista IIPSI Facultad de Psicología UNMSM 13, no. 1 (2006), 123-146.
https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033
Mariátegui La Chira, José Carlos. 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Vol. 2. Caracas: Fundación Biblioteca Ayacucho, 1979.
Mayer, Dora. “La historia de la sublevaciones indígenas en Puno”. El deber Pro-Indígena 4, no. 48 (1917).
Neyra R., José. “‘Héroes de la Salud Pública en el Perú’ Manuel Núñez Butrón (1900-1952)”. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública 22, n°2 (2005): 148-149.
Núñez Núñez, Héctor Elías. “Presencia protestante en el altiplano peruano. Puno, 1898-1915. El caso de los Adventistas del Séptimo Día: actores y conflictos”. Tesis de licenciatura en Antropología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2008.
Rengifo Balarezo, Grimaldo Antonio. “Exportación de lanas y movimientos campesinos en Puno 1895-1925”. Tesis de licenciatura en Sociología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 1990.
Rénique, José Luis. La batalla por Puno: conflicto agrario y nación en los Andes peruanos. Lima: IEP, Sur y CEPES, 2004.
Riedmiller, Sybille. Soziolinguitische Grundlangen für die implemetierung der zweisprachigen Erziehung in Hochland von Peru. Alemania: (FRG) Sociedad Alemana de Cooperación Técnica. GTZ. Eschborn Eschborn, 1977.
Rodríguez Gómez, David. Metodología de la investigación. Catalunya: FUOC - PID, 2000.
Salinas Flores, David. “Manuel Núñez Butrón: Pionero de la atención primaria en el mundo”. Revista Médica de Chile 142, no. 12 (2014): 142-163.
https://doi.org/10.4067/S0034-98872014001200016
Silva Santisteban, Fernando. Historia del Perú. Vol. III. Lima: Ediciones Buho, 1998.
Tamayo Herrera, José. Historia social e indigenismo en el altiplano. Lima: Ediciones Treintaitrés, 1982.
Tamayo Tamayo, Mario. Aprender a investigar. Cali, Colombia: ICFES, 1998.
Velásquez Garambel, José Luis. Las luchas por la escuela in-imaginada del indio. Puno, Perú: Diseño y Publicidad Merü, 2010.
Vera Vera, Eland Dick. “Cultura y política en Puno: El dispositivo de la Identidad Etnocultural”. Tesis de doctorado en Ciencias sociales con especialidad en Sociología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2010.
Vilca Apaza, Henry Mark. “Maestros indigenistas y sus experiencias socio-educativas en el altiplano peruano en el siglo XX”. Revista Comuni@cción 9, no. 2 (2018): 1-11.