The zoology and The newspaper of the children (Mexico city, 1839-1840)

Authors

  • Rodrigo Vega y Ortega Colegio de Historia –UNAM – (México)

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.2297

Keywords:

History of Latin American Education Journal, zoology, press, infancy, scientific publication.

Abstract

In the middle of the 19th century in the city of Mexico developed several projects of scientific magazines addressed to classes in middle and high. One of them was the children´s diary, first Mexican child publishing, which circulated between 1839 and 1840. In this magazine there were several articles of zoology from the instructive, exotic and curious perspectives in order to instruct children in a pleasant way. The objective of the research is to analyze the writings on the wildlife that were aimed at children from a narrative enjoyable and simple language. The study about the zoological spread has a great importance for understanding the ways in which infants of Mexico learnt scientific knowledge outside the classroom in a time when the primary schools had no science subjects. The above mentioned magazine established the bases to extend the capital scientific culture that was developed with strength in the second half of the century in different levels of instruction and in the informal education. It is probable that some of the Mexican scientists were discovering his scientific vocation in the writings of this magazine.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Vega y Ortega, Colegio de Historia –UNAM – (México)

Maestro en Historia, profesor del Colegio de Historia de la Facultad de Filosofía y Letras-UNAM. Su línea de investigación es la
Historia de la ciencia mexicana en el siglo XIX. Entre sus publicaciones se encuentran: “Difundir la instrucción de una manera
agradable: Historia Natural y Geografía en revistas femeninas de México, 1840-1855”, Revista Mexicana de Investigación
Educativa Vol.: 16 No. 48 (2011): 107-129; “La Historia Natural en las revistas de artesanos de México, 1840-1855”, Revista
Complutense de Historia de América Vol.: 38 (2012): 153-175 y “Recreación e instrucción botánicas en las revistas de la ciudad
de México, 1835-1855”, Historia Crítica No. 49 (2013): 109-133.

References

Arredondo, Adelina. “La formación de los ciudadanos de la primera República Federal mexicana a través de un texto escolar (1824-1834)”. En Lecturas y lectores en la historia de México, coordinado por Carmen Castañeda, Luz Elena Galván y Lucía Martínez. México: CIESAS, El Colegio de Michoacán, Universidad Autónoma del Estado de Morelos, 2004, 67-87.

Burke, Peter. Historia social del conocimiento. De Gutemberg a Diderot. Barcelona: Paidós, 2002.

Caspard, Pierre. “La infancia, la adolescencia, la juventud: para una economía política de las edades desde la época moderna”. En La infancia y la cultura escrita, coordinado por Lucía Martínez. México: Siglo XXI/Universidad Autónoma del Estado de Morelos, 2001, 77-101.

Castro, Miguel Ángel y Guadalupe Curiel. Publicaciones periódicas mexicanas del siglo XIX: 1822-1855. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2000.

Sánchez Cerezo, Sergio, Diccionario de las ciencias de la educación. México: Santillana, 1997.

Drouin, Jean-Marc y Bernadette Bensaude-Vincent. “Nature for the people”. En Cultures of natural history, editado por Nick Jardine y James Secord. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, 408-425.

Gómez-Centurión, Carlos. “Exóticos pero útiles: los camellos reales de Aranjuez durante el siglo XVIII”. Cuadernos dieciochistas No. 9 (2008): 155-180.

Imparato-Prieur, Sylvie. “Las Fábulas literarias de Iriarte: ¿un clásico reactualizado de la literatura infantil?”. En Ilustración, ilustraciones, tomo II, editado por Jesús Astirraga, María Victoria López-Cordón y José María Urkia. San Sebastián: Real Sociedad Bascogada de los Amigos del País, Ministerio de Cultura, 2009, 811-830.

Lafuente, Antonio y Javier Moscoso. “Ciencia mundana y ciencia popular: estilo y sensibi-lidad en la historia natural de Buffon”. En Las dos orillas de la ciencia. La traza pública e imperial de a Ilustración española, editado por Antonio Lafuente. Madrid: Fundación Jorge Juan/Marcial Pons Historia, 2012, 215-232.

Lancaster, Joseph. Improvements in Education, as it respects the Industrious Classes of the Community, containing, a short account of its present state, hints towards its improvement, and a retail of some practical experiments conduvive to that end. Londres: Darton and Harvey, 1803.

Morgado, Arturo. “La visión del mundo animal en la España del siglo XVII: el Bestiario de Covarrubias”. Cuadernos de Historia Moderna No. 36 (2011): 67-88.

Padilla, Antonio. “Rostros en el cristal: infancias y modalidades educativas (a modo de introducción)”. En Arquetipos, memorias y narrativas en el espejo: infancia anormal y educación especial en los siglos XIX y XX, coordinado por Antonio Padilla. México: Juan Pablos editor, Universidad Autónoma del Estado de Morelos, 2012, 23-59.

Palacios, Emilio. “Las fábulas de Félix María de Samaniego: fabulario, bestiario, fisiognomía y lección moral”. Revista de Literatura Vol: 60 No. 119 (1998): 79-100.

Rezende, Moema de. “Ensaio sobre o termo `vulgarização científica´ no Brasil do século

XIX”. Revista Brasileira de História da Ciência Vol.: 1 No 2 (2008): 137-145.

Santiago, Zoila. “Los niños en la historia. Los enfoques historiográficos de la infancia”.

Takwá No. 11-12 (2007): 31-50.

Saavedra, Manuel. Diccionario de Pedagogía. 500 términos especializados. México: Pax, 2001.

Tanck, Dorothy. La educación ilustrada 1786-1836. Educación primaria en la ciudad de México. México: El Colegio de México, 2005.

Topham, Jonathan. “Scientific Publishing and the Reading of Science in Nineteenth-century Britain: A Historiographical Survey and Guide to Sources”. Studies in History and Philosophy of Science No. 31 (2000): 559-612.

FUENTES

Anónimo, “Geografía zoológica”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción

Vol.: 3 (1840): 174-177.

Anónimo, “El halcón”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 3 (1840): 287-291.

Anónimo, “Historia de un orang-utang”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 1 (1839): 297-303.

Anónimo, “La lira”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 1 (1839): 73-76.

Anónimo, “Lluvia animal”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 1 (1839): 207-209.

Anónimo, “Prodigiosa fecundidad de los peces”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 1 (1839): 453-454.

Anónimo, “Ratones operarios”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 1 (1839): 447-448.

Buffon, “El león”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 3 (1840): 265-272.

Buffon, “El rinoceronte”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 2 (1840): 457-471.

Buffon, “El tigre”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 1 (1839): 58-62.

Redactor, “A los niños”, Diario de los Niños. Literatura, Entretenimiento e Instrucción Vol.: 2 (1840): 1.

Additional Files

Published

2013-06-28

How to Cite

y Ortega, R. V. (2013). The zoology and The newspaper of the children (Mexico city, 1839-1840). Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 15(20), 275–293. https://doi.org/10.19053/01227238.2297

Metrics