Rural teachers training and agricultural development in the stroessner’s dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.4372

Keywords:

Journal History of Latin American Education; rural teachers college; educational policy; agricultural structure; international cooperation; Paraguay

Abstract

Between the fifties and seventies the dictatorship of Alfredo Stroessner executed an unprecedented expansion of all educational levels, by implementing reforms and innovations in content and infrastructure of the Paraguayan educational system, with emphasis on teacher training in rural areas. These transformations were performed under the watchful guidance of US cooperation agencies, which implemened similar policies in the region as part of its geopolitical project of the moment. These educational policies went hand in hand with the modernization of the agrarian structure of the country. In Paraguay, there is no research into the implications of this relationship. However, through analysis of unpublished documents from the library of the Higher Institute of Education, we can develop, in a preliminary manner, the ideological justifications that legitimize the modernization of the agrarian structure through the educational system. Understanding the link between the agrarian structure and educational policies is fundamental to a critical interpretation of the current period of democratic transition, whose limitations come from the authoritarian political system established in the country for so many decades.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Gabriela Portillo, Universidad Católica “Nuestra Señora de la Asunción”

Tesinante de Sociología de la Universidad Católica de Asunción; Investigadora Junior del Area de Educación del Instituto de Desarrollo (Asunción). 

Rodolfo Elias, FLACSO – Paraguay - Universidad Nacional de Asunción

Master en Psicología social de la Universidad de Guelph, Canadá; Coordinador del área de educación del Instituto Desarrollo (Asunción). Docente de FLACSO – Paraguay y del Instituto de Trabajo Social de la Universidad Nacional de Asunción.

References

Acosta González, Carolina. “Reforma Educacional de 1957”. En Las raíces de la educación Paraguaya, editado por Melquiades Alonso. Areguá: Gobernación del Departamento Central, 1996, 65-74.

Bareiro de Soto, María Elsa. “La Educación Superior no universitaria – Formación Docente”. Sistema Educativo Nacional de Paraguay. Asunción: Ministerio de Educación y Culto del Paraguay, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), 1994. Disponible en: http://www.oei. es/quipu/paraguay/par11.pdf

Cardozo, Efraín. Apuntes de historia cultural del Paraguay. Asunción: Servilibro, 2007. Ortiz de Salcedo, Margarita. “Expansión educacional en el Paraguay”. Educación

Paraguaya. Año 2, No. 7 (1979): 21-22. DOI: https://doi.org/10.1016/0140-3664(79)90271-8

Chamorro, Ubaldo. “Caracterización de la educación en el contexto de desarrollo del Paraguay”. Suplemento Antropológico. Vol. XXXIX No. 1 (2004): 11-161.

Florentín, Flavio. Historia de la educación en el Paraguay de Postguerra 1870 a 1920.

Asunción: El Lector, 2009.

Fogel, Ramón. Los Campesinos Sin Tierra en la Frontera. Asunción: Ediciones Comité de Iglesias para Ayudas de Emergencia, 1990.

Hastie Falkine, Nathanael Jame. “El modelo educativo socio-comunitario productivo,

¿será la educación por la que luchamos?”. Temas Sociales No. 35 (2014): 115-144. Disponible en: http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?pid=S1234- 43212014000200005&script=sci_arttext&tlng=es

Ministerio de Educación y Culto. Desarrollo educativo en cifras. Período 1955 – 1974.

Asunción: Dirección de Planeamiento Educacional MEC, 1975.

Miranda, Carlos. Paraguay y la era de Stroessner. Asunción: RP Ediciones, 1992.

Morínigo, José Nicolás. “La matriz histórica del problema de la tierra en la sociedad paraguaya”. Revista NovaPolis, No. 10 (2005): 4-12.

Palau, Tomás. “Políticas agrarias en el Paraguay, Instrumentos de la discriminación”. hs lógico que una sociedad agredida se deßenda. flecopilación de artículos 200S-2005. Asunción: Base IS, 2013, 17-43.

Palau, Tomás. “La tierra, de bien natural a objeto de acumulación”. hs lógico que una sociedad agredida se deßenda. flecopilación de artículos 200S-2005. (Asunción: Base IS, 2013) 199-203.

Quintana de Hórak, Carmen. La educación escolar en el Paraguay: Apuntes para una historia.

Asunción: CEPAG, Sumando, Fundación en Alianza, 1996.

Soler, Lorena; Elías, Rodolfo y Portillo, Ana, “El régimen stronista y su incidencia en la configuración y las prácticas escolares 1954-1970”. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación Dossier: Educación y dictaduras en el Cono Sur, Año 3, No. 4, (2015):

-33. Disponible en: http://www.historiadelaeducacion.cl/images/PDFs/

CCHE%20N%204.1.pdf

Speratti, Juan. Historia de la educación en el Paraguay 1812-1932. Asunción: Biblioteca de Estudios Paraguayos, 1996.

Speratti, Juan. San Lorenzo: antecedentes, origen y evolución histórica. Asunción: GG, 1992. Talavera Simoni, María Luisa. “Maestros urbanos y rurales en la expansión de la educación pública boliviana”. Revista Ciencia y Cultura Vol. 17 No. 30 (2013): 175-

Velázquez, David. Relaciones entre autoritarismo y educación en el Paraguay: 1869-2012. Un análisis histórico. Primer Volumen 1869-1936. Asunción: SERPAJ, 2015.

Usaid. AID. History in Paraguay: A report on the Development Assistance Program to Paraguay by the United States Agency for International Development (USAID) and its Predecessor Agencies 1942 - 1988. Asunción: Usaid, 1988.

Znacovski, Teresa. Kistoria de la hducación Paraguaya. Investigación Bibliográßca. Encarnación: Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción - Sede Regional Itapúa, 1996.

Published

2016-01-14

How to Cite

Portillo, A. G., & Elias, R. (2016). Rural teachers training and agricultural development in the stroessner’s dictatorship. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(26), 203–217. https://doi.org/10.19053/01227238.4372

Metrics