Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Rebranding: the road to competitiveness of small and medium businesses

Abstract

The opening of new markets based on knowledge takes importance in the development of brands that are related to the lifestyle of the consumer. It is a challenge for the Pymes that have always underestimated their capacity to construct their own corporate identity. The aim of this paper is to analyze how through the repositioning of the brand, the enterprise competitiveness can be achieved no matter the size of the business, considering the constant investigation of the market. A descriptive study was developed in which three categories of analysis were defined: repositioning as a strategy, the construction of the brand and the competitiveness of Pymes. These categories were identified in 54 documents that correspond to scientific articles, books and thesis from academic databases. It is concluded that repositioning a brand demands the design and implementation of planning, communication and monitoring systems, in which all the areas of the organization participate in order to focus their economic and social activities in function of one or more markets.

Keywords

repositioning; brand; competitiveness; Pymes; market.

pdf (Español) XML (Español)

Author Biography

Cristian Hernández-Gil

Administrador de Empresas, Especialista en Mercadeo Gerencial, Estudiante de Maestría en Ciencias de la Educación.

Edward Fabián Figueroa-Ramírez

Estudiante de Administración de Empresas

Luis Eduardo Correa-Corrales

Estudiante de Administración de Empresas


References

Aaker, D., & Álvarez-del Blanco, R. (2015). Las marcas según Aaker. Empresa Activa.

Agencia Digital Creativa Drinlike (sf). ¿Por qué las empresas necesitan una imagen de marca fuerte? Recuperado de: http://www.drimlike.com/es/blog/por-que-las-empresas-necesitanuna.html

Alcaide, J. C., Bernués, S., Diaz-Aroca, E., Espinosa, R., Muñiz, R., & Smith, C. (2013). Marketing y pymes: Las principales claves de marketing en la pequeña y mediana empresa. Marketing y pymes Ebook. Recuperado de: https://goo.gl/wVmkJQ

Andrade-Perdomo, J. G., Mendoza-Peralta, J. A., & Pulido-Medina, C. A. (2017). Diagnóstico y rebranding de la marca Edime (Proyecto de grado). Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. Recuperado de: https://goo.gl/kNrK4c

Andrade, J. P. (2015). El aporte del marketing en la creación del capital de marca en las pymes de Manabí. ECA Sinergia, 6 (1), 77-91. Recuperado de: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/ECASinergia/article/view/244/203

Ávila, G. V., Moreno, T. E. N., & Ocegueda, J. L. F. (2018). Efectos del neuromarketing en las ventas directas en las pymes joyeras de Jalisco. Una perspectiva no paramétrica. Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 10 (1). Recuperado de: https://riico.net/index.php/riico/article/view/1301/971

Barón-Pulido, M., Villalba, J., & Toro, M. (2017). ¿Qué transmite su marca? Estrategias para innovar desde la comunicación. Recuperado: http://190.131.241.186/handle/10823/806

Brakus, J.J., Schmitt, B.H. & Zhang, S. (2008). Experiential Attributes and Consumer Judgments, in Schmitt, B.H. y Rogers, D.L. Handbook on Brand and Experience Management, 174 – 187. Masachuset, USA: Edwar Elgar Publishing.

Brooksbank, R., & Taylor, D. (2002). The adoption of strategic marketing and its contribution to the competitive success of New Zealand companies. Marketing Intelligence & Planning

Cruz, J. G. S., Chávez, N. I. S., & Pérez, L. F. L. (2017). La notoriedad de marca y el posicionamiento en pymes de Tungurahua: un estudio de construcción categorial teórica. Revista Publicando, 4 (11 (2)), 668-681. Recuperado de: https://www.rmlconsultores.com/revista/index.php/crv/article/view/618/pdf_428

Cruz, J. G. S., Saltos, A. C. L., & Garces, L. E. G. (2017). La identidad de marca desde el criterio del consumidor ecuatoriano. Revista Publicando, 4 (11 (2)), 463-479. Recuperado de: https://www.rmlconsultores.com/revista/index.php/crv/article/view/585/pdf_406

Del Río-Cortina, J., Cardona -Arbeláez, D., & Guacarí-Villalba, A. (2017). Responsabilidad social empresarial y construcción de la marca: una nueva mirada a las estrategias de gestión. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 8 (1), 49-60. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7370

Diez, J. (2008). Organizaciones, redes, innovación y competitividad territorial: el caso Bahía Blanca. REDES-Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales, 14 (3). Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/Redes/article/viewFile/115236/144110

Enríquez, L. A., Adame, M. G., & Heredia, J. L. H. (2010). Gestión del conocimiento a través de los componentes del capital intelectual y su incidencia en la competitividad de las pymes en Aguascalientes. Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 4 (1). Recuperado de: https://www.riico.net/index.php/riico/article/view/808/735

Fernández, S. A. (2006). Las relaciones públicas como elemento tangencial entre la publicidad, propaganda, información y otras áreas de la comunicación. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales XL-VII (196): 159-170. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/421/42119610/

Fernandini-Figari, M. (2017). Estrategia de reposicionamiento para lograr el crecimiento de una marca de bebidas de chocolate. Recuperado de: http://repositorioacademico.upc.edu.pe/upc/handle/10757/622820

Fromm, J., & Garton, C. (2013). Marketing to Millenials. Reach the largest and most Influential Generation of Consumers Ever. 1st Edition. AMACOM.

Gálvez, A., Stalin, W., Bermeo-Pacheco, J. A., & Guerrero-Jirón, J. R. (2015). Conceptos introductorios sobre Branding. Recuperado de: http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/6708

Gálvez, E. J., & García, D. (2012). Impacto de la innovación sobre el rendimiento de la mipyme: Un estudio empírico en Colombia. Estudios Gerenciales, 28 (122), 11-27. doi: https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70191-2

Gonzáles, M., & Rodríguez, T. (2012). Imagen de marca y product placement. Madrid, España: ESIC Editorial.

Goñi-Avila, N., Torres-Moraga, E., & Aguilera-Valenzuela, S. (2013). Dimensiones de la personalidad de la marca en México. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XIX (2), 213-225. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/280/28026992002/

Gutiérrez, L. M. R. (2015). Estudio de cambio en la percepción del consumidor de marcas top of mind en el mercado colombiano. Poliantea, 10 (18), 113-142. doi: http://dx.doi.org/10.15765/plnt.v10i18.535

Hernández, A. D., López, J. D. J. U., & Mora, J. A. F. (2016). El impacto que tiene el marketing sobre las pymes manufactureras de la industria metalmecánica para mejorar su competitividad. Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 9 (1), 149-169. Recuperado de: https://www.riico.net/index.php/riico/article/view/10/10

Hernández, A. D., Uribe, E. G. G., & Barrera, M. A. O. (2016). Estrategias de Marketing y ventajas competitivas en las pymes mueblera. Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 10 (1), 238-253. Recuperado de: https://riico.net/index.php/riico/article/view/1315/984

Hoyos, R. B. (2016). Branding el arte de marcar corazones. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones. Recuperado de: https://goo.gl/ZngeWG

Kapferer, J. (1992). La marca, capital de la empresa. Principios y control de su gestión. Bilbao: Deusto.

Klyver, C. J. (2015). Las Redes Sociales y las pymes. Una relación productiva. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 16 (57), 169-180. Recuperado de: http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/555_libro.pdf#page=169

Kotler., & Keller. (2015). Dirección de Markeitng. México: Pearson Educación

Lara-Flores, E. A., Saltos-Cruz, J. G., Mayorga-Díaz, M. P., Carvajal-Larenas, R. P., & Moreno-Gavilánez, K. A. (2017). La gestión de marca, un factor estratégico de competitividad en pymes. Revista CienciAmérica, 6 (1), 64-84. Recuperado de: http://cienciamerica.us/openjournal/index.php/uti/article/view/74/60

Lloret, A. D. (2017). Análisis de posicionamiento de marca en el sector automovilístico (Tesis doctoral). Recuperado de: https://riunet.upv.es/handle/10251/89482

López-Rodríguez, C., & Perea-Sandoval, J. (2017). El gerente de marca como protagonista de las organizaciones en Colombia. Equidad Y Desarrollo, (28), 259-278. doi: https://doi.org/10.19052/ed.4179

Man, T. W. Y., Lau, T., & Chan, K. F. (2002). "The competitiveness of small and medium enterprises: A conceptualization with focus on entrepreneurial competencies". Journal of Business Venturing, 17 (2), 123-142. doi: https://doi.org/10.1016/S0883-9026(00)00058-6

Martínez, A., & Javier, O. (2017). Futuro de las pymes colombianas en el postconflicto (Proyecto de grado). Universidad Militar Nueva Granada.

Muñoz, C. F., Herrero, E. M., & Guardia, M. L. G. (2017). Principios básicos de posicionamiento comunicativo. Análisis del caso de Tuenti (2012-2015). Revista ICONO14, 15 (2), 49-69. doi: https://doi.org/10.7195/ri14.v15i2.1000

Olmedo-Carranza, B. (2011). Políticas de apoyo a las PYMES en América Latina: Entre avances innovadores y desafíos institucionales. Problemas del desarrollo, 42 (167), 193-195. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0301-70362011000400011&lng=es&tlng=es

Paris, J. A. (2014). ¿Cuántos significados tiene un producto?. Revista Caderno Profissional de Marketing-UNIMEP, 2 (1), 1-14. Recuperado de: https://www.cadernomarketingunimep.com.br/ojs/index.php/cadprofmkt/article/view/16/22

Pérez-Amezcua, M. (2012). Redes sociales, mecanismos generadores de reputación organizacional para las PyMEs. Universidad & Empresa, 14 (22), 131-150. Recuperado de: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/2004/2050

Porter, M. E. (2012). Estrategia competitiva: Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. Madrid, España: Pirámide.

Ramaswamy, V. (2008) "Co‐creating value through customers' experiences: the Nike case". Strategy & Leadership, 36 (5), 9-14, doi: https://doi.org/10.1108/10878570810902068

Revista Dinero (2012). Top of mind. Recuperado de: http://www.dinero.com/edicion-impresa/caratula/ articulo/top-of-mind/148440

Revista Dinero (2016). Mipymes generan alrededor del 67% del empleo en Colombia. Recuperado de: https://www.dinero.com/edicion-impresa/pymes/articulo/evolucion-y-situacion-actual-de-las-mipymes-en-colombia/222395

Rivas Pincay, D. A. (2017). Plan de marketing para reposicionar la marca besitos fiesta, ciudad de Guayaquil, año 2017 (Proyecto de grado). Guayaquil, Ecuador.

Rocha, M., & Alberto, J. (2015). Estrategias sólidas para estructurar pymes y organizaciones nacionales desde la alta gerencia (Proyecto de grado). Universidad Militar Nueva Granada.

Rolando-Arellano, C. (2010). Marketing: Enfoque América Latina El marketing científico aplicado a Latinoamérica. Primera edición. Editorial Pearson – Prentice Hall.

Romero, I., & Rodríguez-Gutiérrez, M. (2014). Sobre la internacionalización de la PYME y su contribución a la imagen exterior de España. Comillas Journal of International Relations, 0 (1), 91-104. doi: https://doi.org/10.14422/cir.i01.y2014.007

Ruíz, S., & Grande, I. (2016). Comportamientos de compra en el consumidor. Madrid, España: Bussines & Maketing ESIC.

Santos, D. d. (2016). Tácticas aplicadas del marketing. Madrid, España: Mapcal.

Soto, M., & Barrios, N. (2006). Gestión del conocimiento: Parte I. Revisión crítica del estado del arte. ACIMED, 14 (2). Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352006000200004&lng=es&tlng=es.

Soto-del Blanco, A. (2015). Estrategias de reposicionamiento de marca y su capacidad para incidir en las percepciones de los consumidores: análisis de Mercedes Benz. Recuperado de: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/14160

Stefany, H. G., & Borghini, N. (2015). Recorte y delimitación del tema del PG. Recuperado de: http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/blog/alumnos/trabajos/946_731.pdf

Trout, J., & Ries, A. (2000). Posicionamiento. Madrid, España: McGraw Hill.

Vanegas, G., Botero, C., & Restrepo, A. (2014). Una aproximación mediante lógica difusa al análisis de la competitividad empresarial. Administration Y Organizations, 17 (33), 14. Recuperado de: https://goo.gl/V4LhPa

Villarroel-Puma, M., Carranza-Quimi, W., & Cárdenas-Zea, M. (2017). La creación de la marca y su incidencia en el posicionamiento de un producto. Revista Publicando, 4 (12 (2)), 684-697. Recuperado de: https://www.rmlconsultores.com/revista/index.php/crv/article/view/734

Vinces-Alvarado, A. Y., & Rivera-Baldeón, M. M. (2017). Reposicionamiento de yogurt kiosko para aumentar la participación de mercado en las cadenas de autoservicios (Proyecto de grado). Guayaquil, Ecuador.

Wohfeil, M., & Whealn, S. (2005). Consumer motivations to participate in marketing – events: the role of predispositional involvement. European Advances in Consumer Research, 7, 125 – 130.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.