Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Orality and its Metaphors in the Classroom

Abstract

This article seeks to contribute theoretically and methodologically to the oral language teaching in the classrooms, specifically in the Colombian high school in what has been called everyday life metaphors. For this purpose, we start with some theoretical considerations about orality as performance and as an oral text; besides, metaphor is defined from the cognitive linguistic. Later, some procedures on everyday life metaphors are exposed, which, for this case, have a strong identity in orality. The paper finishes with the conclusions on the teaching of orality and its metaphors. We highlight that orality -understood as performance or oral text- is another dimension of the knowledge that should not be evaluated from the literate culture

Keywords

orality, performance, oral text, everyday life metaphors, collective memory, oral language teaching

PDF (Español) XML (Español)

References

Barton, D., & Hamilton, M. (1998). Local Literacies. Reading and Writing in one Community. London/New York: Routledge.

Cassany, D. (1999). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. España: Paidos.

Corredor, J. y Romero, C. (2010). Apuntes lingüísticos, discursivos y pedagógicos sobre la conversación constructiva. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (15), 93-108.

Cuenca, M. y Hilferty, J. (2007). Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona: Ariel.

Gómez, M. (2005). La transposición didáctica: historia de un concepto. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Vol. 1, (1), 83-115.

Lakoff, G. y Johnson, M. (1986). Metáforas de la vida cotidiana. Barcelona: Cátedra.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. Recuperado de: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/DBA_Lenguaje.pdf

Moreno, J. (2011). Narrativas de la oralidad cultural en el contexto colombiano. Cali: Universidad del Valle.

Motta, J. H. (2017). La actitud de escucha, fundamento de la comunicación y la democracia en aula. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 149-169.
Pacheco, C. (2016). La comarca oral revistada. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Pardo, N. y Forero, N. (2016). Introducción a los estudios del discurso multimodal. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Ramírez, H. (2007). ¿Sedentarismo o nomadismo? La metáfora en el ámbito de la concepción de la vida en el habla cotidiana. Forma y Función, (20), 147-152.

Smith, E. y Kosslyn, S. (2008). Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson Educación.

Segura, G. (2012). Del fútbol a la metáfora de la cotidianidad. Revista Káñina, Vol. XXXVI, 223-230.

Vich, V. y Zavala, V. (2004). Oralidad y poder. Herramientas metodológicas. Lima: Norma.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.