Orality and its Metaphors in the Classroom
La oralidad y sus metáforas en las aulas de clase
Main Article Content
Abstract
This article seeks to contribute theoretically and methodologically to the oral
language teaching in the classrooms, specifically in the Colombian high school in what
has been called everyday life metaphors. For this purpose, we start with some theoretical
considerations about orality as performance and as an oral text; besides, metaphor is
defined from the cognitive linguistic. Later, some procedures on everyday life metaphors
are exposed, which, for this case, have a strong identity in orality. The paper finishes with
the conclusions on the teaching of orality and its metaphors. We highlight that orality
-understood as performance or oral text- is another dimension of the knowledge that
should not be evaluated from the literate culture
language teaching in the classrooms, specifically in the Colombian high school in what
has been called everyday life metaphors. For this purpose, we start with some theoretical
considerations about orality as performance and as an oral text; besides, metaphor is
defined from the cognitive linguistic. Later, some procedures on everyday life metaphors
are exposed, which, for this case, have a strong identity in orality. The paper finishes with
the conclusions on the teaching of orality and its metaphors. We highlight that orality
-understood as performance or oral text- is another dimension of the knowledge that
should not be evaluated from the literate culture
Keywords:
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
References (SEE)
Barton, D., & Hamilton, M. (1998). Local Literacies. Reading and Writing in one Community. London/New York: Routledge.
Cassany, D. (1999). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. España: Paidos.
Corredor, J. y Romero, C. (2010). Apuntes lingüísticos, discursivos y pedagógicos sobre la conversación constructiva. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (15), 93-108.
Cuenca, M. y Hilferty, J. (2007). Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona: Ariel.
Gómez, M. (2005). La transposición didáctica: historia de un concepto. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Vol. 1, (1), 83-115.
Lakoff, G. y Johnson, M. (1986). Metáforas de la vida cotidiana. Barcelona: Cátedra.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. Recuperado de: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/DBA_Lenguaje.pdf
Moreno, J. (2011). Narrativas de la oralidad cultural en el contexto colombiano. Cali: Universidad del Valle.
Motta, J. H. (2017). La actitud de escucha, fundamento de la comunicación y la democracia en aula. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 149-169.
Pacheco, C. (2016). La comarca oral revistada. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Pardo, N. y Forero, N. (2016). Introducción a los estudios del discurso multimodal. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Ramírez, H. (2007). ¿Sedentarismo o nomadismo? La metáfora en el ámbito de la concepción de la vida en el habla cotidiana. Forma y Función, (20), 147-152.
Smith, E. y Kosslyn, S. (2008). Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson Educación.
Segura, G. (2012). Del fútbol a la metáfora de la cotidianidad. Revista Káñina, Vol. XXXVI, 223-230.
Vich, V. y Zavala, V. (2004). Oralidad y poder. Herramientas metodológicas. Lima: Norma.
Cassany, D. (1999). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. España: Paidos.
Corredor, J. y Romero, C. (2010). Apuntes lingüísticos, discursivos y pedagógicos sobre la conversación constructiva. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (15), 93-108.
Cuenca, M. y Hilferty, J. (2007). Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona: Ariel.
Gómez, M. (2005). La transposición didáctica: historia de un concepto. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Vol. 1, (1), 83-115.
Lakoff, G. y Johnson, M. (1986). Metáforas de la vida cotidiana. Barcelona: Cátedra.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje. Recuperado de: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/DBA_Lenguaje.pdf
Moreno, J. (2011). Narrativas de la oralidad cultural en el contexto colombiano. Cali: Universidad del Valle.
Motta, J. H. (2017). La actitud de escucha, fundamento de la comunicación y la democracia en aula. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (30), 149-169.
Pacheco, C. (2016). La comarca oral revistada. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Pardo, N. y Forero, N. (2016). Introducción a los estudios del discurso multimodal. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Ramírez, H. (2007). ¿Sedentarismo o nomadismo? La metáfora en el ámbito de la concepción de la vida en el habla cotidiana. Forma y Función, (20), 147-152.
Smith, E. y Kosslyn, S. (2008). Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson Educación.
Segura, G. (2012). Del fútbol a la metáfora de la cotidianidad. Revista Káñina, Vol. XXXVI, 223-230.
Vich, V. y Zavala, V. (2004). Oralidad y poder. Herramientas metodológicas. Lima: Norma.