Staging Orality: Speaking as Performancein School life

Una puesta en escena: la oralidad como performance en la vida escolar

Main Article Content

Diego Arias Cortés

Abstract

The objective of this article is to present a revision of the Basic Learning Rights (BLR) and the Basic Standards for Language Competences (BSLC), focusing on the conception of orality proposed in them, specifically for grades sixth to eleventh. The article also makes a comparison between the ideas of some of the most relevant authors in the field of orality the field of orality, whose work has national and international recognition; placing a special focus on the authors who have created bounds between the concepts of orality and performance. As a product of this analysis, new pedagogical strategies will be proposed, based on experiences gathered with the students from the study group El discurso oral en el Quindío: de la Academia a la cotidianidad (DOQAC) [Oral speech in Quindío: from Academia to Everyday life], in order to explore and experiment some of the characteristics of orality that are barely suggested in the BLR and BSCL

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References (SEE)

Bronckart, J. (2004). Actividad verbal: textos y discursos. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Cassany, D. (1999). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Barcelona: Paidós.

Castañeda, L., & Henao, J. (2006). Diccionario de Parlache. Medellín: La carreta editores.

Castañeda, L., & Henao, J. (2012). Fórmulas de apertura y cierre en procesos de interacción verbal en parlache. Lingüística y literatura, (62), 47-62.

Castellano, M. (2008). Fórmulas de tratamiento nominales para la pareja en el habla juvenil medellinense. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 13(20), 163-181.

Cross, A., & Vilà, M. (1998). La evaluación de la lengua oral: una secuencia didáctica. Textos, (16), 9-23.

Escandell, M. (1996). Introducción a la pragmática. Barcelona: Ariel.

Havelock, E. (2008). La musa aprende a escribir. Barcelona: Paidós.

Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares Básicos de Competencias. Colombia: MEN.

Ministerio de Educación Nacional (2015). Derechos Básicos de Aprendizaje. Colombia: MEN.

Molina, T. (2008). Los actos directivos, estrategias reguladoras de la cortesía verbal en el discurso oral académico. Revista Informe de Investigaciones Educativas, (22), 15-28. Venezuela: Universidad Nacional Abierta.

Moreno, J. (2011). Narrativas de la oralidad cultural en el contexto colombiano. Santiago de Cali: Universidad del Valle.

Pérez, M. (2014). El corpus lingüístico del grupo Val.Es.Co. Propuestas didácticas para las etapas de la ESO y el bachillerato. Textos de Didáctica de la lengua y de la literatura, (65), 55-62.

Poyatos, F. (1994). La comunicación no verbal. Madrid: Itsmo.

Vila, M., & Vila, I. (1994). Acerca de la enseñanza de la lengua oral. Comunicación, Lenguaje y Educación, (23), 45-54.

Vich, V., & Zavala, V. (2004). Oralidad y poder. Herramientas metodológicas. Lima: Norma.

Citado por: