Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Intersubjective Positionings among Researchers in the Context of Scholarly Publishing as a Social Practice

Abstract

This paper examines the ways in which researchers position themselves in relation to their peers according to their practices and conceptions of academic publication. It presents a critical analysis of a corpus of interviews with professors-researchers from Mexican public universities. The Martin-White assessment system is employed to examine the dialogic resources and positive or negative evaluations utilized by the interviewees when representing themselves and others. The analysis permitted the identification of two profiles, constructed in a prosodic manner, which were used to characterize the interviewees’ own and others’ behavior. These profiles were designated as the non-integral profile and the discriminating profile. These are representative of some of the unintended consequences of productivity-based academic merit assessment mechanisms, and the positions that the interviewees take in representing them are indicative of some of the ways in which this system has been perpetuated despite the discontent it generates.

Keywords

discourse, legitimation, power, academy, academic publication, social practices

pdf (Español)

References

  1. Acosta, A. (2004). El soborno de los incentivos. En I. Ordorika (coord.), La academia en jaque: perspectivas políticas sobre la evaluación de la educación superior en México (pp. 75-89). Porrúa/CRIM-UNAM.
  2. Canto, A. S. (2023, jul.-sep.). Reflexiones acerca del inglés como principal lengua de comunicación académica: el papel de los índices internacionales y las revistas de Cerejido, M. (2005).
  3. Reflexiones sobre la evaluación de investigadores. Ciencia, 57(2), 82-89.
  4. Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. Longman.
  5. Fairclough, N. (2003). El análisis crítico del discurso como método para la investigación en ciencias sociales. En R. Wodak & M. Meyer (comps.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 179-187). Gedisa.
  6. Fairclough, N. (2010). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language (2nd ed.). Routledge.
  7. Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar (A. Garzón del Camino, Trad.). Siglo XXI.
  8. Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. (2014). Halliday’s Introduction to Functional Grammar (4th ed.). Routledge.
  9. Laborde, J. (2009). La evaluación científica y las revistas nacionales. Acta Zoológica Mexicana, 25(3), 683-717.
  10. Martin, J. R., & White, P. R. R. (2005). The Language of Evaluation: Appraisal in English. Palgrave Macmillan.
  11. Martin, J. R., & Rose, D. (2007). Working with Discourse: Meaning beyond the Clause. Continuum.
  12. Ordóñez Gallego, A. & Espinosa Arranz, E. (1998). La pervertida autoría. Medicina Clínica, 110(14), 548-549.
  13. Ordorika, I. (2004). El mercado en la academia. En I. Ordorika (coord.), La academia en jaque: perspectivas políticas sobre la evaluación de la educación superior en México (pp. 35-74). Porrúa/CRIM-UNAM.
  14. Pfleger, S. (2021). ‘Quiero tener una vida, no un currículum’: la identidad del académico en la universidad pública entre el mercado y la academia. Dialogía, 15, 138-180.
  15. Suárez Zozaya, M. H. & Muñoz García, H. (2004). Ruptura de la institucionalidad universitaria. En I. Ordorika (coord.), La academia en jaque: perspectivas políticas sobre la evaluación de la educación superior en México (pp. 25-33). Porrúa/CRIM-UNAM.
  16. Vasen, L. & Lujano, I. (2017). Sistemas nacionales de clasificación de revistas científicas en América Latina: tendencias recientes e implicaciones para la evaluación académica en ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62(231), 199-228.
  17. White, P. R. (2003). Un recorrido por la teoría de la valoración (teoría de la valoración). https://www.grammatics.com/appraisal/SpanishTranslation-AppraisalOutline.doc

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.