Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Reasoning as a Crosscutting in the Construction of Thought Logical

Abstract

In this article disclosed forms of intuitive reasoning employed by the 5th grade students of the Institución Educativa Rural del Sur in the classroom; to identify these forms, three stages were developed initially population recognition took place; secondly, they were observed and some kinds of subjects such as Spanish, English and mathematics, in which the main forms of everyday language used by students in the classroom were identified were recorded: attribution of meaning and interaction; finally, based on the approach of grounded theory, information collected in the Atlas.ti software in order to identify emerging categories and inductive present between the data and their respective relationships, which revealed forms analyzed reasoning; it was established that students who participated in the research used mainly paraphrasing and apposition as a form of everyday reasoning also noted that the experience was a major influence on the interpretation of environmental situations.

Keywords

reasoning, logical thinking, language, language games, intuition.

PDF (Español) EPUB (Español)

Author Biography

Lidia Alejandra Pachón Alonso

Licenciada en Matemáticas

Rosa Angélica Parada Sánchez

Licenciada en Matemáticas

Arley Zamir Chaparro Cardozo

Licenciado en Matemáticas


References

  1. Bastin, G. (1966). Los test sociométricos. (D. Delfino, Trad.) Buenos Aires: Kapelusz.
  2. CABRERA, L., J. M., VALDIVIA, S., M., VILLEGAS, J., E., RODRÍGUEZ,
  3. CARMONA, N. & JARAMILLO, D. (2010). El razonamiento en el desarrollo del pensamiento lógico a través de una unidad didáctica basada en el enfoque de resolución de problemas. (Tesis de maestría). Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia. Recuperado de http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/11059/1484/1/37235C287.pdf
  4. De Tezanos, A. (1998). Una etnografía de la etnografía. Santafé de Bogotá, D. C.: Antropos.
  5. DIAZ-GRANADOS, F. I., ESPELETA, M., Á., ZAPATA, Z., E., CORTINA, P., L., ZAMBRANO, O. E. & FERNÁNDEZ, C., F. (2010). El razonamiento lógico en estudiantes universitarios. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, (12),40-61. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewFile/1125/702
  6. GÓMEZ, L. E., & VILLEGAS, M. (2007). Laboratorio de matemática recreativa para el desarrollo del pensamiento lógico matemático. Recuperado de http://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/entrecei/article/viewFile/1643/1552
  7. Hernández, S. (2009). Estrategias didácticas que favorecen el razonamiento lógico-matemático a través de la etnomatemática de los alumnos de tercer ciclo (5° y 6°) de la escuela primaria bilingüe "Vicente Guerrero". (Tesis inédita de Maestría), Universidad Tangamanga Plantel Huasteca.
  8. HERRERA, Y. C. & MOGOLLÓN, E. (2012). Influencia del programa filosofía para ni-os (FpN) en el desarrollo de la competencia comunicativa de los estudiantes de educación primaria. Revista Electrónica Educare, 16(1), 79-98. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/viewFile/3734/3590
  9. IBÁÑEZ, N. (2010). El contexto interaccional y la diversidad en la escuela. Estudios Pedagógicos, 36(1), 275-286. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/estped/v36n1/art15.pdf
  10. https://doi.org/10.4067/s0718-07052010000100015
  11. INSTITUCIÓN EDUCATIVA RURAL DEL SUR. (julio del 2014). PEI. Tunja.
  12. JIMÉNEZ, A. & PINEDA Bohórquez, L. (2013). Comunicación y argumentación en clase de matemáticas. Educación y Ciencia, 16, 101-116. Recuperado de http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/3243/2920
  13. Lipman, M. (2006). El descubrimiento de Harry: novela de lógica formal. (D.Pineda, Trad.) Bogotá: Beta.
  14. MORENO, M. (2000). Introducción a la metodología de la investigación educativa. Guadalajara: Progreso. Recuperado de https://books.google.com.co/booksd=15t_h9QddksC&printsec=frontcover&dq=introducci%C3%B3n+a+la+Metodolog%C3%ADa+dela+Investigaci%C3%B3n+Educativa+moreno+2000&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwiix9yg7uDKAhXJbiYKHdGgAIgQ6AEIGjAA#v=onepage&q&f=false
  15. NIEVES, M. R. y TORRES Z. C. (2013). Incidencia del desarrollo del pensamiento lógico matemático en la capacidad de resolver problemas matemáticos: en los ni-os y ni-as del sexto a-o de Educación Básica en la Escuela Mixta "Federico Malo" de la ciudad de Cuenca durante el a-o lectivo 2012-2013. (Monografía de Pregrado), Universidad Politécnica Salesiana, sede Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/5576/1/UPS-CT002787.pdf
  16. RUIZ, D. (2008). Las estrategias didácticas en la construcción de las nociones lógico matemáticas en la educación inicial. Paradigma, 29(1), 91-112 Recuperado de http://www.scielo.org.ve/pdf/pdg/v29n1/art06.pdf
  17. SANDOVAL, C., C. A. (2002). Investigación cualitativa. Bogota D. C.: ARFO Editores. Recuperado de http://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/manual%20colombia%20cualitativo.pdf
  18. SERNA, E. & FLÓREZ, G. (2013). El razonamiento lógico como requisito funcional en ingeniería.Trabajo presentado en la Eleventh LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology (LACCEI'2013), Agosto, Cancún. Recuperado de http://www.laccei.org/LACCEI2013-ancun/RefereedPapers/RP221.pdf
  19. Strauss, A. & Corbin, J. (1990) Las bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
  20. STREVENS, P. (1972). Technical, Technological and Scientific English (TTSE). Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED071460.pdf
  21. VÁZQUEZ, R. (2008). Las escuelas rurales: un lugar en ninguna parte. Las ciudades invisibles del mundo educativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 11(1), 53-58. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1240860564.pdf
  22. VYGOTSKY, L. S. (1995). Pensamiento y lenguaje. Fausto. Recuperado dehttp://www.aacounselors.org.ar/adjuntos/Biblioteca%20AAC/Lev%20S%20Vygotsky%20%20Pensamiento%20y%20Lenguaje.pdf
  23. Wittgenstein, L. (1976). Los cuadernos azul y marrón. Madrid: Tecnos.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.