Another turn of the screw... On learning outcomes Are other paths possible?

Otra vuelta de tuerca… A propósito de los resultados de aprendizaje ¿Otros caminos son posibles?

Main Article Content

Nubia Agudelo Cely

Abstract

Objective: to clarify the relationship between pedagogy, curriculum and didactics. The paper focuses on the study of the new determinations in the quality education policy, which requires in curricular aspects to define learning outcomes for future graduates of programs and knowledge, decree 1330 of 2019 for qualified registration, and agreement 02 of 2020 for accreditation.


Originality/support: this discussion is relevant and pertinent at the moment for higher education in general and for the communities in Higher Education Institutions (HEI); the commitments derived led us to foresee some purposes, among others, to historically and contextually locate the topic, to make a tour on expressions of the educational quality policy since the 1970s, to link contributions from communities and intellectuals, and to propose paths, views and possibilities.


Method: the work was developed from the understanding of qualitative research, following, on the one hand, documentary research and, on the other hand, the theoretical foundation and the follow-up of contributions.


Strategy/ information gathering: it involved the search, selection, organization and review of the contents of the most relevant documents (books, book chapters, articles) with which the relevant information bank was formed. In the same way, the public policy on quality in higher education was followed up through laws, decrees and resolutions. The contributions found there, as a whole, were interwoven with in-depth interviews, as well as with memories of the work carried out by the authors.


Conclusion: the interpretations and findings invite to connect critical views, to recognize what has been done, to relate lessons from the current pandemic, to the actors of the academic communities to update the formative proposals from their institutional belonging, illuminated by missionary values in the educational projects. Given that developments in science and technology place humanity in an unpredictable future, it is urgent to distance oneself from possible predictions, as the pandemic shows.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Magnolia Aristizábal, Universidad del Cauca

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación UNED, en uso de buen retiro, vinculada activamente en el Doctorado en Ciencias de la Educación - Rudecolombia. Miembro del Grupo Pedagogía y Currículo de la Universidad del Cauca. maristizabal@unicauca.edu.co

Nubia Agudelo Cely, Universidad Pedagogica y Tecnologica de Colombia

Doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad del Cauca - Rudecolombia. Docente investigadora de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Gestora y coordinadora del grupo de investigación Construyendo Comunidad Educativa. nubia.agudelo@uptc.edu.co - gi.cce@uptc.edu.co

References (SEE)

Agudelo C., Nubia. Educación en Colombia Siglo XX. Entre Cooperación y Configuración. Tunja: Editorial Uptc, 2018.

Agudelo C. Nubia & Ingrid Chaparro. “La formación de sujetos sociales. Contextos escolares pertinentes”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 15, n.o 2 (2019): 85-110.

Aristizábal, Magnolia. Tan cerca y tan lejos. De la renovación curricular a la ley general de educación. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2012.

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. “Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de resultados de aprendizaje”, Madrid: ANECA, 2013. Edición en PDF.

Bento, J. O. “Proceso de Bolonia: una ofensa y traición a la idea y misión de la universidad”. En El Proceso de Bolonia y la globalización de la educación superior: antecedentes, implementación y repercusiones en el quehacer de los trabajadores de la educación, de Lucídio Bianchetti. Buenos Aires: CLACSO / São Paulo: Mercado de Letras, 2016. Libro digital, PDF.

Bianchetti, Lucídio. El Proceso de Bolonia y la globalización de la educación superior: antecedentes, implementación y repercusiones en el quehacer de los trabajadores de la educación. Buenos Aires: CLACSO / São Paulo: Mercado de Letras, 2016. Libro digital, PDF.

Bloom, Benjamin y colaboradores. Taxonomía de los objetivos de la educación. Buenos Aires: El Ateneo, 1974.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional, Decreto 1330 de 2019, Diario Oficial n.o 51.025 de 25 de julio 2019. https://normograma.info/men/docs/decreto_1330_2019.htm#INICIO.
Congreso de Colombia: Ley 30 de 1992, Ley 115 de 1994.

Constitución Política de Colombia. Asamblea Nacional Constituyente, Bogotá, 1991.

De Souza Santos, Boaventura. “Coronavirus y educación: la universidad pospandémica”. Página 12, Buenos Aires, 10 de julio, 2020. https://www.pagina12.com.ar/277750-coronavirus-y-educacion-la-universidad-pospandemica (15/10/20).

Díaz-Barriga, Ángel y José María García. Desarrollo del curriculum en América Latina. Experiencia de diez países. Buenos Aires: Miño y Dávila editores, 2014.

Gimeno Sacristán, José. El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Ediciones Morata, 1991.

Martínez B., Alberto. De la escuela expansiva a la escuela competitiva. Dos modos de modernización en América Latina. Barcelona: Anthropos, 2004.

Masschelein, Jan y Maarten Simons. Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Buenos Aires: Miño y Dávila editores, 2014.

Mejía, Marco Raúl. Educación (es), escuelas (s) y pedagogía(s) en la cuarta revolución industrial desde Nuestra América, tomo III. Bogotá: Ediciones desde abajo, 2020.

MEN. Acuerdo 02 de julio de 2020, Bogotá.

Noah Harari, Yuval.. 21 lecciones para el siglo XXI. Barcelona: Penguin Random House, Debate, 2018.

Stenhouse, Lawrence. Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Ediciones Morata, 1991.

Tyler, Ralph. Principios básicos del currículo. Buenos Aires: Editorial Troquel, 1973.

Citado por: