Determining factors of school failure in Spain: A socio-educational analysis of knowledge production
Abstract
Objective: this research analyzes the factors that determine school failure in Spain, based on the “Encuesta Social de 2010: Educación y hogares en Andalucía”. From which, we use a representative sample of 5032 cases.
Originality/contribution: School failure is a current topic of great interest in socio-educational research, as well as a priority objective to be addressed in the agenda of the European Union due to the high rates registered in recent years.
Method: it is based on a systematic documentary analysis from a quantitative approach.
Strategies/information collection: by exploiting secondary data from the survey, we make inference with the current situation using two binary logistic regression models by age cohorts.
The results show a gender gap in the probability of school failure. Women show a lower risk. The socio-family level indicates that the importance parents/tutors give to education is not a factor related to school failure. However, parental control on secondary education studies decreases its probability. The socioeconomic status of the family appears as an incident factor.
Conclusions: The findings highlight the need for adequacy and updating of data on the factors that determine school failure from a socio-educational and gender perspective. This would allow a socio-educational intervention and the creation of educational-social policies coherent with the social reality, which attend to the specific characteristics and conditions of the student body, to prevent school failure, promote integral development and social integration.
Keywords
School failure, school dropout, risk factors, protective factors, school social education, academic achievement
Author Biography
Elisabet Moles-López
Docente del área Teoría e Historia de la Educación en el Departamento de Pedagogía de la Universidad de Granada. Doctora en Educación, máster en Problemas sociales: dirección y gestión de programas sociales y máster en Investigación, desarrollo e intervención social. Grado en Sociología. Correo electrónico: elisabethmoles@ugr.es
Fanny T- Añaños
Profesora del Departamento de Pedagogía, ex subdirectora del Instituto de Paz y Conflicto (IPAZ) y coordinadora del máster en Cultura de Paz, Conflicto, Educación y Derechos Humanos de la Universidad de Granada. Doctora en Pedagogía, máster en Derechos y Necesidades del Niño. Grado en Educación infantil. Correo electrónico: fanntab@ugr.es.
Rubén J. Burgos Jiménez
Doctorando en Ciencias de la Educación, contratado FPU. Máster en Investigación, desarrollo e intervención social y máster Universitario de Enseñanza Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas: Orientación Educativa. Grado en Pedagogía. Correo electrónico: rubenbj@ugr.es
References
- Aguilar, Miguel Ángel, Pedro Gil y Juan Francisco Ortega. “Efectos del programa Promociona contra el fracaso escolar en alumnos de raza gitana”. Revista de Investigación Educativa 38, n.º 2 (2020): 345-358. https://doi.org/10.6018/rie.396131 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.396131
- Alañón, María Teresa y Arturo Orden. Análisis de los factores determinantes del fracaso escolar en formación profesional. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 1991.
- Antelm, Ana María, Alfonso Jesús Gil, María Luz Cacheiro y Eufrasio Pérez. “Causas del fracaso escolar: Un análisis desde la perspectiva del profesorado y del alumnado”. Enseñanza & Teaching 36, n.º 1 (2018): 129-149. https://doi.org/10.14201/et2018361129149 DOI: https://doi.org/10.14201/et2018361129149
- Añaños, Fanny T. “Pensamiento y acción socioeducativa en Europa y España. Evolución de la pedagogía y educación social”. Revista historia de la educación latinoamericana (RHELA) 14, n.º 18 (2012): 119-138. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.1626
- Añaños, Fanny T., María del Mar García-Vita, Diego Galán-Casado y Rocío Raya-Miranda. “Dropout, Autonomy and Reintegration in Spain: A Study of the Life of Young Women on Temporary Release”. Frontiers in Psychology 11 (2020): 1-16. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01359 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01359
- Añaños, Fanny T., Maribel Rivera y Ana Amaro. “Foundations of Culture of Peace and Peace Education as a means of Social Inclusion”. Revista historia de la educación latinoamericana (RHELA) 22, n.º 35 (2021): 13-34. https://doi.org/10.19053/01227238.11916 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.11916
- Arredondo, Rafael y Débora Vizcaíno. “Fracaso escolar y abandono educativo temprano. Las escuelas de segunda oportunidad como alternativa”. Rumbos TS, n.º 23 (2020): 63-79. DOI: https://doi.org/10.51188/rrts.num23.423
- Avanzini, Guy. El fracaso escolar. Barcelona: Herder, 1969.
- Ballarino, Gabriele, Bernardi, Fabrizio, Requena, Miguel y Schandee, Hans, ¿“Persistent Inequalities? Expansion of Education and Class Inequality in Italy and Spain”. European Sociological Review, 25, nº 1, (2009): 123-138. https://doi.org/10.1093/esr/jcn031 DOI: https://doi.org/10.1093/esr/jcn031
- Benito, Ana. “La LOE ante el fracaso, la repetición y el abandono escolar”. Revista Iberoamericana de Educación 43, n.º 7 (2007): 1-11. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4372297
- Bernardi, Fabrizio y Héctor Cebolla. “Clase social de origen y rendimiento escolar como predictores de las trayectorias educativas”. Reis, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, n.º 146 (2014): 3-22. http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.146.3 DOI: https://doi.org/10.5477/cis/reis.146.3
- Boaler, Jo, Dylan Wiliam y Margaret Brown. “Students’ Experiences of Ability Grouping— disaffection, polarisation and the construction of failure”. British Educational Research Journal 26, n.º 5 (2000): 631-648. https://doi.org/10.1080/713651583 DOI: https://doi.org/10.1080/713651583
- Botella, Juan y Ángela Zamora. “El meta-análisis: una metodología para la investigación en educación”. Educación XX1 20, n.º 2 (2017): 17-38. DOI: 10.5944/educxx1.19030 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.19030
- Calero, Jorge y Xavier Bonal. Política educativa y gasto público en educación: Aspectos teóricos y una aplicación al caso español. Barcelona: Pomares-Corredor, 1999.
- Calero, Jorge, Álvaro Choi y Sebastián Waisgrais. “Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un
- análisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006”. Revista de Educación, n.º extra 2010 (2010): 225-256.
- Calero, Jorge y Josep-Oriol Escardíbul. “Evaluación de servicios educativos: el rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-2003”. Hacienda Pública Española 83, n.º 4 (2007): 33-66.
- Carabaña, Julio. Educación, ocupación e ingresos en la España del siglo XX. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1983.
- Carabaña, Julio. “Sistema de enseñanza y clases sociales”. En Sociología de la educación, editado por María Antonia García de León, Gloria de la Fuente y Félix Ortega. Barcelona: Barcanova, 1993, 209-251. Dos Estudios sobre Movilidad Intergeneracional. Fundación Argentaria, 1999.
- Cardona, Arcadio de Jesús. “Factores implicados en el fracaso escolar de adolescentes con conducta delictiva”. Revista Criminalidad 62, n.º 2 (2020): 219-232.
- Carrasco Silvia, Jordi Pàmies y Laia Narciso. “Abandono escolar prematuro y alumnado de origen extranjero en España: ¿un problema invisible?”. Anuario CIDOB de la Inmigración, n.o 2018 (2018): 212-236. https://doi.org/10.24241/AnuarioCIDOBInmi.2018.212 DOI: https://doi.org/10.24241/AnuarioCIDOBInmi.2018.212
- Carrillo, Elena, Mireira Civís, Tomás Andrés, Eduard Longás y Jordi Riera-Romaní. “Condicionantes del éxito y fracaso escolar en contextos de bajo nivel socioeconómico”. REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación 2, n.º 1 (2018): 75-94. https://doi.org/10.21703/rexe.Especial2_201875944 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.Especial2_201875944
- Choi, Álvaro y Jorge Calero. “Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España en PISA-2009 y propuestas de reforma”. Revista de Educación, n.º 362 (2013): 562-593. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2013-362-242
- Escarbajal Andrés y Juan Navarro. “Evolución del abandono escolar en el alumnado extranjero y de origen inmigrante en la Región de
- Murcia. Un estudio enmarcado en los objetivos educativos del ‘Horizonte 2020’”. International Journal of New Education, n.º 1 (2018): 97-119. https://doi.org/10.24310/IJNE1.1.2018.4733
- Escudero, Juan Manuel. “El fracaso escolar, hacia un modelo de análisis”. En Modelos de investigación educativa, coordinado por M. Bartolomé et al. Barcelona: Ediciones Universitat, 1982.
- Federación de Enseñanza de Comisiones Obreras. “Fracaso escolar y abandono educativo temprano. Informe”, 2018. https://fe.ccoo.es/ce481b7bdf4baa40b9113155f2e94bbb000063.pdf
- Feliciano, Cynthia y Mariam Ashtiani. “How Low-income Origins Affect Postsecondary Entry and Degree Completion”. International Journal of Sociology of Education 1, n.º 2 (2012): 123-156. https://doi.org/10.4471/rise.2012.08
- Fernández, Juan Jesús y Juan Carlos Rodríguez. “Los orígenes del fracaso escolar en España. Un estudio empírico”. Mediterráneo Económico, n.º 14 (2008): 323-349.
- Fernández Enguita, Mariano. “Del desapego al desenganche y de éste al fracaso escolar”. Cadernos de Pesquisa 41, nº 144 (2011): 732-751. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300005
- Fernández, Mariano, Luis Mena y Jaime Rivière. Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Fundación “la Caixa”, 2010.
- González, Coral. “Factores determinantes del bajo rendimiento académico en Educación Secundaria”. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2003.
- Guerrero, Sara Cristina y Diana Elvira Soto. “La política educativa en torno a la masificación de la educación superior y su relación con el abandono universitario en Colombia”. Revista historia de la educación latinoamericana (RHELA) 21, n.º 32 (2019): 109-136. htps://doi.org/10.19053/01227238.9201 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.9201
- Halpern, Diane F. “Sex differences in intelligence: Implications for education”. American Psychologist 52, n.º 10 (1997): 1091-1102. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.10.1091 DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.10.1091
- Hyde, Janet Shibley, Elizabeth Fennema y Susan J. Lamon. “Gender Differences in Mathematics Performance: A Meta-Analysis”. Psychological Bulletin 107, n.º 2 (1990): 139-155. DOI: 10.1037/0033-2909.107.2.139 DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.2.139
- Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (IECA). “Encuesta Social 2010. Educación y Hogares en Andalucía”, Servicio de Difusión y Publicaciones. https://www.juntadeandalucia.es/datosabiertos/portal/dataset/encuesta-social-2010-educacion-y-hogares-andalucia
- Jakšić, Ivana y Dušica Malinić. “Pre-service teachers' perceptions of factors contributing to school failure and their relationship to prior personal experience of school success”. Psihologija 52, n.º 1 (2019): 1-20. https://doi.org/10.2298/PSI160211024J DOI: https://doi.org/10.2298/PSI160211024J
- Jurado, Pedro y José Tejada. “Disrupción y fracaso escolar. Un estudio en el contexto de la Educación Secundaria Obligatoria en Cataluña”. Estudios sobre Educación 36 (2019): 135-155. https://doi.org/10.15581/004.36.135-155 DOI: https://doi.org/10.15581/004.36.135-155
- Lara-García, Baudelio, Aarón González-Palacios, María de los Ángeles González-Álvarez y María Guadalupe Martínez-González. “Fracaso escolar: conceptualización y perspectivas de estudio”. Revista de Educación y Desarrollo, n.º 30 (2014): 71-83.
- López, Andrés. “Factores que influyen en el fracaso escolar adolescente”. Revista Universitaria de Informática RUNIN 9, n.º 12 (2021). https://doi.org/10.22267/runin DOI: https://doi.org/10.22267/runin
- López, Verónica, Karen Cárdenas y Luis González. “The Effect of School Psychologists and Social Workers on School Achievement and Failure: A National Multilevel Study in Chile”. Frontiers in Psychology 12, n.º 639089 (2021): 1-21. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.639089 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.639089
- Martínez, José Saturnino. “Clase social, género y desigualdad de oportunidades educativas”. Revista de Educación, n.º 342 (2007): 287-306.
- Martínez, José Saturnino y Pablo Molina. “Fracaso escolar, crisis económica y desigualdad de oportunidades educativas: España y Argentina”. Papers 104, n.º 2 (2019): 279-303. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2574 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers.2574
- Martínez-Valdivia, Estefanía y Antonio Burgos-García. “Academic Causes of School Failure in Secondary Education in Spain: The Voice of the Protagonists”. Social Sciences 9, n.º 11 (2020): 1-13. https://doi.org/10.3390/socsci9020011 DOI: https://doi.org/10.3390/socsci9020011
- Méndez, Inmaculada y Fuensanta Cerezo. “La repetición escolar en educación secundaria y factores de riesgo asociados”. Educación XX1 21, n.º1 (2018): 41-61. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.20172
- Ministerio de Educación y Formación Profesional. Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2021. Informe español. Madrid: Secretaría General Técnica, 2021. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:3922aacd-04c0-45ac-b8d4-4aebb9b96ab5/panorama-2021-papel.pdf
- Ministerio de Educación y Formación Profesional. Datos y cifras curso 2018-2019, 2020. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana/2018-2019.html
- Datos y cifras curso 2017-2018, 2019. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana/2018-2019.html
- Datos y cifras curso 2016-2017, 2018. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana/2016-2017.html
- Datos y cifras curso 2015-2016, 2017. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana/2015-2016.html
- Datos y cifras curso 2014-2015, 2016. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana/2014-2015.html
- Datos y cifras curso 2013-2014, 2015. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana/2013-2014.html
- Datos y cifras curso 2012-2013, 2014. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana/2012-2013.html
- Datos y cifras curso 2011-2012, 2013. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana/2011-2012.html
- Datos y cifras curso 2010-2011, 2012. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras-educacion-espana/2010-2011.html
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Las cifras de la educación en España 2017, 2017. http://www.mecd.gob.es/servicios-alciudadanomecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/cifras-educacion-espana/2014-15.html
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Tasas de idoneidad en la edad de cursar los estudios por sexo, 2021. https://www.educacion.gob.es/educabase/menu.do?type=pcaxis&path=/Educacion/Alumnado/Matriculado/Series15/TasasIdoneidad&file=pcaxis&l=s0
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Porcentaje de individuos graduados en E.S.O. al terminar la educación Secundaria Obligatoria, 2021. http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/no-universitaria/alumnado/resultados.html
- Mittal, Richa y Bani Bhattacharya. “Equal Education”. International Journal of Sociology of Education 2, n.º 1 (2013): 51-66.
- Moles-López, Elisabet. “Desigualdades sociales y educación: la desventaja asociada al ámbito geográfico”. Trabajo final de grado,
- Universidad de Granada, 2015.
- Molinero Casares, Luis Miguel. “Metaanálisis: claves para interpretar una herramienta de investigación controvertida”. Hipertensión y Riesgo Vascular 18, n.º 5 (2001): 232-240. https://doi.org/10.1016/S1889-1837(01)71146-4) DOI: https://doi.org/10.1016/S1889-1837(01)71146-4
- Navarro, Óscar. “La Escuela Graduada en España. Similitudes con el actual modelo educativo”. Revista historia de la educación latinoamericana (RHELA) 20, n.º 31 (2018): 211-228. https://doi.org/10.19053/01227238.7394 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.7394
- Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). Overcoming Failure at School. París: OECD, 2018. http://www.keepeek.com/Digital-AssetManagement/oecd/education/overcoming-failure-at-school_9789264163836-en#.WQoyM-XyjIU#page6
- Pérez-Díaz, Víctor, Juan Carlos Rodríguez y Leonardo Sánchez-Ferrer. La familia española ante la educación de sus hijos. Barcelona: Fundación “la Caixa”, 2001. http://obrasocial.lacaixa.es/deployedfiles/obrasocial/Estaticos/pdf/Estudios_sociales/es05_esp.pdf
- Perrenoud, Philippe. La construcción del éxito y del fracaso escolar: Hacia un análisis del éxito, del fracaso y de las desigualdades como realidades construidas por el sistema escolar. Madrid: Ediciones Morata, 2008.
- Rizo, Luis y Carlos Hernández. “El fracaso y el abandono escolar prematuro: el gran reto del sistema educativo español”. Papeles salmantinos de educación, n.º 23 (2019): 55-82. DOI: https://doi.org/10.36576/summa.108387
- Rodríguez, Ariadna. “Promesas rotas: los determinantes sociales del rendimiento escolar”. En Sociedad, familia, educación: Una introducción a la sociología de la educación, coordinado por Antonio Trinidad y Francisco Javier Gómez. Madrid: Tecnos, 2012.
- Romero, Eduardo y Manuel Hernández. “Análisis de las causas endógenas y exógenas del abandono escolar temprano: una investigación cualitativa”. Educación XX1 22, n.º 1 (2019): 263-293. https://doi.org/10.5944/educxx1.21351 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.21351
- Zamudio, Pedro Damián, Fidencio López y Hiram Reyes-Sosa. “La representación social del fracaso escolar. La hipótesis del núcleo central”. Perfiles Educativos 41, n.º 165 (2019): 27-42. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59051 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59051