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UNIVERSITY PROFESSOR’S COMPETENCES PROFILE IN ON-LINE ENVIRONMENTS: SOME KEY DESCRIPTORS

Abstract

The development on Distance Learning through on-line tools is becoming increasingly important at the UCV. This is shown by the interest of some professors on changing their undergraduate programs form classroom education to distance learning, most or the times not knowing the complexity that implies form the pedagogical viewpoint the development of educational experiences in on-line environments of teaching and learning. The aim of this study was to assess the competences of the professor at the UCV in order to develop high quality and certain success guarantee-based educational experiences in on-line environments of teaching and learning concerning undergraduate level at the University This assessment was carried out based on the results of the analysis regarding the current experiences in some of the schools of the UCV, compared to the theoretical model that resulted from the theoretical review of the topic, competence profile and descriptors considered as imperatives. The results will allow in the short term, the draw up of action plans faced to overcome detected weaknesses and protect the strengths, with a view to increase educational experiences from the on-line model at the UCV, without leaving aside the criterion of excellence. Furthermore, the study could provide elements to a future development of a teacher training plan in the area, pursuant to the policies of the Distance Learning System of the UCV (SEDUCV in Spanish).

Keywords

History of Latin American Education Journal, distance learning, training, development of competences.

PDF (Español)

Author Biography

Irama F. García V.

Docente de la Facultad de Humanidades y Odontología de la Universidad Central de Venezuela, Doctora en Educación, mención tecnología instruccional y educación a distancia (NOVA, Southeastern University, USA). Magíster Scientiarium en Educación, mención orientación de la Universidad Central de Venezuela. Licenciada en Educación, mención orientación de la Universidad Central de Venezuela. 

Rosa Amaro

Docente de tiempo completo de la Universidad Central de Venezuela. Licenciada en  Educación, especialista en Formación Virtual y Educación a Distancia. Magíster en Educación Superior de la USB, Magíster  en Tecnología Educativa de la Universidad de Salamanca-OEI, España) y Doctora en Ciencias de la Educación.

Carmen Brioli

Venezolana. Licenciada en Idiomas Modernos, Mención Docencia (Universidad Metropolitana, Caracas). Estudios de Especialización en Tecnología Educativa (Universidad Central de Venezuela). Magíster en Educación, Mención Tecnologías de la Información y la Comunicación (2006, Universidad Central de Venezuela). Candidata a Doctora en Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (Madrid- España) en el Programa Modelos Didácticos, Interculturalidad y aplicación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en las Instituciones Educativas). Miembro del personal docente y de investigación (Escalafón Asociado) del Departamento de Lengua y Comunicación de la Escuela de Educación, Facultad de Humanidades y Educación, Universidad Central de Venezuela.


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