Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Transformation and crisis of the school: Some reflections on the Colombian case

Abstract

The school is not any more a development institution for excellence and what sets out the ideal of education is not necessarily what happens in educational establishments, the relationship between the concepts and working ways of the discipline, the rule and democracy are the keys to the social organization of the institutions: because those where there is a relative coherence between discourse and practice and clarity in the essential approaches that underlie its operation, they have a greater capacity to resolve conflicts that may arise between the actors in their interior relate. In this inception, the school was conceived as an institution that should ensure simultaneously the integration into the society and the promotion of the individual. This school model was characterized by a set of principles and values designed as sacred, that also they did not have for what being well-taken. The changes in the society, the introduction of new ideologies and life styles, as well as changes in the way of being related, of acting and of thinking about the members of the same school, the diversification of the school offer, the multiplication of establishments, the overcrowding of the education, the differences in the way of thinking and of acting of the teaching students, and managing personnel of the institutions, they did that beginners in structuralism who sustain the school institution today are perceived as uncertain and contradictory. The functions of the school have been dismantled and the social utility of the studies, its cultural purposes and its ways of control are not already shared for whom they coexist in the schools, thus the changes that have happened in last decades in the social organization of the school and so, in the relations between its members, take part of a way of working in which it is already it cannot be conceived as a unified system, but as a space where there are differences and convergences between its members, specifically in the way of thinking as in that of acting.

Keywords

Journal of the history of the Latin American education, school, crisis, transformation, discipline, rule, democracy

PDF (Español)

Author Biography

Nancy Palacios Mena

Magíster en Sociología de la Universidad del valle, docente ciencias sociales en educación básica y media en instituciones educativas de Cali y Ansermanuevo Valle del Cauca, docente del programa de licenciatura en pedagogía infantil de la universidad del Tolima CREAD Pereira.


References

  1. Aguilar, Juan Francisco y José Javier Betancourt. Construcción de una Cultura Democrática en Instituciones Educativas de Santa Fe de Bogotá. Bogota: Idep-Innove, 2002.
  2. Álvarez, Adolfo, Javier Monedero, Amparo Pereira. Dinámicas y Logros de los Gobiernos Es-colares en Instituciones Educativas de Cali. Santiago Cali: Informe de Investigación Colciencia, Univalle, 2002.
  3. Antúnez, Serafín, Carmen Boque, Gregorio Casa Mayor, Pedro Fajardo. Disciplina y Convi-vencia en la Institución Escolar. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo, 2000.
  4. Ball, Stephen. La Micro política de la Escuela. Hacia una Teoría de la Organización Escolar. Bar-celona: Editorial Paidós, 1989.
  5. Brunner, José Joaquín. Educación e Internet. ¿La próxima revolución? Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica, 2003.
  6. Cajiao, Francisco. Poder y Justicia en la Escuela Colombiana. Vida Escolar en Colombia. Bogotá: Fundación FES, 1994.
  7. Calero Llanes, Américo. Escenas de la Vida Escolar. La cotidianidad, sus dramas y comedias. Serie convivencia y democratización de la vida escolar. Santiago de Cali: Universidad del valle. Alcaldía Municipal, 2005.
  8. Castro, Jorge Orlando. Universidad Pedagógica. Centro de Investigaciones CIUP. Apuntes sobre la extensión de la tecnología educativa y el modelo curricular en el Distrito. Historia de la Educación en Bogotá, Alcaldía Mayor de Bogotá, Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico –IDEP. Bogotá: Panamericana Formas e Impresos S.A, 2002.
  9. Colombia. Constitución Política de Colombia. Bogotá, 1991.
  10. Cubides, Humberto. “Gobierno Escolar: Cultura y Conflicto Político en la Escuela”. Revista Nómadas 15 (2005): 17-28.
  11. Departamento Nacional de Planeación. Dirección de Desarrollo Social. www.dnp.gov.co.
  12. Dubet, Francois). “¿Mutaciones Institucionales y/o Neoliberalismo?”. En Gobernabilidad de los Sistemas Educativos en América Latina. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educa-ción, Buenos Aires: UNESCO, 2004.
  13. Dubet, Francois, Danilo Martuccelli. En la Escuela. Sociología de la Experiencia Escolar. Buenos Aires: Editorial Losada, 1997.
  14. Durkheim, Emilio. Educación y Sociología. Bogotá: Editorial Babel, 1976.
  15. Durkheim, Emilio. La Educación Moral. Buenos Aires: Editorial Shapire.1992.
  16. Elías, Norbert. La Sociedad de los Individuos. Barcelona: Editorial Península, 1990.
  17. FES. Colciencias. Proyecto Atlántida. Informe Final. Bogotá: Colciendias, 1995.
  18. Frigerio, Graciela, Margarita Poggi, y Mario Giannoni (Compiladores). Políticas Institucio-nales y Actores en Educación. Centro de Estudios Multidisciplinarios. Colección Reflexión y Deba-te. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas, 1997.
  19. Gómez, Hernando. Educación La Agenda del Siglo XXI Hacia un Desarrollo Humano. Programa de Naciones Unidas para el desarrollo. Bogotá: Tercer Mundo Editores, 1998.
  20. Jares, Xesús. “El lugar del Conflicto en la Organización Escolar” Revista Iberoamericana de educación 15 (1997): 35-40.
  21. Ortega Rosario. “Violencia Interpersonal en los Centros Educativos de Enseñanza Secun-daria. Un estudio sobre maltrato e intimidación entre compañeros”. Revista de Educación (1994): 250-265.
  22. Paz, Ana Lucía. Conflicto en la Escuela, Configuración de Espacios de Mediación. Alcaldía Muni-cipal. Cali. Santiago de Cali: Universidad del Valle, 2005.
  23. Ramírez, María Teresa, y Juana Patricia Téllez,. La educación primaria y secundaria en Colom-bia en el siglo XX. Bogotá: Unidad de Investigaciones de la Gerencia Técnica del Banco de la República, 2006.
  24. Tenti Fanfani, Emilio. “Culturas juveniles y cultura escolar”.IIPE/UNESCO.Sede Regional Buenos Aires 2000 Nombre completo del seminario, Lugar donde fue realizado el semina-rio. Fecha.
  25. Watkins Chris, Wagner, Patsy. Disciplina Escolar. Barcelona: Editorial Paidós, 1991.
  26. FUENTES
  27. Ministerio de Educación Nacional. Estándares básicos de competencias en ciencias naturales y en ciencias sociales. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2003.
  28. Ministerio de Educación Nacional. Plan Decenal de Educación 1996-2005. Bogotá: Ministerios de Educación Nacional, 2006.
  29. Ministerio de Educación Nacional. Programas estructurados nacionales para el desarrollo de las competencias ciudadanas. Bogotá: Minsterio de Educación Nacional, 2003.
  30. Ministerio de Educación Nacional. Reforma Educativa y Proyecto Educativo Nacional. Reinven-ción de la Institución Escolar. Informe al Congreso Nacional. 1994-1998. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 1998.
  31. Manual de convivencia de la institución educativa
  32. Proyecto Educativo Institucional (PEI) de la institución educativa

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.