The Mexican State and the evangelization educational process in northern Sinaloa, 1930-1940
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.3816Keywords:
Journal History of Latin American Education, State, educational policy, socialist education and pedagogues.Abstract
This paper deals with the cultural revolution in the post-revolutionary Mexico, which runs from 1930 to 1940 in northern Sinaloa. The first point relates to the different educational policies undertaken by the Ministry of Public Education, in order to incorporate vast masses of peasants and workers to the national State. The role played by primary school teachers in rural communities is also analyzed, specifically as pedagogues, agricultural leaders and union advisors. In this sense, teachers performed as articulators between the Mexican State and peasant communities and other sectors of the population.
Downloads
References
Cueva, Lourdes. La Educación Socialista en Sinaloa, 1934-1940, Culiacán: Universidad de Occidente, 2011.
Civera Cerecedo, Alicia. “El cooperativismo en la escuela rural del México de los años treinta”, Anuario de Estudios Americanos 67, no. 2 (2010).
El Demócrata Sinaloense, Mazatlán, 1927, 1929 y 1930.
Escalante Fernández, Carlos. “Inspectores y maestros rurales ante la educación de los indígenas en el estado de México de las décadas de 1920 y 1930”, Cuadernos Culturales 8, no. 14 (2010).
Figueroa, José María y Gilberto López Alan (Coords). Choix. Encuentros con la Historia, tomo I., Culiacán: Gobierno del Estado de Sinaloa, Revista Cultural Presagio y Archivo Histórico General del Estado de Sinaloa, 2003.
Ojeda, Samuel O., et al. Historias de la Revolución en Sinaloa, Culiacán: Universidad Autónoma de Sinaloa, 2011.
Mallon, Florencia E. (2003): Campesinos y Nación. La construcción de México y Perú poscoloniales, México: El Colegio de San Luís, El Colegio de Michoacán y El Centro de Investigaciones y estudios Superiores en Antropología Social, 2003.
Montes de Oca Navas, Elvia. “La educación en México. Los libros oficiales de lectura editados durante el gobierno de Lázaro Cárdenas, 1934-1940”, Perfiles Educativos 29, no. 117 (2007).
Palacios, Guillermo. La pluma y el arado. Los intelectuales pedagogos y construcción sociocultural de “problema campesino” en México, 1932-1934, México: El Colegio de México y el Centro de Investigación y Docencia Económicas, 1999.
Quintanilla, Susana y Mary Kay Vaughan. Escuela y sociedad en el periodo cardenista, México: Fondo de Cultura Económica, 1997.
Raby, David L. “La ‘Educación Socialista’ en México”, Cuadernos Políticos, no. 29 (1981).
Vaughan, Mary Kay. La política cultural en la Revolución. Maestros, campesinos y escuelas en México, 1930-1940, México: Fondo de Cultura Económica, 2000.
Vázquez de Knauth, Josefina Z. “La educación socialista de los años treinta”, Historia Mexicana 23, no. 71 (1969).
FUENTES
ARAN-DS: Archivo del Registro Agrario Nacional-Delegación Sinaloa
AHAF: Archivo Histórico Ayuntamiento de El Fuerte
AHES: Archivo Histórico del Estado de Sinaloa
ENTREVISTAS
Landeros Ramos, Natalio. Entrevista realizada por Lourdes Cuevas Tazzer, Culiacán, 1, 2 y 3 de junio de 1987.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).