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The Mexican State and the evangelization educational process in northern Sinaloa, 1930-1940

Abstract

This paper deals with the cultural revolution in the post-revolutionary Mexico, which runs from 1930 to 1940 in northern Sinaloa. The first point relates to the different educational policies undertaken by the Ministry of Public Education, in order to incorporate vast masses of peasants and workers to the national State. The role played by primary school teachers in rural communities is also analyzed, specifically as pedagogues, agricultural leaders and union advisors. In this sense, teachers performed as articulators between the Mexican State and peasant communities and other sectors of the population.

Keywords

Journal History of Latin American Education, State, educational policy, socialist education and pedagogues.

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Author Biography

Rafael Santos Cenobio

Doctor en Ciencias Sociales. Profesor de asignatura en la Escuela de Antropología Social de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Autor del libro Movimiento estudiantil en la uas, 1966-1972, y del artículo “La construcción de una experiencia: reprogramación y humanización de la plataforma”, Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, no. 10 (2013). Mención honorífica en el Premio del Ensayo Histórico, Social y Cultural Sinaloa 2013, por parte del Institutito Sinaloense de la Cultura (isic). Este artículo forma parte del capítulo cuatro de la tesis de doctorado en Ciencias Sociales, titulado Entre las aspiraciones agrarias y los vaivenes de la política en Sinaloa, 1915 1969, defendido en la Universidad de Guadalajara, 19 de agosto de 2013 y se relaciona con el proyecto de investigación “la Formación de las maestras rurales en Colombia y Brasil. Perspectivas de estudios comparados en Educación SGI 1730” dirigido por el grupo de investigación HISULA - UPTC.


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