Higher Normal School and Annexed Institutes. Pedagogical, research, and cultural heritage contributions in Colombia (1936-1951)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.4370

Keywords:

Journal History of Latin American Education; History of Education; Normal School; social history; teacher training; cultural heritage; pedagogy and research

Abstract

This research presents the educational, research, and cultural heritage contributions of the Normal School, for the creation, development and promotion of institutes that extended its influence in the period 1936 to 1951. This work is based on the historical document review along with the social history of this educational institutions, with primary and secondary sources such as files found in Tunja and Bogota, including: the General Archive of the Nation and the Historical Archive of the UPTC. In this context, the question guiding this research was as follows: What were the educational, research and cultural heritage contributions of the Higher Normal School, for the creation, development and promotion of educational institutes that extended their influence in Colombia? The conclusion is that the Higher Normal School acquired models from humanism and science, ie science associated with teaching and knowledge for life, in order to build its own eclectic pedagogical model, which influenced the formation of teachers able to face the field of pedagogy, research, and high culture in their daily work. These aspects are evident in the bachelor´s degree and annexed institutes, which extended their educational influence and existence for the construction of the Colombian nation in the mid-twentieth century.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Figueroa, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia) Grupo de investigación HISULA - UPTC

Doctorado en Ciencias de la Educación RUDECOLOMBIA-UPTC. Investigadora Grupo de investigación “HISULA”. Profesora CADE-UPTC., Licenciatura en Psicopedagogía UPTC.  Este artículo se relaciona con el proyecto de investigación “la Formación de las maestras rurales en Colombia y Brasil. Perspectivas de estudios comparados en Educación SGI 1730” dirigido por el grupo de investigación HISULA - UPTC. Dirección de InvestigacionesUPTC. Los avances de este texto fueron presentados en el X Congreso Internacional de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana, en la Universidad de Guadalajara, Jalisco- México del 28 al 30 de octubre de 2014.  

References

Álvaro Tirado Mejía, Aspectos Políticos del Primer gobierno de Alfonso López Pumarejo 1934 – 1938. (Bogotá: Pro cultura, 1981), 93. Antonio Cacúa Prada, Historia de la Educación en Colombia, (Bogotá: Academia Colombiana de Historia, 1997).

Ana, Guil Bozal y Sara, Vera Gil. “Entre Europa y América Latina: Mercedes Rodrigo, pionera psicopedagoga”, Revista Historia de la Educación Latinoamericana Vol. 13, No. 17 (2011). DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.1598

Bejarano, Vicente, “Las Facultades de Educación y la Escuela Normal Superior”, El Espectador, Bogotá, 30 de enero, 1936.

Claudia Figueroa, “Orígenes, formación y proyección de las Facultades de Educación en Colombia 1930-1954”, Revista Historia de la Educación latinoamericana, Vol. 4, No. 8 (2006).

Claudia Figueroa, “La Escuela Normal Superior y los institutos anexos 1936-1951” (Tesis Doctorado en Ciencias de la Educación, UPTC-RUDECOLOMBIA, 2012).

Claudia Figueroa y Carlos Arturo Londoño Ramos, “La Escuela Normal Superior y los test en Colombia”, Revista Praxis & Saber. Vol.; 5, No. 10. (Junio-diciembre, 2014). DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.3031

Diana Elvira Soto Arango, “Ciencias de la educación y pedagogía. Un debate inconcluso en las Facultades de Educación en Colombia”, Brasil: Revista Ambiente Educação,

Brasil, Revista digital revista @MBIENTEEDUCAÇÃO, 2013, http://www. cidadesp.edu.br/old/revista_educacao/index.html.(22/02/2016)

Diana Elvira Soto Arango et al., “Legislación e imaginarios sociales en el escalafón y los salarios de los educadores de primaria en Colombia. 1952-1994”, en libro Formação e políticas públicas na educação. Cap. 12, (Brasil: Editorial Universidad Ouro Preto, 2014). DOI: https://doi.org/10.9757/Rhela.21.07

Fritz Karsen, “Proyecto para la reorganización de la Escuela Normal Superior”, Revista Del maestro, Vol. 1. No. 1 (1937).

Hans George Gadamer, Verdad y método. Salamanca, (España: Signo, 1977).

Ingrid Müller de Ceballos, La lucha por la cultura. La formación del maestro colombiano en una perspectiva internacional, (Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 1992), 142.

Jane Raush, La educación durante el federalismo: la reforma escolar de 1870. (Bogotá: Universidad Nacional, 1993).

Julius Sieber, “Psicología para Escuelas Normales y Maestros”, Manual, (Tunja: Facultad Nacional de Educación. Colección de obras pedagógicas de la Escuela Normal de Varones, 1934),.5

Luis Biggot, Ciencia, educación y positivismo en el siglo XIX. (Caracas: Biblioteca de la Academia Nacional de Historia, 1995).

Martha Herrera Cortés, La educación en la historiografía del período 1946-1953” Nación, Educación, Universidad y Manuales Escolares en Colombia, (Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2002).

Renán Silva, La Arqueología de Tierradentro: Materiales para una historia de las Ciencias Sociales en Colombia. (Cali: Universidad del Valle, 2008).

Rafael Uribe Uribe, “Informe del Primer Congreso Pedagógico Nacional. Su historia y sus principales trabajos”. Kdición Oficial. Bogotá, Imprenta Nacional, VII parte, (1919).

José Francisco Socarrás, Facultad de Educación. Escuela Normal Superior. Su Historia y Aporte Cientíßco, Kumanístico y hducativo, (Tunja: Editorial La Rana y el Águila, 1987).

Nicola Abbagnnano, y A. Visalberghi, Historia de la Pedagogía, (México: Fondo de Cultura Económica, 1968).

Norberto Solano Lozano “Los programas de ensayo y su aplicación en las escuelas primarias”, Revista del maestro, Vol. 1. No.1. (1937).

Javier Sáenz Obregón, Saber pedagógico y Educación pública en Colombia entre 1930 y 1957.

(Bogotá: Editorial Foro Nacional por Colombia, 1982), 348. 349.

Jaime Jaramillo Uribe, “Notas para la historia de la Sociología en Colombia” Bogotá; Fondo Colombiano de Investigaciones Científicas Francisco José de Caldas, (1982).

Luis Duque Gómez, Notas sobre la historia de las investigaciones antropológicas

en Colombia: Tribus indígenas y sitios arqueológicos. (Bogotá: Academia Colombiana de Historia, Lerner, 1967, 332-233).

Martha Herrera y Carlos Low, Los intelectuales y el despertar cultural del siglo: el caso de la Escuela Normal Superior, una historia reciente y olvidada. (Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional de Colombia, 1994, 45).

Marcela Kckeverry Muñoz, “Proceso de proIesionalización científica en Colombia: un estudio de caso en torno a la difusión de las ciencias y su institucionalización”, Revista Historia Crítica. No. 15 (1997): 217.

Luis Antonio Bohórquez Casallas, La evolución educativa en Colombia. (Bogotá: Publicaciones Cultural Colombiana, 1956, 452).

Lucas Piedrahita, Historia General de las conquistas del Nuevo Reino de Granada. (Bogotá: Editorial. Biblioteca popular de cultura colombiana, 1881, 119).

Paul Rivet, “La Etnología: ciencia del hombre”. Revista del Instituto Etnológico Nacional.

Vol. 1, No.1, (1943).

Paul Rivet, “La Etnología: ciencia del hombre”. Revista del Instituto Etnológico Nacional.

Vol. No. 1. (1943).

Marcela Kckeverry Muñoz, “Proceso de proIesionalización científica en Colombia: un estudio de caso en torno a la difusión de las ciencias y su institucionalización”, Revista Historia Crítica. No. 15 (1997). DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit15.1997.04

Published

2016-01-14

How to Cite

Figueroa, C. (2016). Higher Normal School and Annexed Institutes. Pedagogical, research, and cultural heritage contributions in Colombia (1936-1951). Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 18(26), 157–182. https://doi.org/10.19053/01227238.4370

Metrics