Rural teachers training and agricultural development in the stroessner’s dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.4372Keywords:
Journal History of Latin American Education; rural teachers college; educational policy; agricultural structure; international cooperation; ParaguayAbstract
Between the fifties and seventies the dictatorship of Alfredo Stroessner executed an unprecedented expansion of all educational levels, by implementing reforms and innovations in content and infrastructure of the Paraguayan educational system, with emphasis on teacher training in rural areas. These transformations were performed under the watchful guidance of US cooperation agencies, which implemened similar policies in the region as part of its geopolitical project of the moment. These educational policies went hand in hand with the modernization of the agrarian structure of the country. In Paraguay, there is no research into the implications of this relationship. However, through analysis of unpublished documents from the library of the Higher Institute of Education, we can develop, in a preliminary manner, the ideological justifications that legitimize the modernization of the agrarian structure through the educational system. Understanding the link between the agrarian structure and educational policies is fundamental to a critical interpretation of the current period of democratic transition, whose limitations come from the authoritarian political system established in the country for so many decades.
JEL Classification
ArrayDownloads
References
Acosta González, Carolina. “Reforma Educacional de 1957”. En Las raíces de la educación Paraguaya, editado por Melquiades Alonso. Areguá: Gobernación del Departamento Central, 1996, 65-74.
Bareiro de Soto, María Elsa. “La Educación Superior no universitaria – Formación Docente”. Sistema Educativo Nacional de Paraguay. Asunción: Ministerio de Educación y Culto del Paraguay, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), 1994. Disponible en: http://www.oei. es/quipu/paraguay/par11.pdf
Cardozo, Efraín. Apuntes de historia cultural del Paraguay. Asunción: Servilibro, 2007. Ortiz de Salcedo, Margarita. “Expansión educacional en el Paraguay”. Educación
Paraguaya. Año 2, No. 7 (1979): 21-22. DOI: https://doi.org/10.1016/0140-3664(79)90271-8
Chamorro, Ubaldo. “Caracterización de la educación en el contexto de desarrollo del Paraguay”. Suplemento Antropológico. Vol. XXXIX No. 1 (2004): 11-161.
Florentín, Flavio. Historia de la educación en el Paraguay de Postguerra 1870 a 1920.
Asunción: El Lector, 2009.
Fogel, Ramón. Los Campesinos Sin Tierra en la Frontera. Asunción: Ediciones Comité de Iglesias para Ayudas de Emergencia, 1990.
Hastie Falkine, Nathanael Jame. “El modelo educativo socio-comunitario productivo,
¿será la educación por la que luchamos?”. Temas Sociales No. 35 (2014): 115-144. Disponible en: http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?pid=S1234- 43212014000200005&script=sci_arttext&tlng=es
Ministerio de Educación y Culto. Desarrollo educativo en cifras. Período 1955 – 1974.
Asunción: Dirección de Planeamiento Educacional MEC, 1975.
Miranda, Carlos. Paraguay y la era de Stroessner. Asunción: RP Ediciones, 1992.
Morínigo, José Nicolás. “La matriz histórica del problema de la tierra en la sociedad paraguaya”. Revista NovaPolis, No. 10 (2005): 4-12.
Palau, Tomás. “Políticas agrarias en el Paraguay, Instrumentos de la discriminación”. hs lógico que una sociedad agredida se deßenda. flecopilación de artículos 200S-2005. Asunción: Base IS, 2013, 17-43.
Palau, Tomás. “La tierra, de bien natural a objeto de acumulación”. hs lógico que una sociedad agredida se deßenda. flecopilación de artículos 200S-2005. (Asunción: Base IS, 2013) 199-203.
Quintana de Hórak, Carmen. La educación escolar en el Paraguay: Apuntes para una historia.
Asunción: CEPAG, Sumando, Fundación en Alianza, 1996.
Soler, Lorena; Elías, Rodolfo y Portillo, Ana, “El régimen stronista y su incidencia en la configuración y las prácticas escolares 1954-1970”. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación Dossier: Educación y dictaduras en el Cono Sur, Año 3, No. 4, (2015):
-33. Disponible en: http://www.historiadelaeducacion.cl/images/PDFs/
CCHE%20N%204.1.pdf
Speratti, Juan. Historia de la educación en el Paraguay 1812-1932. Asunción: Biblioteca de Estudios Paraguayos, 1996.
Speratti, Juan. San Lorenzo: antecedentes, origen y evolución histórica. Asunción: GG, 1992. Talavera Simoni, María Luisa. “Maestros urbanos y rurales en la expansión de la educación pública boliviana”. Revista Ciencia y Cultura Vol. 17 No. 30 (2013): 175-
Velázquez, David. Relaciones entre autoritarismo y educación en el Paraguay: 1869-2012. Un análisis histórico. Primer Volumen 1869-1936. Asunción: SERPAJ, 2015.
Usaid. AID. History in Paraguay: A report on the Development Assistance Program to Paraguay by the United States Agency for International Development (USAID) and its Predecessor Agencies 1942 - 1988. Asunción: Usaid, 1988.
Znacovski, Teresa. Kistoria de la hducación Paraguaya. Investigación Bibliográßca. Encarnación: Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción - Sede Regional Itapúa, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).