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The significance of education to the Aymara nation

Abstract

This article deals with the significanceof the education of relevance undertaken by the Aymara nation in the last 100 years of republican life in the Peruvian context. Special attention was given to the department of Puno. For this study, existing historical information was used and it was also possible to identify the processes and spaces where, the still alive, demand for education arose. The ethnographic method was used to describe the historical and outstanding scenarios of this process, such as the parameterized schooling; school nuclei; the Puno-Tambopata project; the experience of Bilingual Intercultural Education, and the struggle for and access to higher education. All these facts marked history. 

Our purpose was to visualize the significanceof education for the Aymara nation, from the Peruvian context, in search of a solution to the major social, economic, political, and cultural problems facing the country. The struggle for education of relevance, within the framework of the country's development, was initiated in 1902 by Manuel Z and has not yet ceased. Nowadays, the demand focuses on the creation of the Universidad Nacional Autónoma Aymara, that is, higher education of relevance in line with the changes and the  pluricultural - multilingual trends. Although this may seem incongruous, it is the dream and aspiration of the Aymara people.

Keywords

Journal History of Latin American Education; Aymara nation; education; relevance; Puno; Peru.

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Author Biography

Vicente Alanoca Arocutipa

Doctor por la Universidad Pablo de Olavide Sevilla, España. Docente de pre y posgrado de la Universidad Nacional del Altiplano Puno

Ofelia Marleny Mamani Luque

Licenciada en Educación Primaria por la Universidad Nacional del Altiplano, Maestra en Investigación y Docencia Universitaria, con Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad Enrique Guzmán y Valle - La Cantuta, Fue la primera docente contratada de la Carrera Profesional de Educación Primaria de la UNA – Puno (2002); fue destacada docente del Instituto Superior Pedagógico Rosendo Huirse de Ayaviri, Asumió la Docencia y Coordinación Académica de la Universidad Los Ángeles de Chimbote – Sede Puno, Docente académico y Capacitadora de la Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez Juliaca y universidades de la Región Puno (2004 – 2009.

Wido Willam Condori Castillo

Wido Willam Condori Castillo, aymara nacido el 03 de julio de 1977, en la ciudad de Ilave, del distrito de Ilave, provincia de El Collao. Es Magister Scientiae en Ciencias de la Educación-UNA-Puno. Estudios de Segunda Especialidad de Educación Intercultural Bilingüe, Diplomas de Estudios obtenidos en Currículo universitario, Administración y Gestión de Instituciones Educativas, Informática aplicada a los procesos de Enseñanza – Aprendizaje. Ha publicado libros entre ellos destaca: Educación Intercultural Bilingüe (2012) y Estrategias de Estudio Universitario (2015). Ha dirigido el programa de Complementación Académica de la Facultad de Ciencias de la Educación de la UNA Puno (2011 – 2013) y ha dirigido la Carrera Profesional de Educación Primaria (2009-2011). Es director de calidad, acreditación y licenciamiento del programa de Estudios de Educación Primaria de la UNA Puno y Miembro de la Comisión de Licenciamiento de la Universidad Nacional del Altiplano. En la actualidad cursa estudios de Doctorado en Educación en la UNA Puno.   


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