Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teaching experiences and their projection in the professional identity: a case-study of teachers in Santa Marta and their environment

Abstract

This article presents the results of a research carried out in Santa Marta and in the rural area of Juan y Medio-Riohacha (Colombia) with a group of Afro-descendant teachers. The main objective was to identify the formative experiences that have left a mark on their teaching style and have led them to share a line of professional development, supported by a narrative and involvement discourse; in order to respond to new models of research and professional development. Through questionnaires and interviews, the narratives of 10 teachers were collected, they answered questions about their most significant training experiences, taking into account aspects such as: where, when, why, what for, with whom, what, how, and about the impact of the teaching experience on their professional development. The narrative methodology was used since it helps teachers to discover in the identification and analysis of their most innovative and relevant professional experiences, the bases to learn from their profession and make decisions to improve their identity with it. The findings derived from this research reveal a path of consolidation of thought, and formative actions framed in: school and family contexts, goals to achieve professional development, performance in teaching practice, scenarios of plurality and meetings of cultures, as well as a teaching timeline.

Keywords

life stories; narratives; cultural interaction; professional development; Journal History of Latin American Education

PDF (Español) HTML (Español)

Author Biography

María Concepción Domínguez Garrido

Doctora en Educación. Profesora Universidad Nacional de Educación a Distancia-UNED (España). Grupo de Investigación “Desarrollo profesional: formación e Innovación Educativa e Intercultural y Diseño de Medios” (Ref.: 125-UNED).

Adiela Ruiz Cabezas

Doctora en Educación. Profesora-Tutora Universidad Nacional de Educación a Distancia-UNED (España).

Antonio Medina Rivilla

Doctor en Educación. Profesor Universidad Nacional de Educación a Distancia-UNED (España). Grupo de Investigación “Desarrollo profesional: formación e Innovación Educativa e Intercultural y Diseño de Medios” (Ref.: 125-UNED)


References

  1. Avoro Nguema Ebana, Mª Teresa y Ruiz Cabezas, Adiela. “Necesidades de formación del profesorado en la competencia intercultural en Malabo, Guinea Ecuatorial” Indivisa: Boletín de Estudios e Investigación, 16 (2016): 105-126.
  2. Bochner, Arthur, Ellis, C., Sava, I., Nuutinen, K., Mäkelä, M., Ylönen, M. E. y Sclater, S. D. “The arts and narrative research: Art as inquiry”. Qualitative inquiry 9, nº 4 (2003): 505-624. DOI: https://doi.org/10.1177/1077800403255294
  3. Cañón Florez, Lilia, Monroy González, Miriam Esperanza y Salcedo Casallas, Javier Ricardo. “Experiencia pedagógica y voz multicultural: Pasos y palabras en historia de vida de maestra afrodescendiente”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 18, nº 27 (2016):167-190. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.5527
  4. Cazden B. Courtney. "Las aulas como espacios híbridos para el encuentro de las mentes." En Aprendizaje y contexto: contribuciones para un debate, editado por Nora Elichiry (Buenos Aires: Ediciones Manantial, 2010).
  5. Chase, Susan E. “Narrative Inquiry. Still a field in the making”. En The Sage Handbook of Qualitative Research, editado por Norman Denzin y Yvonne S. Lincoln. (California: Thousand Oaks, 2011), 421-434.
  6. Connelly, F.M. y Clandinin, D. J. “Stories of experience and narrative inquiry”. Educational Researcher 19, nº 5 (1990): 2-14. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X019005002
  7. Connelly, F. M. y Clandinin, D. J. “Narrative inquiry”. En Complementary methods for research in education, editado por JL Green, G. Camilli. PB Elmore Eds., 2006, 477-487.
  8. Creswell, J. W. Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Boston, US: Pearson, 2012.
  9. Creswell, J. W. Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, US: SAGE, 2007.
  10. Denzin, Norman. Interpretative autoethnography. (California: Thousand Oaks, 2014). DOI: https://doi.org/10.4135/9781506374697
  11. Goodson, Ivor, Loveless, Avril y Stephens, David. (Eds.), Explorations in narrative research. (Rotterdam: Sense Publishers, 2012). DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-988-6
  12. Huber, Gunter. “investigación en la comunicación didáctica”. En Las Fronteras de la Investigación Didáctica, editado por Antonio Medina, Agustín de la Herrán y Mª Concepción Domínguez. (Madrid: Editorial UNED, eBook 2014), 73-114.
  13. Huber, Gunter. “Aprendizaje activo y metodologías educativas”. Revista de Educación Número extraordinario (2008): 59-81.
  14. Leithwood, Kenneth A. y Hallinger Philip eds. Second international handbook of educational leadership and administration. (Springer Science & Business Media, 2012).
  15. Leithwood, Kennet A., Jantzi, Doris y Mcelheron-Hopkins, Charrin. “The development and testing of a school improvement model”. School effectiveness and school improvement 17, Nº 4 (2006): 441-464. DOI: https://doi.org/10.1080/09243450600743533
  16. Lima Jardilino, José Rubén y Michaltchuk, Ivana Elena. “La maestra en la escuela rural itinerante: Una experiencia de educación rural en la región sur de Brasil”. En La maestra rural en Iberoamérica, eds. Diana Elvira Soto, Justo Cuño y Oscar Hugo López (Tunja: Ed. FUDESA, 2015), 271-299.
  17. Medina Domínguez, María y Medina Rivilla, Antonio. “Modelos didácticos y métodos para el desarrollo del conocimiento y la cultura innovadora de las instituciones educativas”. En Innovación de la Educación y de la Docencia 2da Ed, editado por Antonio Medina Rivilla (Madrid: Ramón Areces, 2015), 29-63.
  18. Medina Rivilla, Antonio (coord.). Innovación de la Educación y de la Docencia 2da Ed. (Madrid: Ramón Areces, 2015).
  19. Medina Rivilla, Antonio y Domínguez Garrido, Mª Concepción. “Modelos didáctico-tecnológicos para la innovación educativa”. En Recursos tecnológicos en contextos educativos editado por Mª. Luz Cacheiro, Cristina Sánchez y Jesús Manuel González (Madrid: UNED, 2015), 27-53.
  20. Medina Rivilla, Antonio. “La investigación como base del conocimiento didáctico y de la innovación de la enseñanza”. En Las Fronteras de la Investigación Didáctica, editado por Antonio Medina, Agustín de la Herrán y Mª Concepción Domínguez. (Madrid: Editorial UNED, eBook 2014), 23-72.
  21. Medina Rivilla, Antonio. “La biografía perspectiva de la formación del profesorado: limitaciones y posibilidades”. En. Historias de vida e investigación etnográfica, editado por Emilio López-Barajas Zayas y Magdalena Montoya Sáenz (Madrid: UNED, 1996).
  22. Medina Rivilla, Antonio y Domínguez Garrido, Mª Concepción “Constructing teacher´s practical knowledge through analysis of Geography Teacher´s Discourse”. En Experimental Research on Teaching and Learning, editado por Olechowski y Khan-Srik (Frankfurt: Peter Lang 1995) , 95-117.
  23. Ruiz Cabezas, Adiela, Medina Rivilla, Antonio. “Modelo didáctico intercultural en el contexto afrocolombiano: la etnoeducación y la cátedra de estudios afrocolombianos”. Indivisa: Boletín de Estudios e Investigación 14, (2014): 6-29.
  24. Ruiz Cabezas, Adiela. “Estudio Comparativo sobre los métodos utilizados en educación intercultural en la población negra e indígena de Santa Marta y Palenque y la población de Málaga”. Tesis Doctorado en Universidad Nacional de Educación a Distancia- UNED, 2013.
  25. Soto Arango, Diana Elvira, Avoro Nguema, Mª Teresa, Ruiz Cabezas, Adiela y Medina Rivilla, Antonio. (2016). Formación de docentes en Guinea Ecuatorial. Historias de vida de maestras en prospectiva al 2020. Revista Historia de la Educación Lationoamericana 18, nº 27, (2016): 67-94. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.5509

Downloads

Download data is not yet available.