The recent history of primary and secondary education in the Colombian Caribbean: The case of the Department of Atlántico
Abstract
This article makes a historiographical contribution to the debate on educational lags in the Colombian Caribbean. The analysis focusses on the case of the Department of the Atlántico and explores the process of formation of its education institutions based on the study of departmental ordinances published between 1980-2014. The first section of the article recounts relevant historical events that help to understand the configuration of Colombia's current school system and that serves as a point of reference to interpret regional educational dynamics during the period of study. The narrative is built from the reading of primary sources, and its contrast with secondary material allows to identify the few incentives that have important educational actors such as public officials, principals, and teachers to promote more educational planning practices in context. Although these findings must be verified with other sources to enhance their explanatory power, they establish analytical bases to discuss the educational problems in the north of the country
Keywords
Journal History of Latin American Education; Education policy; history of education; Critical realism; Colombia; Caribbean Region.
Author Biography
Gustavo Humberto Correa Hernández
Historiador Universidad del Atlántico.
Juan David Parra Heredia
Doctor en Ciencias Sociales, International Institute of Social Studies, Erasmus University Rotterdam. correspondiente.
References
Archer, Margaret. Realist social theory: the morphogenetic approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511557675
Barrera-Osorio, Felipe. «La política de educación en Colombia 1957-2004.» Coyuntura Económica XXXV, no. 2 (2005): 307-314.
Barrera-Osorio, Felipe, Darío Maldonado, y Catherine Rodriguez. «Capítulo 4. Calidad de la educación básica y media en Colombia: diagnóstico y propuestas.» En Equidad y movilidad social. Diagnósticos y propuestas para la transformación de la sociedad colombiana, de A Montenegro y M Meléndez, 239-330. Bogotá: Universidad de los Andes, 2014.
Bell, Gustavo, y Alexandra García. Costos y Beneficios de dos modelos de ordenamiento territorial para el Caribe colombiano. Barranquilla: Dirección de Investigaciones y Proyectos del Centro de Estudios Regionales (CERES). Universidad del Norte, 1999.
Bonet, Jaime, Gerson Pérez, y Jhorland Ayala. Contexto histórico y evolución del SGP en Colombia. Cartagena: Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional. Banco de la República, 2014.
Bonet, Jaime, y Adolfo Meisel. «Regional economic disparities in Colombia». Journal of Regional Research 14 (2009): 61-80.
Cajiao, Francisco. «La concertación de la educación en Colombia.» Revista Iberoamericana de Educación, no. 34 (2004): 31-47.
https://doi.org/10.35362/rie340886
Chamorro, Diana, Mónica Borjas, y Jorge Valencia. «Básica y Media.» En Situación de la educación en el caribe colombiano 2008-2011, de Elias Said, 53-105. Barranquilla: Observatorio de Educación del Caribe Colombiano (OECC) de la Universidad del Norte, 2013.
Collier, Andrew. In Defence of Objectivity and Other Essays on Realism, Existentialism and Politics. Londrés y Nueva York: Routledge, 2003.
Correa de Andreis, Alfredo. «La región en la historia doble de la Costa.» En Sociología desde el Caribe colombiano. Mirada de un sentimpensante, de Jair Vega, 229-233. Barranquilla: Universidad del Norte, 2016.
De la Calle, Humberto. «Las ilusiones fallidas de la descentralización.» En Memorias del Seminario 20 años de la descentralización en Colombia: presente y futuro, de Darío Restrepo, 132-137. Bogotá: Red de Iniciativas para la Gobernabilidad, la Democracia y el Desarrollo Territorial - RINDE, 2007.
DNP y ESAP. Las Asambleas Departamentales y su papel en la gestión pública para el desarrollo. Bogotá: Guías para la gestión pública territorial. Departamento Nacional de Planeación, 2011.
Fals-Borda, Orlando, y Miguel Borja. «Guía práctica del Ordenamiento Territorial en Colombia.» Revista Foro 36 (1999): 74-92.
Gómez-Buendía, Hernando. Educación en América Latina y el Caribe: la Agenda del siglo XXI. Bogotá: Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo, PNUD, 1998.
Grindle, Merilee. Going Local: Decentralization, Democratization, and the Promise of Good Governance. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 2007.
Gutiérrez, Francisco. «Instituciones y territorio. La descentralización en Colombia.» En 25 años de la descentralización en Colombia, 11-54. Bogotá: Konrad Adenauer Stifttung, 2010.
Hanson, E Mark. «Administrative Development in the Colombian Ministry of Education: A Case Analysis of the 1970s». Comparative Education Review 27, no. 1 (1983): 89-107.
https://doi.org/10.1086/446347
Hanson, E Mark. «Democratization and Decentralization in Colombian Education». Comparative Education Review 39, no.1 (1995): 100-119.
https://doi.org/10.1086/447291
Hegl, Aline. La educación en Colombia, 1958-1980. Vol. IV, de Nueva historia de Colombia, de Álvaro Tirado Mejía, 135-158. Bogotá: Planeta Colombiana Editorial, 1986.
Henríquez, Hermes de Jesús. «Políticas públicas en educación y desarrollo en la Región Caribe». Revista de Economía del Caribe 12 (2013): 217-246.
Herrera, Martha, y Raúl Infante. «Las políticas públicas y su impacto en el sistema educativo colombiano. Una mirada desde los planes de desarrollo 1970-2002». Nómadas, no. 20 (2004): 76-84.
Iregui, Ana María, Ligia Melo, y Jorge Ramos. «La educación en Colombia: análisis del marco normativo». Revista de Economía del Rosario 9, no. 2 (2006): 175–238.
Kalmanovitz, Salomón. Nueva Historia Económica de Colombia. Bogotá: Taurus, 2010.
Meade, Ben, y Alec Ian Gershberg. «Making education reform work for the poor: accountability and decentralization in Latin America». Journal of Education Policy 23, no. 8 (2008): 299–322.
https://doi.org/10.1080/02680930801923823
Miesel, Adolfo. «Albert O. Hirschman y los desequilibrios económicos regionales: de la economía a la política, pasando por la antropología y la historia.» Desarrollo y Sociedad 62 (2008): 203-223.
https://doi.org/10.13043/dys.62.7
Montoya-Vargas, Juny. «The Field of Curriculum Studies in Colombia.» En International Handbook of Curriculum Research Vol 2, de W Pinar, 134-150. Routledge, 2014.
Mundy, Karen, y Antoni Verger. «The World Bank and the global governance of education in a changing world order». International Journal of Educational Development 40, no. January (2015): 9–18.
https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2014.11.021
Mutch, Alistair. «History and Documents in Critical Realism». En Studying organizations using Critical Realism: A practical guide, de Paul Edwards, Joe Mahoney y Steve Vincent, 223-240. Oxford: Oxford University Press, 2014.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199665525.003.0012
Ocampo, José Antonio, Carmen Astrid Romero, y María Angela Parra. «La búsqueda, larga e inconclusa, de un nuevo modelo (1981-2006)». En Historia económica de Colombia: edición revisada y actualizada, de José Antonio Ocampo, 341-418. Bogotá: Editorial Planeta, 2007.
Ocampo, José Antonio, Mauricio Avella, Jaoquín Bernal, y María Errázuriz. «La industralización y el intervencionismo estatal (1945-1980)». En Historia económica de Colombia: edición revisada y actualizada, de José Antonio Ocampo, 271-340. Bogotá: Editorial Planeta, 2007a.
Palacios, Marco, y Frank Safford. Colombia: Fragmented Land, Divided Society. Nueva York: Oxford University Press, 2002.
Parada, Jairo. «Desarrollo regional y desarrollo institucional en la costa atlántica». Ensayos de Economía 2, no. 1 (1991): 29-36.
Parada, Jairo. Instituciones, desarrollo y regiones. El caso de Colombia. Barranquilla: Universidad del Norte, 2013.
Parra, Juan David. «Critical realism and school effectiveness research in Colombia: The difference it should make». The British Journal of Sociology of Education 39, no. 1 (2018): 107-125.
https://doi.org/10.1080/01425692.2017.1330681
Parra, Juan David. «El reto de la descentralización educativa: reflexiones desde la mirada de actores nacionales y subnacionales en el caso del departamento del Atlántico». Papel Político 22, no. 2 (2017): 339-367.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.papo22-2.rder
Parra, Juan David. «Realismo crítico: una alternativa en el análisis social». Sociedad y Economía, nº 31 (2016): 215-238.
https://doi.org/10.25100/sye.v0i31.3895
Parra, Juan David. «The Paradigm of Critical Realism and Involving Educators in Policy Debates». GIST Education and Learning Journal, no. 10 (2015): 149-171.
https://doi.org/10.26817/16925777.272
Parra, Juan David, y Gustavo Correa. «Reflexiones sobre los retos de la política educativa en el caribe colombiano: una indagación en prensa». Revista Papeles 10, no. 19 (2018): 56-70.
Patomäki, Heikki. «A critical realist approach to global political economy». En Critical Realism. The difference it makes, de J Cruickshank, 197-220. Londres and Nueva York: Routledge, 2003.
Ramírez, María Teresa, y Juana Patricia Téllez. «La educación primaria y secundaria en Colombia en el siglo XX». En Economía Colombiana del siglo XX: un análisis cuantitativo, de James Robinson y Miguel Urrutia, 459-517. Bogotá: Fondo de Cultura Económica, 2007.
Said-Hung, Elias, y Jorge Valencia. Resultados en las pruebas de Estado en la región Caribe colombiana 2009 – 2012. Barranquilla: Observatorio de Educación del Caribe Colombiano (OECC) de la Universidad del Norte, 2014.
Sewell, William. «Historical events as transformations of structures: Inventing revolution at the Bastille». Theory and Society 25, no. 6 (1996): 841-881.
https://doi.org/10.1007/BF00159818
Soifer, Hillel. State Building in Latin America. Nueva York: Cambridge University Press, 2015.
https://doi.org/10.1017/CBO9781316257289
Steinmetz, George. «Critical Realism and Historical Sociology. A Review Article». Comparative Studies in Society and History 40, no. 1 (1998): 170-186.
https://doi.org/10.1017/S0010417598980069
Torres, Juan Carlos, y Horacio Duque. «El proceso de descentralización educativa en Colombia». Revista Colombiana de Educación 29 (1994): 7-50.
Vanegas, Patricia. «The Northern Influence and Colombian Education Reform of the 1990s». En Crisis and Hope. The Educational Hopscotch of Latin America, de Stephen J Ball, Gustavo E Fischman y Silvina Gvirtz, 227-250. Nueva York y Londres: Routledge, 2003.
Villar, Leonardo, y otros. Sistema General de Participaciones y su vínculo con las políticas e incentivos dirigidos a la excelencia docente y el mejoramiento continuo de la calidad de la educación. Bogotá: Fundación para la Educación Superior y el Desarrollo (Fedesarrollo), 2016.
Vincent, Steve, y Robert Wapshott. «Critical Realism and the Organizational Case Study: A Guide to discovering Institutional mechanisms». En Studying Organizations Using Critical Realism. A Practical Guide, de Paul Edwards, Joe O'Mahoney y Steven Vincent, 148-167. Oxford: Oxford University Press, 2014.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199665525.003.0008
Wickham, Chris. «The Problems of Comparison». Historical Materialism 19, no. 1 (2011): 221–231.
https://doi.org/10.1163/156920611X564725
Willmott, Robert. «Structure, Agency and the Sociology of Education: Rescuing analytical dualism». British Journal of Sociology of Education 20, no. 1 (1999): 5-21.
https://doi.org/10.1080/01425699995461