Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

History of Comparative Education in Latin America: An Approach to a State of the

Abstract

Objective: To provide conceptual and methodological guidance for studying the history of comparative education in Latin America, framed as a state-of-the-question analysis.

Originality/Contribution: In Latin America, there is no substantial historiographical tradition in the history of comparative education. The comparative method in the history of education is based on the formulation of questions—a shared causality—as well as on common units of comparison; it seeks to identify similarities and differences to discern trends, juxtapose analyses, and reach conclusions that transcend local boundaries, enabling us to think of ourselves at a regional level

Method: This qualitative research follows a hermeneutic approach, conducting a historiographical review to present a state of the question concerning the advances in the history of comparative education, particularly between Colombia and Argentina, from the late 20th century to the present.

Strategy/Data Collection: Information was traced and organized to conceptualize the history of comparative education in Latin America, both thematically and conceptually, highlighting the main contributors from Colombia and Argentina.

Conclusions: The history of education in our region has significant roots in the first half of the 20th century, particularly through the relationship between Marxism and education, as observed in Argentina. However, despite some specific advances, rather than being a contested field, it remained largely underdeveloped by historians and educators who gradually defined the objects of study by reflecting on the past to find points of convergence and establishing Latin America as a reference of historical enunciation; this around the late 20th and early 21st centuries. 

As a result of the expertise gained, based on cultural similarities, there is now a need to advance the field of the history of comparative education by encouraging regional researchers to establish innovative units of comparison, free from academic apprehension. This would facilitate the development of a situated theory of the history of Latin American education, accompanied by their concepts, periodizations, methodological particularities, and diverse approaches.

Keywords

History of education, comparison, synchrony, similarity, difference, analysis


Author Biography

Absalón Jiménez Becerra

Profesor titular Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Doctorado Interinstitucional en Educación, Bogotá, Colombia. Línea historia de la educación comparada en Latinoamérica.


References

  • Álvarez, Alejandro. “Quince años construyendo una comunidad académica”. Anuario de Historia de la Educación Argentina 9 (2008): 169-181.
  • Arata, Nicolás y Myriam Southwel. Ideas en la educación latinoamericana. Balance historiográfico. Buenos Aires: UNIPE, 2014.
  • Arata, Nicolás y Pablo Pineau. Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza. Buenos Aires: FILO-UBA, 2019.
  • Barbero, Jesús. De los medios a las mediaciones. Bogotá: Convenio Andrés Bello, 1998.
  • Bloch, Marc. “A favor de una historia comparada de las civilizaciones europeas”; “Proyecto de docencia de Historia Comparada de las sociedades europeas”. En Historia e historiadores, editado por Marc Bloch. Madrid: Ediciones Akal, 1999.
  • Braudel, Fernand. La historia y las ciencias sociales. Madrid: Alianza, 1970.
  • Cardozo, Fernando y Enzo Falleto. Dependencia y desarrollo en América. Ensayo de sociología histórica. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 1967.
  • Carli, Sandra. “Debates acerca de lo público en la historia de la educación. Cuatro tesis para pensar la relación entre educación y política en el terreno académico”. Anuario de Historia de la Educación Argentina, 9 (2008): 39-55.
  • Carli, Sandra. “La historia de la educación en el escenario global. Comunidades interpretativas, historia del presente y experiencia intelectual”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14, n.° 40 (2009): 69-91.
  • Carli, Sandra y B anotar el nombre Oliveira. “Reformas para modernizar la universidad: las visiones de Risieri Frondizi y Anísio Teixeira”. En Reformas educativas en Brasil y Argentina, editado por Vidal Diana y Ascolani Adrián. Buenos Aires: Biblos, 2011.
  • Caruso, Marcelo. “Independencia latinoamericana y escuelas mutuas: un análisis desde la perceptiva de historia global, 1815-1850”. Anuario de Historia de la Educación, Sociedad Argentina de Historia de la Educación, 12, n.° 1 (2012).
  • Coombs, Phillip. La crisis mundial de la educación. Barcelona: Península, 1971.
  • Delors, Jaques. La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-UNESCO, 1996.
  • Díaz, Mario. El campo intelectual de la educación en Colombia. Cali: Centro Editorial Universidad del Valle, 1993.
  • Dussel, Inés y Carlos Ortega. “Espacio y escuela en perspectiva histórica: aportes latinoamericanos”. Anuario de la Historia de la Educación Argentina 20, n.° 1 (2019): 6-10.
  • Faure, Edgar. Aprender a ser. La educación del futuro. Madrid: Alianza, UNESCO, 1973.
  • García Canclini, Néstor. Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo, 1990.
  • García Canclini, Néstor. Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. México: Grijalbo, 1995.
  • García, Gonzalo. “Políticas educativas y formación de la ciudadanía del futuro en Chile y España (1970-2016)”. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana 23, n.° 36 (2021): 37- 51. https://doi.org/10.19053/01227238.11118
  • Giordano, Verónica. “La sociología histórica y la sociología latinoamericana. La comparación en nuestras ciencias sociales”. Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea 1, n.° 1 (2013).
  • Gondra, José y Juan Suasnabar. “Revistas pedagógicas y gobierno (intenso, sutil y prolongado) del profesorado. Estados Unidos, Argentina y Brasil (1855-1881)”. Anuario de Historia de la Educación Argentina 17 (2016): 3-22.
  • González, José. “La historia comparada como posible metodología para comprender los movimientos sociales del magisterio en Brasil y Colombia, entre 1954-1990”. Revista Paideia, n.° 20 (2015).
  • Gordillo, Enrique. “Historia de la educación mixta y su difusión en la educación formal occidental”. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana 17, n.° 25 (2015): 107-124. https://doi.org/10.19053/01227238.3814
  • Gvirtz, Silvina et al. Escuela Nueva en Argentina y Brasil. Visiones comparadas. Buenos Aires: Miiío y Dávila Editores, 1996.
  • Gvirtz, Silvina y Julia Coria. “Alcances y límites de la investigación en historia de la educación comparada”. Revista História da Educação 5, n.° 10 (2001).
  • Gvirtz, Silvina, Diana González y M anotar el nombre Biccas. “Las reformas educativas como objeto de investigación en historia de la educación comparada en Argentina y Brasil”. En Reformas educativas en Brasil y Argentina, editado por Diana Vidal y Adrián Ascolani. Buenos Aires: Biblos, 2011.
  • Jiménez, Absalón. “La infancia desde la perspectiva latinoamericana”. En Infancia y juventud en Colombia: aproximación historiográfica, editado por Absalón Jiménez y Carlos Reina. Bogotá: UDFJC, 2019. https://doi.org/10.69740/UD.9789587871074.9789587873597
  • Kaufmann, Carolina y Do Carmo Martins. “Dictadura militares argentina y brasileña: colaboraciones culturales en educación en la década de 1970”. En Reformas educativas en Brasil y Argentina, editado por Diana Vidal y Adrián Ascolani. Buenos Aires: Biblos, 2011.
  • Luzuriaga, Lorenzo. Historia de la educación y la pedagogía. Buenos Aires: Lozada, 1951.
  • Luzuriaga, Lorenzo. Antología pedagógica. Buenos Aires: Lozada, 1956.
  • Martínez, Alberto. De la escuela expansiva a la escuela competitiva. Dos modos de modernización educativa en América Latina. Barcelona: Editorial Anthropos, 2004.
  • Martínez, Alberto, Carlos Noguera y Jorge Castro. Currículo y modernización. Bogotá: UPN-Magisterio, 2003.
  • Mollis, Marcela. “La educación comparada de los 80: memoria y balance”. Revista Iberoamericana de Educación, n.° 2 (1993). https://doi.org/10.35362/rie201236
  • Mollis, Marcela. La historia de la educación comparada: una aproximación teórica y metodológica aplicada. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, Biblioteca Flacso, 1989.
  • Myers, Jorge. “Términos de comparación: ideas, situaciones, actores”. Prismas, Revista de Historia Intelectual, 8, n.° 2 (2004): 175-182. Prismas08_dossier_06 JORGE MYERS.pdf
  • Oelsner, Verónica, “Historia de la educación, circulación de ideas y comparación: notas teórico-metodológicas”. En Circulaciones, tránsitos y traducciones en la historia de la educación, editado por Galak, Abramowski, Assaneo y Frechtel. (Buenos Aires: UNIPE, 2023).
  • Olábarri, Ignacio. “Qué historia comparada”. En Studia Historica-Historia Contemporánea, vols. X-XI. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 1993.
  • Pineau, Pablo y Mendes Luciano. “La educación y la cuestión de la constitución de las identidades modernas en el siglo XIX: los casos de Argentina y Brasil”. En Reformas educativas en Brasil y Argentina, editado por Vidal Diana y Ascolani Adrián. Buenos Aires: Biblos, 2011.
  • Philip, M anotar el nombre. “Repensar el análisis comparado en un contexto posdesarrollista”. Revista Internacional de Ciencias Sociales, (1992): 375-391.
  • Ponce, Aníbal. Educación y lucha de clases. Buenos Aires: UNIPE, 2015.
  • Puiggrós, Adriana. Imperialismo y educación en América latina. Buenos Aires: Colihue, 2015.
  • Puiggrós, Adriana. La educación popular en América latina. Orígenes, polémicas y perspectivas. Buenos Aires: Colihue, 2017.
  • Puiggrós, Adriana. Adiós, Sarmiento. Educación pública, iglesia y mercado. Buenos Aires: Colihue, 2017.
  • Puiggrós, Adriana. Luchas por una democracia educativa (1995-2018). Buenos Aires: Galerna, 2019.
  • Puiggrós, Adriana. Historia de la educación iberoamericana. México: Guadalupe, 1995.
  • Roldán, Eugenia. “Realidades y posibilidades en la historiografía de la educación latinoamericana: una perspectiva mexicana”. En Ideas en la educación latinoamericana. Balance historiográfico, 45-65. Bueno Aires: UNIPE, 2014.
  • Sarat, Magda. “Educación de la infancia: acercamientos entre Brasil y Argentina”. Anuario de Historia de la Educación de Argentina, 15 n.° 2 (2014).
  • Schriewer, Jürgen. “La reconciliación entre la historia y la comparación”. Revista Española de Educación Comparada n.° 34 (2019): 148-162. https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.25170
  • Schriewer, Jürgen y Hartmut Kaelble. La comparación en las ciencias sociales e históricas. Un debate interdisciplinar. Barcelona: Octaedro, 2010.
  • Wallerstein, Inmanuel. Impensar las ciencias sociales. México: Siglo XXI Editores, 1998.
  • Weinberg, Gregorio. Modelos educativos en la historia de América Latina. Buenos Aires: UNIPE 1984.
  • Vidal, Diana y Adrián Ascolani. Reformas educativas en Brasil y Argentina. Ensayos de Historia de la Educación Comparada de la Educación (1820-2000). Buenos Aires: Biblos, 2011.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.