Manifiesto Liminar celebrates a century: political action and rebellion in defense of the Colombian University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.7874

Keywords:

Journal History of Latin American Education; academic autonomy; student movement; Education reform, University

Abstract

The objective of this reflection article is to analyze the impact that the Manifesto Liminar has on the political and social actions of the university movements in Colombia. University students’ speech propose rebellion as the agglutinating spirit that justifies their collective actions; this vision, shared by the youth of Córdoba, strongly suggest a connection between both movements. This article is derived from a research project that uses a qualitative methodology with an interpretive approach. Primary sources such as the press with semi-structured interviews and historiographic balances are triangulated. Finally, it is stated that the "identity" generated in the midst of rebellion and collective actions in the 1960s and 1970s underwent a transformation in the 1980s to reach the peak of its languor, when the same speech of revolution is adapted by the system during the neoliberal reforms.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Álvaro Acevedo Tarazona, Universidad Industrial de Santander

Posdoctorado en Ciencias de la Educación. Profesor Titular Universidad Industrial de Santander. Director del Grupo de Investigación Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico-Educativas.

Andrés David Correa Lugos, Universidad Industrial de Santander

Historiador y Archivista. Miembro del Grupo de Investigación Políticas, Sociabilidades y Representaciones Histórico-Educativas.

References

FUENTES

Archivo Memoria y Palabra, Bogotá, 2017.

Entrevista a Actor Clave 2, Bucaramanga, 2017.

Entrevista a Actor Clave 4, Bogotá, 2017.

El Tiempo, Bogotá, 1993.

REFERENCIAS

Acevedo, Álvaro. 1968. Historia de un acontecimiento: utopía y revolución en la universidad colombiana. Bucaramanga: UIS, 2017.

Biagini, Hugo. “La cultura de la resistencia juvenil y el proceso emancipador”. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana No. 11 (2008): 59-76. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.1498

Gasper, Phill. “Marxismo y ciencia”. Socialist Workers Party 79 (1998).

Gaviría, César. La revolución pacífica. Bogotá: Presidencia de la República, 1991.

Guattari, Félix y Rolnik, Suely. Micropolítica: cartrografías del deseo. Madrid: Traficantes de Sueños, 2006.

Han, Byung-Chul. Topología de la violencia. Madrid : Herder, 2016.

Le Bon, Jacques. Psicología de las masas. Madrid: Morata, 1995.

Medina, Medófilo. “El neoliberalismo en Colombia y las alternativas de las luchas sociales 1975-1998”. En Lucha popular, democracia y neoliberalismo editado por Margarita López Maya. Caracas: Nueva Sociedad, 1998, 152-178.

Melucci, Alberto. “La acción colectiva como constructo social”. Estudios Sociológicos IX, no. 26 (1991). DOI: https://doi.org/10.24201/es.1991v9n26.911

Memoria y Palabra, 16 de mayo de 1984: 28 años de silencio. Bogotá: 2012

http://memoriaypalabra.blogspot.com.co/2012/05/16-de-mayo-del-84-28-anos-de-silencio.html (31 de diciembre de 2017).

Negri, Antonio. Fin del invierno. Buenos Aires: La Isla de la Luna, 2008.

Oberg, James. Final frontier. New York: Grolier, 1992.

Rébora, Luis Armando. La reforma universitaria 1918-1988. Buenos Aires: Legasa, 1989.

Published

2018-01-30

How to Cite

Acevedo Tarazona, Álvaro, & Correa Lugos, A. D. (2018). Manifiesto Liminar celebrates a century: political action and rebellion in defense of the Colombian University. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 20(30), 53–66. https://doi.org/10.19053/01227238.7874

Metrics