Education of Mexican Woman in the feminine press during the Porfiriato

Authors

  • Morelos Torres Aguilar Universidad de Guanajuato – México Grupo de investigación HISULA – UPTC
  • Ruth Yolanda Atilano Villegas Universidad de Guanajuato – México

DOI:

https://doi.org/10.19053/01227238.3307

Keywords:

History of Latin American Education Journal, educational history, cultural history, contemporary history, Latin American History

Abstract

This article is the result of a research on Mexican publications aimed at women during the Porfiriato, which played an important educational function. The main objective of the research is to analyze, to understand, to compare and to interpret the main proposals showed in the publications regarding the women education, from editorial articles or highlighted columns. The research provides an overview that shows the most important positions in the debate raised in feminine education magazines. The method used was the review and analysis of the hemerography period in order to study different publications, based on the most representative there was a selection of ten. Subsequently it was applied a hermeneutical framework to analize, understand and then interpret the historical process, the educational discourse and the ideological content of the data media above. The research concludes that the educational content of the publications correspond to the concept of ‘informal education’; as well as there were two antagonistic points of view about women education, a conservative one recommending to educate them, and the liberal or modern one, which proposed to instruct them. In this sense, the main hypothesis is that both positions tried to determine, through education, the profile that the Mexican women should have at that time.

JEL Classification

Array

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Morelos Torres Aguilar, Universidad de Guanajuato – México Grupo de investigación HISULA – UPTC

Doctor en historia por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesor en el Departamento de Estudios Culturales, Universidad de Guanajuato. Integrante del grupo de investigación Historia y Prospectiva de la Universidad Latinoamericana adscrito a la universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Ruth Yolanda Atilano Villegas, Universidad de Guanajuato – México

Tesista en la Maestría en Historia (Investigación Histórica) de la Universidad de Guanajuato, donde elabora su trabajo “La moda como práctica cultural y social en la prensa del Porfiriato: El mundo (1894-1899) y El mundo ilustrado (1900-1914)”.

References

Alvarado, Lourdes. La educación “superior” femenina en el México del siglo XIX. Demanda social y reto gubernamental. México: UNAM - Centro de Estudios sobre la Universidad / Plaza y Valdés, 2004.

Coombs, Ph. H., R. C. Prosser y M. Ahmed. New paths to learning for rural children and youth. Nueva York: International Council for Educational Development for UNICEF, 1973.

Infante Vargas, Lucrecia. “De la escritura personal a la redacción de revistas femeninas. Mujeres y cultura escrita en México durante el siglo XIX”. Relaciones, No. 113 (2008): 69-105.

Lipovestky, G. La tercera mujer. Barcelona: Editorial Anagrama, 1999.

López Sánchez, Oliva. “La función moral de las emociones entre las mujeres intelectuales del siglo XIX en México”. Thémata. Revista de Filosofía, No. 46 (2012): 607-615.

Santana Vela, Joaquín. “El principal baluarte de la educación femenina decimonónica: la formación de los futuros ciudadanos”. En El Estado laico y los derechos humanos en México: 1810-2010, coordinado por Margarita Moreno Bonett y Rosa María Álvarez de Lara. México: UNAM / Facultad de Filosofía y Letras / Instituto de Investigaciones Jurídicas, 2012, 237-254.

Schifter, Liliana; Ortiz, Mariana y Aceves, Patricia. “Periodismo femenino en el cambio de siglo XIX-XX”. Ide@s CONCYTEG, No. 49 (2009): 84-108.

Toussaint, Florence. Escenario de la prensa en el porfiriato. México: Fundación Manuel Buendía, 1987.

FUENTES

Anónimo. “A la clase obrera del sexo femenino”. El Periódico de las Señoras, México, 8 mayo, 1896.

Anónimo. “La mujer ante la pedagogía”. El Mundo Ilustrado, México, 23 de abril, 1899.

Anónimo. “Cartas á Emilia”. El Mundo Ilustrado, México, 9 de septiembre, 1900.

Anónimo. “La mujer en la familia”. El Mundo Ilustrado, México, 29 de diciembre, 1901.

Anónimo. “Escuela de amas de casa”. El Mundo Ilustrado, México, 19 de agosto, 1906.

Anónimo. “Escuela de Artes y Oficios para señoritas”. El Mundo Ilustrado, México, 18 de octubre, 1908.

Anónimo. “La educación de la mujer”. El Mundo Ilustrado, México, 11 de septiembre, 1898.

Anónimo. “La mujer y el talento”. El Mundo, Puebla, 2 de octubre, 1898.

Casas Aragón, Beatriz. “La educación de la mujer”. El Periódico de las Señoras, México, 8 mayo, 1896.

Catalina, Don Severo. “La educación”. La Familia, México, 26 octubre, 1883.

Collado, Josefa P. de. “La educación bajo su doble aspecto de utilidad y ornato”. El Mundo Ilustrado, México, 21 de agosto, 1898.

Contreras, Manuela. “El feminismo”. La Mujer Mexicana, México, 1 marzo, 1905.

Elisa. “Carta a María Elena”. El Mundo Ilustrado, México, 28 de enero, 1900.

E. “Cartas á Emilia”. El Mundo Ilustrado. México, 5 de agosto, 1900.

Flores, M. “La belleza femenina”. El Mundo Ilustrado, México, 10 de agosto, 1902.

Flores, M. “La belleza femenina”. El Mundo Ilustrado, México, 17 de agosto, 1902.

Galindo, Concepción. “La mujer ayer y hoy”. El Mundo Ilustrado, México, 12 de marzo, 1905.

Gimeno de Flaquer, Concepción. “La mujer en nuestros días”. El Álbum de la Mujer, México, 9 noviembre, 1884.

Guerrero y Visiera, Francisco. “La mujer”. El Periódico de las Señoras , México, 15 mayo, 1896.

Jens, Federico Carlos. “La mujer”. La Familia, México, 1 agosto, 1883.

La Redacción. “Nuestra idea”. El Correo de las Señoras. Semanario escrito expresamente para el bello sexo, México, 5 junio, 1887.

Mañe, Teresa. “Lo que es la ilustración para el sexo femenino”. El Mundo Ilustrado, México, 24 de noviembre, 1901.

Manterola, Ramón y Rubín, Luis C. “Nuestro programa”. La Mujer, México, 15 abril, 1880.

Manresa de Pérez, Concepción. “Mujeres de nuestra época”. Las Hijas del Anáhuac, México, 4 diciembre, 1887.

Méndez de Cuenca, Laura. “La mujer mexicana y su evolución”. El Mundo Ilustrado, México, 1 de enero, 1906.

Rivadé de Fuente, Carmen. “Consejos al sexo femenino. A las madres de familia”. El Periódico de las Señoras, México, 30 mayo, 1896.

Rivadé de Fuente, Carmen. “Consejos al sexo femenino”. El Periódico de las Señoras, México, 15 agosto, 1896.

Santoscoy, Josefina. “El feminismo es absurdo”. El Mundo Ilustrado, México, 22 de agosto, 1909.

Wright, Laureana. “Prospecto”. Las Hijas del Anáhuac, México, 4 diciembre, 1887.

Wright, Laureana. “La instrucción pública”. Violetas del Anáhuac, México, 4 marzo, 1888.

Published

2015-01-30

How to Cite

Torres Aguilar, M., & Atilano Villegas, R. Y. (2015). Education of Mexican Woman in the feminine press during the Porfiriato. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 17(24), 217–242. https://doi.org/10.19053/01227238.3307

Metrics